125 Reacties

3 jaar geleden

Ik heb ook heel lang getwijfeld maar nu de knoop doorgehakt. Je kunt sommige dingen uitsluiten maar ook na deze testen weet je nooit of je kindje echt gezond is en zelfstandig kan worden, ik wil van het beste uit gaan. En iemand zei, als je kind 2 is en ziek wordt of iets anders naars krijgt doe je hem/haar toch ook niet weg? Dit is misschien wat zwart/wit maar ik snap het punt. Ik snap trouwens de mensen die het wel doen ook hoor, ook lang getwijfeld, maar sta nu achter m'n keuze

3 jaar geleden

Reactie op sevem

Ik ga het niet doen, omdat ik niet van plan ben om aan de hand van de uitsl ...
Het verschil is, als je het mij vraagt, het beëindigen van iets wat levensvatbaar is of totaal nog niet levensvatbaar.

3 jaar geleden

Maar stel dat je negatieve uitslag zou krijgen dan hoef je niet meteen voor verdere testen te gaan of de zwangerschap af te breken. Je kan nog steeds kiezen deze uit te dragen, maar bent wel beter voorbereid om wat gaat komen. Een gezonde baby zet je wereld al op z'n kop, wat nu al je te midden van al die chaos ook nog eens moet verdiepen in een bepaalde ziekte? En aan de positieve kant: als je test gewoon goed is (en die kans is veel groter) dan kan het een fijne geruststelling zijn, dat vind ik zelf tenminste. Succes met het maken van je keuze

3 jaar geleden

Voor het argument dat de NIPT een lage betrouwbaarheid heeft voor Edwards en Patau, de nieuwste inzichten laten een veel hogere betrouwbaarheid zien: - Down 96% - Edwards 98% - Patau 53% Dus je krijgt een relevante uitslag. Een uitslag waarna mensen die overwegen de zwangerschap af te breken omwille van een bepaalde afwijking in principe daarna nog een vruchtwaterpunctie doen om zeker te weten dat het kind daadwerkelijk de afwijking heeft.

3 jaar geleden

Vervelend dat je zo twijfelt en jezelf gek maakt in je koppie. Hopelijk kom je er gauw uit. Wij willen sowieso testen, wil het graag weten.

3 jaar geleden

Vervelend dat je zo twijfelt en jezelf gek maakt in je koppie. Hopelijk kom ...
Ben er inmiddels over uit. We gaan het doen :) Ik had eerst voor mezelf ‘niet doen’ besloten, waarbij ik onrust bleef merken. Bij de keuze ‘wel doen’, voelde ik een rust. Dus daardoor denk ik dat het goed is om te doen. Al blijft het spannend, maar goed, dat hebben we allemaal :)

3 jaar geleden

Ben er inmiddels over uit. We gaan het doen :) Ik had eerst voor mezelf ‘ni ...
Goed naar je gevoel geluisterd dus! 😎

3 jaar geleden

Wij gaan het ook doen. En wat een ieder hierna besluit houden of toch de andere weg ligt toch aan een ieder zelf....

3 jaar geleden

Reactie op KWAI

Ik heb de nipt gedaan en ik zit zonder stress te wachten op de uitslag. Ik ...
Heb je ook aangegeven dat ze testen op nevenbevindingen? Wij willen ook de nipt doen, alleen zonder nevenbevindingen. Dat vind ik gewoon een heel eng idee.

3 jaar geleden

Hier doen we hem niet. Al zou het een kindje met down zijn zal er niet minder van houden

3 jaar geleden

De enige tip die ik kan geven. Maak de keuze met jouw hoofd. Ik merkte dat ik mijn keuze ging baseren op want anderen wel niet vinden als ik het wel of niet zou doen. Uiteindelijk hebben we de keuze gemaakt en staan we er 100% achter. En wat anderen ervan vinden. Maakt me niet uit.

