191 Reacties
4 jaar geleden
Als je na de geboorte je kindje NIET gaat inenten
Omdat je dat spul niet in je kindje wilt (en alle andere redenen)
Zou ik zeggen nee niet nemen
Maar als je besluit je kindje wel te enten zeg ik zeker doen ..
Je kindje krijgt rond de 2 maanden ook deze enting
Dus betekent dat als jij je niet laat enten je kindje vanaf geboorte tot 1e prik er niet tegen beschermd is .
En neem jij hem wel is je kindje wel beschermd
Ik neem de prik wel
En laat ook me kinderen enten .
(En ja ik laat iedereen in hun waarde met de keuze wel of niet enten )
4 jaar geleden
Ik baseer mn keuze op wetenschappelijk onderzoek. Daaruit heb ik persoonlijk gekozen het wel te doen.
Ik bekritiseer niemand op zijn vrije keuze, echter vind ik wel dat een keuze (welke die ook is) op basis van wetenschappelijk onderzoek moet zijn en niet op basis van verhalen of websites zonder objectieve wetenschappelijke bron.
Succes met kiezen iedereen! Weet wel dat wat je ook kiest, het belangrijker is dat je er achter staat en dat je ook weet waarom je het wel of niet doet!
4 jaar geleden
Reactie op Mommy3
Uhh welke discussie jij vult al dingen aan zonder dat je weet waarom ik ...
Ik vul niet aan. Ik probeer een hoop gezeik en frustraties hier te voorkomen. Genoeg al gezien van over en weer welles nietes als t om infentingen van de kindjes gaat.
Daarom, niet aan beginnen ,😘
4 jaar geleden
Reactie op Mama074
Ik neem hem niet, lees er teveel verschillende verhalen over, je mag nauwel ...
Je mag gewoon paracetamol tijdens je zwangerschap, maximaal 6x 500mg per dag (normale dosering). En je kunt ook bepaalde antibiotica gewoon veilig gebruiken, alleen sommige niet.
Maar dat heeft toch allemaal niets met de 22 wekenprik te maken?
4 jaar geleden
Zijn er meer bij wie de vk hier niets over heeft gezegd? Ik ben nu 21 weken en nog niks over gehoord van haar...
4 jaar geleden
Ik neem hem wel. Bij mijn zoontje ook gedaan. Scheelt die kleintjes weer een prikje en ze zijn vanaf de geboorte beter beschermd
4 jaar geleden
Reactie op MerelSimone
Zijn er meer bij wie de vk hier niets over heeft gezegd? Ik ben nu 21 weken ...
Ben nu 19 weken en bij de laatste controle (2 weken terug) ook niks over gehoord. Heb morgen bij een extern echobureau de 20 weken echo dus zie de verloskundige dan ook niet. Woensdag 1e sessie van centered pregnancy, misschien dat het daar vermeld wordt... geen idee maar vraag het dan wel na. Vind wel dat zoiets vermeld moet worden.
4 jaar geleden
Reactie op MerelSimone
Ik heb hier zelf naar gevraagd, ik zag een poster bij hun zien ophangen in de wachtkamer. Je kunt gewoon naar de GGD bellen in jouw woonplaats. Ik kreeg dan wel weer een foldertje mee, dus ik denk dat ze het waarschijnlijk zelf wel al zou gezegd hebben.
4 jaar geleden
Reactie op MerelSimone
Ik ook inderdaad, afgelopen vrijdag afspraak gehad (21 weken), maar niks gehoord.
Morgen bel ik het consultatiebureau, kan ik hopelijk meteen tijdens dezelfde afsprak mijn dochter laten wegen en meten 😄
Ik neem hem dus wel, want ik laat mijn kinderen ook gewoon tijdig inenten. Bij mijn dochter heb ik hem niet gehad, maar toen moest je hem nog zelf betalen 😅
4 jaar geleden
Ik doe het wel. De vk heeft het rond de 17 weken bij ons nagevraagd of ik die prik wel of niet wou halen. Aanstaande woensdag met 21.5 weer controle bij de vk en ga dan ook aangeven dat ik contact heb gezocht met de ggd om een afspraak te maken.
4 jaar geleden
Ik twijfel ook. Enten ga ik sowieso doen, maar ik vind het 'spannend' om tijdens de zwangerschap een prik te halen. Het is nog erg nieuw. Wereldwijd genomen wordt het nu 10 jaar aan zwangere aangeboden. In Nederland nog maar een jaar of 2 dacht ik. De effecten op een kindje van een enting tijdens de zwangerschap lijken mij daarom nog niet veel te kunnen zeggen. Daarom twijfel ik nog. Maarja kinkhoest bij zo'n klein kindje wil ik uiteraard ook niet
4 jaar geleden
Ik doe het ook en vk heeft mij er van alles over verteld en boekje meegegeven. Het is en blijft een eigen keuze. Maar ik ken een moeder die niet had ingeënt en het kindje vlak na de geboorte kinkhoest kreeg. Dat wil je echt niet, ze had zoveel spijt dat ze zich niet had laten inenten.
4 jaar geleden
Het heet de 22 weken prik, omdat je het kan halen vanaf 22 weken. De inenting heeft ongeveer 2 weken nodig om te gaan werken. Ik wordt zelf pas geprikt met 27 weken. Mocht je nog niks gehoord hebben over de prik, dan zou ik dit je volgende controle gewoon navragen. Je kan altijd op de site kijken van de 22 weken prik. Daar staat ook alle info op, zodat je een weloverwogen keuze kan maken voor jezelf ☺️
4 jaar geleden
Aangeraden wordt volgens mij tussen 22 en 30 weken, dus nog tijd zat om hem te halen.
De verloskundige heeft er eigenlijk niet meer mee te maken (behalve voor voorlichting), bij de meeste consultatiebureaus hebben ze inloopuren waar je zonder afspraak de prik kunt komen halen.
4 jaar geleden
Ik ga het wel doen. Heb tegen die tijd een peuter en kleuter rondlopen die al minstens 16 keer per jaar verkouden zijn(en nee is niet overdreven en is vooral de oudste, dat wordt ook onderzocht) maar zij kunnen dus ook kinkhoest mee nemen naar huis. Ik wil het risico niet lopen dat ze de baby aansteken als die nog geen enkele inenting heeft gehad. Heb gezien hoe kinkhoest bij een pasgeboren baby kan verlopen en dat wil ik dus zoveel mogelijk voorkomen en dat kan nu met die prik.
Hier werd het trouwens tijdens de intake al vermeld van die prik. Heb toen ook al een folder meegekregen.