26 Reacties
3 jaar geleden
Ik heb vroeger altijd de pil gebruikt, maar wilde dat op een gegeven moment niet meer ivm al die hormonen en ik wilde graag inzicht gaan krijgen in mijn cyclus. We hadden toen nog geen actieve kinderwens, maar wel de wens voor de toekomst. Was dus super fijn dat toen we eenmaal zo ver waren, mijn cyclus al heel regelmatig was.
In de tussenliggende twee jaar hebben wij gewoon condooms gebruikt en dat beviel ons heel goed. Geen gedoe met hormonen en een gedeelde verantwoordelijkheid.
Ik denk dus ook dat wij daar na de bevalling naar teruggaan.
3 jaar geleden
Je zou eventueel ook kunnen overleggen met je gynecoloog voor een spiraal (koper of mirena). Deze mag max 5 jaar blijven zitten en mag hem altijd eerder weg laten halen bij de gynecoloog. Je menstruatie kan wel uit blijven bij een mirena en zitten hormonen in die zaadcellen afweren, bij koper kun je nog ongesteld worden en beschermt je 90% tegen zwangerschap wat ik had vernomen aantal jaren geleden. Maar bespreek het met je gynecoloog of huisarts wat het beste bij jou past die kunnen je ook de juiste informatie erover geven 😇.
3 jaar geleden
Je kan je huisarts of gynaecoloog om advies vragen. Op deze website (https://www.thuisarts.nl/anticonceptie/ik-wil-anticonceptie-gaan-gebruiken-na-bevalling) staat een overzicht van alle verschillende soorten anticonceptie en de voor- en nadelen. Hopen dat er iets voor je tussen zit!
Ik ga zelf maar weer even naar condooms: wil geen hormonen meer slikken en te zijner tijd nog wel een volgend kindje. :)
Succes met je keuze!
3 jaar geleden
Reactie op Ulls
Je zou eventueel ook kunnen overleggen met je gynecoloog voor een spiraal ( ...
Ik had voor mijn zwangerschap een koperspiraal en wil er nu ook terug voor gaan. Is wel heel wat veiliger dan 90% hoor. Op 1000 vrouwen met een koperspiraal worden er minder dan 5 zwanger.
Voordelen: geen hormonen, je hoeft er niet aan te denken, als je zwanger wil worden ben je meteen vruchtbaar.
3 jaar geleden
Er zijn verschillende opties en het is maar net wat bij je past. Ik heb zelf de mirena spiraal gehad, dat was heel handig want die wordt geplaatst en je hoeft vijf jaar niet aan anticonceptie te denken (natuurlijk kun je deze ook eerder laten verwijderen als je zou willen). Ik werd niet eens ongesteld, ideaal!
De pil moet je wel stipt nemen en hier hangen best wat nadelen aan, zoals veel hormonen in je lijf en een lijst aan mogelijke bijwerkingen.
Wij gaan voor condooms, makkelijk te gebruiken en beïnvloed verder mijn cyclus niet.
3 jaar geleden
Ik heb tussen de zwangerschappen de pil geslikt. Vond ik makkelijk omdat ik dat altijd heb gehad. Relatief goedkoop, er komt geen arts aan te pas en ik had het zelf in de hand als wij snel weer zwanger wilden worden.
Na deze zwangerschap is het knip-knip bij m’n man 🙌🏽😆
3 jaar geleden
Ik wil niet te negatief zijn over een Mirena spiraal maar hier zitten ook zeker nadelen aan. Zoals een verhoogd risico op (eierstok-)cystes en de spiraal kan door de baarmoederwand in de buikholte terechtkomen. Bij mij is de spiraal eruit gevallen zonder dat ik het doorhad. Ik moest toen röntgenfoto’s laten maken omdat ze dachten dat de spiraal in mijn buikholte zat.
3 jaar geleden
Reactie op Lottevts
Ik had voor mijn zwangerschap een koperspiraal en wil er nu ook terug voor ...