3 jaar geleden

Hou je van je baby ongeacht of hij/zij iets heeft?? Als antwoord ja is...dan zou ik nipt test niet laten doen.

3 jaar geleden

Bij mijn eerste (4 jaar geleden) was de nipt nog niet mogelijk voor iedereen in Nederland. Toen hebben wij een combinatietest gedaan. De kans op een kindje met een chromosoom afwijking is bij ons zeer nihil. Ik ben ditmaal 27 en altijd gezond geweest. Aangezien de kans vorige keer zo klein was en ik nog steeds jong ben zei de verloskundige mij ook dat de kans er dan bij ons niet is. En de 20 weken echo belangrijk is om naar te kijken. Wanneer je een wat hogere leeftijd hebt of er andere factoren meespelen zou ik het ten alle tijden doen

3 jaar geleden

Hou je van je baby ongeacht of hij/zij iets heeft?? Als antwoord ja is...d ...
Dat heeft niks met houden van te maken vind ik. Staat daar los van. Bovendien, je weet iemand haar situatie niet. Kan iemand het kind een fijne en goede toekomst geven wat het recht op heeft? Plus dat je een nipt doet, zegt nog niks over de acties die je daarna onderneemt. Smige mensen willen gewoon weten waar ze aan toe zijn. Waarom laat jij een echo doen? Je houdt toch sowieso van je baby? (Ik bedoel dit niet als aanval, maar wil je laten inzien dat mensen verschillende beweegredenen hebben en anders kunnen denken en anders in het leven kunnen staan) En wat betreft de keuze erna... daarnaast is kinderen krijgen naar mijn mening altijd een egoïstische keuze, want je doet het omdat jij het wilt, niet omdat de baby er om vraagt. Dus je mag dan ook kiezen of je dan wel een kindje wilt grootbrengen met ernstige beperkingen. Zo makkelijk zoals jij zegt is het allemaal niet.

3 jaar geleden

Wij hebben er voor gekozen om wel de nipt te doen met alle nevenbevindingen. Reden hiervan: bij mijn 2e zwangerschap (eerste was een mk) met de 20 weken echo achtergekomen dat onze kleine Tetralogie van Fallot had met een nihil levenskans. Uiteindelijk bevallen met 23+6. Door deze ervaring en persoonlijke omgeving waarbij lichamelijke/geestelijke afwijkingen aanwezig zijn willen wij het bij ons 2e kindje zeker weten ondanks de percentages. Overigens heeft ons 1e kindje zeker een naam en is hij thuis in een onwijs mooie vlinder! 🦋 Je 1e kind blijft je 1e kind. Hij krijgt nu hopelijk een mooi lief broertje of zusje.

3 jaar geleden

Overigens kunnen ze Tetralogie van Fallot niet uit de NIPT halen, pas zichtbaar met 20 weken echo! Maar wij wilden deze keer nog meer uitsluiten.

3 jaar geleden

OK

3 jaar geleden

Reactie op Troela1993

De enige tip die ik kan geven. Maak de keuze met jouw hoofd. Ik merkte dat ...
Zo is dat. Niemand kan het voor jou beslissen. Wij denken er ook zo over.

3 jaar geleden

Dat heeft niks met houden van te maken vind ik. Staat daar los van. Boven ...
Helemaal eens.. Ik zal altijd van mn kind houden maar zal het niet altijd op de wereld willen zetten. Wij hebben besloten dat we het kindje alleen op de wereld willen zetten als het later zelfstandig kan zijn, leven, leren enz... Je kan natuurlijk altijd wat gebeuren, maar ook dat wil je voorkomen/genezen. En met de kennis dat ons ongeboren kindje niet zelfstandig zou kunnen leven, vinden wij het leven niet waard. Dit stoot een hoop mensen tegen de borst, zijn we al achter. Echt een persoonlijke keuze.

3 jaar geleden

Reactie op sjorss6

Helemaal eens.. Ik zal altijd van mn kind houden maar zal het niet altijd o ...
Helemaal mee eens