125 Reacties

3 jaar geleden

Ik zit zelf ook nog te twijfelen, maar meer omdat ik een enorme stresskip ben. Ik ben bang als ik het doe en er is wat afwijkends te zien, dat ik dan nog meer ga stressen. Mijn vriend wil het liever niet laten doen (die staat er heel positief in) en geeft aan dat we het bij de geboorte wel zien als er iets is. Dus ik zit ook in dubio wat ik nou het beste kan doen....

3 jaar geleden

Ik heb de test vorige week gedaan en op dit moment denk ik Waaaaaaarom??? Ik heb de uitslag nog niet en zit te hele dag in spanning. Maar ik weet waarom ik het wel heb gedaan. Als er iets mis is met mijn kindje hoor ik het liever vandaag dan morgen. Wij hebben wel besloten dat we het niet houden als de uitslag niet goed is. Dus voor ons was er geen twijfel. Want hoe langer je baby in je buik zit hoe moeilijker dat wordt.. Maar ik snap je gevoel.. dat wachten op het telefoontje dat je kán krijgen is slopend...

3 jaar geleden

Hou je van je baby ongeacht of hij/zij iets heeft?? Als antwoord ja is...d ...
Bijzondere gedachtengang......

3 jaar geleden

Reactie op sjorss6

Helemaal eens.. Ik zal altijd van mn kind houden maar zal het niet altijd o ...
Ook mee eens! Om die reden gaan wij ook de NIPT doen. Wat je zegt een persoonlijke keuze, maar niemand heeft met jouw persoonlijke keuze wat te maken of iets van te vinden <3

3 jaar geleden

Reactie op sjorss6

Helemaal eens.. Ik zal altijd van mn kind houden maar zal het niet altijd o ...
Je slaat de spijker op z’n kop! In ieder geval bij mij! Ik denk er precies zo over maar kon het nooit goed verwoorden! Dank je wel!

3 jaar geleden

Ik had bij mijn eerste voor mijnzelf wel de vraag gesteld of ik bereid zou zijn de zwangerschap te beëindigen als de uitslag zou aangeven dat er een afwijking is. Voor ons was het antwoord daar ja op, om redenen die andere hier ook al benoemen. Die keus is natuurlijk heel persoonlijk. Ik denk dat als je toch al weet dat je die keus tot beëindigen niet gaat maken het ook geen toegevoegde waarde heeft de test te doen maar goed ook daar zijn de meningen over verdeeld, je kunt ook de kennis hebben om te weten wat je te wachten staat bij wel een afwijking en dan dus voorbereidingen kunt treffen. Wij hebben overigens niet gekozen voor neven bevindingen. Ik wilde alleen de 3 hoofd factoren weten en met de rest konden we wel leven was onze beslissing. Sterkte met het maken van je keuze!

3 jaar geleden

Wij willen wel de NIPT doen, maar ik twijfel of we met of zonder nevenbevindingen gaan doen. Iemand hier ervaring mee? Ik ben bang dat er een mini-afwijking gezien wordt en ik dan gelijk heel veel stress heb...

3 jaar geleden

Reactie op AnneGMJ

Wij willen wel de NIPT doen, maar ik twijfel of we met of zonder nevenbevin ...
Wij gaan wel met nevenbevindingen doen. Reden is dat een afwijking op een van de andere chromosomen soms een veel grotere invloed heeft op de kwaliteit van leven dan bijvoorbeeld down. Ook met afwijkingen op een van de andere chromosomen kan je kind niet levensvatbaar zijn. Als er iets gevonden wordt krijg je een gesprek met de klinisch geneticus die zal vertellen wat de mogelijke invloed is van de gevonden afwijking. Deze persoon wil een eerlijk beeld geven of de afwijking nu mild of ernstig is om je als ouders zo goed mogelijk te kunnen informeren over de mogelijke gevolgen. Wij doen het daarom wel om een gevoel van schijnveiligheid te voorkomen.