Oh dat is wat mijn gynaecoloog zei destijds. Ik had zelf een mirena en nadat ik deze heb verwijderd na 5 jaar was ik na 5 maanden zwanger maar wel gelijk gaan menstrueren 🤭. Denk dat het ook per lichaam verschilt.
3 jaar geleden
Van de pil heb ik trombose gekregen na 2 jaar gebruikt dus dat is echt een no go voor mij, ik raad het ook echt af zoveel hormonen die letterlijk door je hele lijf gaan omdat je ze moet slikken. Als ik terug denk was is zo een ander persoon in vergelijking met voorheen en met de mirena erna...
3 jaar geleden
Je krijgt op de laatste dag van je zwangerschap nog sexuele voorlichting hoor😉
3 jaar geleden
Reactie op Anoniempje135
Je krijgt op de laatste dag van je zwangerschap nog sexuele voorlichting ho ...
Laatste dag van de kraamweek bedoel ik
3 jaar geleden
Bedankt voor alle ervaringen! Persoonlijk gebruik ik ook het liefst zo min mogelijk hormonen, dus de pil zou afvallen. Mirena klinkt erg aantrekkelijk omdat je dan niet ongesteld wordt, maar lees hier ook de risico's. Niks is ideaal waarschijnlijk. Koperspiraal zou een optie kunnen zijn, maar condooms ook. Ik zal het nog eens een keer met mn man bespreken maar heb in elk geval wat ideeën nu.
3 jaar geleden
Ikzelf laat mezelf steriliseren, maar mijn vriendinnen zijn zeer te spreken over de nuvaring (nuva ring). Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar zij zweren er bij. Geen hormonen of iets. Het lijkt veel gedoe maar schijnt heel makkelijk te zijn als je het onder de knie hebt. Nogmaals.. ik heb het nooit zelf gebruikt.
3 jaar geleden
Reactie op Nogevengeduldaub
Ikzelf laat mezelf steriliseren, maar mijn vriendinnen zijn zeer te spreke ...
Ik heb het wel gebruikt zitten wel degelijk hormonen in en ik ben heel blij dat ik ervan af ben ! Ook zwanger worden gingen niet makkelijk na het stoppen van deze ring
één jaar geleden
Ik heb dit topic gezocht in de geboorteclub.
Ik werd na 28 dagen na m’n bevalling al ongesteld en ben toen aan de pil gegaan. Neerslachtig na 4 maanden en overgestapt op de mirena.
Nu, een jaar later, heb ik afgelopen week ook de mirena laten verwijderen omdat ik echt mezelf kwijt ben.
Hoe zijn jullie 1,5 jaar na de geboorte van kind(eren) met anticonceptie omgegaan?
één jaar geleden
Reactie op JusTaTwo
Ik werd na 28 dagen na m’n bev ...
Vervelend dat je je zo voelt
Ik zelf heb mij laten steriliseren
Vervelende is daarbij wel dat mijn menstruatie zo in de war is dat ik sinds kort weer aan de pil ben
één jaar geleden
Reactie op JusTaTwo
Ik werd na 28 dagen na m’n bev ...
Wij gebruiken condooms en ik hou mijn cyclus bij. Tijdens mijn vruchtbare periode gebruiken we condooms en daarbuiten meestal ook, maar niet altijd.
Ik voelde mij ook niet meer mezelf met anticonceptie. De mirena werd ik psychisch echt gek van tot aan suïcidale gedachten aan toen en door de pil had ik mijn emoties niet meer onder controle.
Ik heb wel gekeken naar hormoonvrije anticonceptie, maar daar zijn weinig opties in.
Ik hoor vaak dat mensen condooms zo’n moodkiller vinden of het voelt minder fijn.
Mijn vriend zegt het altijd mooi; een baby is pas een echte moodkiller🙈 die twee tellen die het duurt om even een condoom om te doen.