125 Reacties

3 jaar geleden

Wij gekozen om het niet te doen. Vk gaf ook aan dat als er een afwijking zoals edward of patau syndroom aanwezig is, ze dit bij de 20 wk echo dit zeker kunnen waarnemen. Daarnaast is de uitslag van de NIPT niet 100% gegarandeerd en is er nog verder onderzoek nodig om toch zeker te zijn van je zaak.

3 jaar geleden

Als je nu al zo erg stresst en geen keuze kan maken, kun je het beter niet doen.. Want stel er komt een twijfel en een slechte nieuws dan zal je dat tot de bevalling nog erger stressen. Wij hebben altijd gezegd dat alles welkom is zoals het is. Volgens ons geloof zou je het ook niet kunnen weghalen als het kindje iets mankeerd. Ik zelf zou het niet kunnen uithouden om alsmaar te twijfelen en niet te kunnen genieten van de zwangerschap en wat er daarna komt. Moge Allah ieders kind beschermen, er kan na de geboorte of als ze ouder zijn altijd nog wat overkomen ook al zijn ze kern gezond. Luister naar je hart en ik hoop dat je een goede keuze kan maken ♡

3 jaar geleden

Wij hebben er voor gekozen de Nipt wel te doen, de vk vertelde namelijk dat als er uitkomt dat de baby patau of edward heeft de kans heel erg groot is dat ze in de buik al overlijden of na de bevalling, wij willen dan niet wachten en het pas weten met de 20 weken echo want bevallen van een dood kindje of kindje waarvan je weet dat het gaat overlijden lijkt me ondraaglijk.... uiteraard moet ieder zijn eigen mening en beslissing hierover kunnen hebben en maken, volg je gevoel.

3 jaar geleden

Ik neig nu naar niet, een kindje met down is welkom en een kindje met niet ...
Heel mooi omschreven. Zo denken wij er ook over

3 jaar geleden

Reactie op Happy-baby

Wij hebben er voor gekozen de Nipt wel te doen, de vk vertelde namelijk dat ...
Ik begrijp jullie keuze maar heeft je vk ook gezegd dat de betrouwbaarheid van deze uitslagen maar 24% (Edwards) en 23% (Patau) zijn? Ik twijfel namelijk zelf ook heel erg en vind deze percentages wel erg klein en als de uitslagen afwijkend zijn ga je dan alsnog verder onderzoek doen door vruchtwaterpunctie, wat wel risico's met zich meebrengt? Dat is meer waar ik over inzit.

3 jaar geleden

Reactie op sjorss6

Wij doen het wel. Wij hebben bedacht wat wij belangrijk vinden voor ons kin ...
Zo denken wij er ook over. Ik wil alles testen wat er te testen valt en als er iets uit naar voren komt dan ben ik bereid de zware beslissing te nemen. Ik merk dat er veel mensen zijn die deze mening niet kunnen waarderen of er niet voor uit durven te komen dat ze er ook zo over denken. Ik heb genoeg voorbeelden in mijn omgeving waardoor ik mij juist gesterkt voel in onze keuze. Niet alleen voor ons, het kindje maar ook voor onze omgeving.

3 jaar geleden

Reactie op Marije1989

Ik begrijp jullie keuze maar heeft je vk ook gezegd dat de betrouwbaarheid ...
Dan zou je doormiddel van een vroegtijdige echo misschien meer zekerheid kunnen krijgen? Is wat ik dan denk (omdat ze zeggen dat ze deze twee syndromen veelal op echo’s kunnen zien). Ik neig nu ook meer naar wel, de kans dat er iets uitkomt is al heel klein, plus de kans op een miskraam bij vruchtwaterpunctie (bij een gezond kind 0,0175%) is ook klein. Maar blijft een lastige.

3 jaar geleden

Reactie op Sann89

Zo denken wij er ook over. Ik wil alles testen wat er te testen valt en als ...
Nou zeker! Wij hebben ook veel gezien bij andere, wat wij voor ons kind niet zouden willen. Ik krijg hier en daar ook weerstand. Maar dan moet je er maar niet naar vragen.

3 jaar geleden

Ik heb me toen bedacht dat ook al zou het kindje wat hebben ik het alsnog op de wereld wil zetten en al mn liefde wil geven. Zolang er geen gekke dingen op de echo te zien zijn doe ik het niet.