3 jaar geleden

Wij gaan ook de nipt met nevenbevindingen doen. En sluit me aan bij de reactie van Vapop.

3 jaar geleden

Reactie op sjorss6

Helemaal eens.. Ik zal altijd van mn kind houden maar zal het niet altijd o ...
Heel mooi gezegd Sjorss6 en Vapop 😘

3 jaar geleden

Wij gaan voor de combinatietest gewoon omdat dit goed voelt. En je moet doen waar je je goed bij voelt en niet naar andere kijken.. iedereen doet het op een andere manier en dat is goed! 😃

3 jaar geleden

Reactie op Lies_juul

Wij gaan wel met nevenbevindingen doen. Reden is dat een afwijking op een v ...
Wij doen ook met nevenbevindingen. Als het mis is, dan is het sowieso mis, en dan kunnen we ten minste nog keuzes maken in het belang van het kind. Ik denk dat jullie de doneeractie voor Jaimy met SMA wel hebben meegekregen (1,9 miljoen voor het medicijn). Zo'n aandoening ontstaan door een mutatie op chromosoom 5. Edwards en Patau is ook een drama om te hebben. Als we dat weten dan kunnen we erger lijden voorkomen, hoe verdrietig dat ook is. Ik doe het voornamelijk voor mijn kind, en natuurlijk ook voor de (hopelijk) geruststelling van ons. Ik ga vanmiddag toevallig prikken..

3 jaar geleden

Reactie op Lies_juul

Wij gaan wel met nevenbevindingen doen. Reden is dat een afwijking op een v ...
Bedankt voor jullie reacties, heel fijn om te lezen. Geeft me een iets beter beeld. We gaan erover nadenken. :)

3 jaar geleden

Wij doen het wel, willen het graag weten

3 jaar geleden

Heb net de NIPT laten prikken, wel heel spannend nu..

3 jaar geleden

Eerder zei ik dat we de nipt niet gingen doen maar ivm waarschijnlijk een verdikte nekplooi op het laatst besloten wel te doen. Ineens is dan de keuze makkelijk. Hopen dat alles goed is want nu wel even onzeker..

3 jaar geleden

Wij hebben vandaag ook de definitieve keuze moeten maken. In eerste instantie wilden we het wel doen. Maar na wat uitpluizen en afwegen hebben we toch besloten om het niet te doen. Wij houden het kindje met down syndroom. En stel het zal één van de andere syndromen is, dan zal ik daar bij de 20 weken achter komen. Het klinkt raar maar mijn zwangerschap en mijn lichaam voelt goed, hierdoor vertrouw ik erop dat het wel goed zal zijn. Ik kon niet zo goed een duidelijk standpunt vinden voor mezelf wat ik precies uit de nipt wilde halen.

3 jaar geleden

Bij mij is vandaag bij de termijnecho niets gezegd over een eventuele verdikte nekplooi dus ik ga ervan uit dat daar geen sprake van is. Alles zag er goed uit zei ze. Kan ik er dan ook vanuit gaan dat het kindje iig geen Down heeft of kan Down ook nog op een later moment en op een andere manier kenbaar worden? Iemand een idee?

3 jaar geleden

Reactie op Mv86

Bij mij is vandaag bij de termijnecho niets gezegd over een eventuele verdi ...
Niet alle kindjes met down hebben een verdikte nekplooi tijdens de zwangerschap (60-70% vd gevallen). Wil je meer zekerheid, doe dan de nipt, is voor 98% betrouwbaar voor down

3 jaar geleden

Reactie op Mrgt

Eerder zei ik dat we de nipt niet gingen doen maar ivm waarschijnlijk een v ...
Vervelende situatie, bij ons leek nekplooi verdikt met 10 wk maar was deze week goed met 11 wk. Nipt en combitesr waren ook goed. Houd hoop, ik weet dat deze dagen heel lang duren ❤️