3 jaar geleden

Wij doen het niet, allebei (relatief) jong en gezond, niks geks in familie en eigenlijk vind ik de uitslag alleen fijn als er niks te vinden is. Als het dat wel zo is is het kansberekening en veel onzekerheid.

3 jaar geleden

Reactie op Mrgt

Wij doen het niet, allebei (relatief) jong en gezond, niks geks in familie ...
Zo dacht ik ook, alleen het blijkt amper met erfelijkheid te maken te hebben, het gaat fout bij de celdeling en dat kan een ieder gebeuren. Daarbij is de combinatietest een kansberekening, de NIPT niet

3 jaar geleden

Voor mezelf denk ik waarom zou je het niet doen, alles is bij mij ook zeer zeker welkom en zou in geen enkel geval mijn zwangerschap beëindigen. Maar als er wat mis is met mijn kindje zou ik dat ook gwn willen weten zodat ik me kan voorbereiden op de opvoeding, en kan gaan verdiepen in deze ziekte. Niet enkel wnr de baby er al is want dan heb je minder tijd enzovoort...

3 jaar geleden

We doen ook niet

3 jaar geleden

Zo dacht ik ook, alleen het blijkt amper met erfelijkheid te maken te hebbe ...
Dit is niet helemaal waar, bij een positieve uitslag heb je een verhoogd kans op de afwijking. Bij down is dat 75% dat het dus ooo echt zo is en bij Edwards en Partau 25% dat het zo is. Voor meer duidelijkheid zul je vruchtwaterpunctie of vlokkentest moeten doen, niet geheel ongevaarlijk (gelukkig steeds beter maar toch) Ik vond het ook lastig, zie ook de voors en tegens en denk dat dit voor iedereen persoonlijk is. Edwards & Partau zul je zeer waarschijnlijk tijdens de 20 weken echo zien, en down kan hier beter doorheen glippen. Maar dan is het eigen keuze; een kindje met down zou ik niet weg laten halen.. Lastig allemaal maar wij kiezen uiteindelijk voor niet, vooral door de onzekerheid over mocht er negatief resultaat uitkomen

3 jaar geleden

Ik doe het gewoon. Niet die uitgebreide combinatie maar gewoon de normale variant. Gewoon doen wat je gevoel je ingeeft.

3 jaar geleden

Ik ga hem sowieso doen. Hoe moeilijk ook, als er uit de test komt dat er een ernstig syndroom is (ook down), dan ga ik de zwangerschap toch niet voortzetten. Ik weet voor mezelf dat ik daar niet gelukkig van ga worden. Dan nog liever kinderloos. Ik ben 39 en als het er niet van gekomen was, dan had ik dat ook niet enorm erg gevonden. Ik ben in iets van 85 landen geweest en reis enorm graag. Met een kindje is dat toch anders. Ik ga dus iedere test doen die mogelijk is en mijn vriend staat er gelukkig hetzelfde in :)

3 jaar geleden

Reactie op Marije1989

Ik begrijp jullie keuze maar heeft je vk ook gezegd dat de betrouwbaarheid ...
Vk gaf aan dat de nipt 98% betrouwbaar is en alsnog veranderd mijn keuze hierin niet en wil ik het graag laten testeb

3 jaar geleden

Mijn vk zei ook dat het niet zoveel met leeftijd of gezonde genen te maken heeft, maar puur met een foutje in de celdeling. We hebben lang getwijfeld wat we gaan doen, maar hebben toch besloten wel de nipt te doen. We willen graag goed voorbereid zijn en mocht het een kindje zijn met weinig kans op leven, dan breek ik liever eerder af dan dat het mogelijk een lijdensweg moet worden. Ik heb gezien dat met down goed te leven is, dus een kindje met down zouden we niet weg laten halen.

3 jaar geleden

Ik heb de nipt gedaan en ik zit zonder stress te wachten op de uitslag. Ik heb het gedaan omdat wij hebben besproken thuis, wat doen we als het kind iets heeft zoals wat ze bij de nipt onderzoeken. Daar moet je gewoon eerlijk over zijn naar jezelf en dan de keuze maken die hierbij past. Niemand anders behalve jijzelf weet wat het beste is.

3 jaar geleden

Ik ga het niet doen, omdat ik niet van plan ben om aan de hand van de uitslag het leven van mijn baby te beëindigen. De baby leeft al, het hartje klopt en ik kan niet begrijpen dat een leven beëindigen tijdens een zwangerschap wel oké is en na de geboorte niet. Voor mij is dat hetzelfde.