9 Reacties

één jaar geleden

Ik volg!

één jaar geleden

Ik volg! Lijkt wel alsof het over mijn zoontje gaat🙈😅

één jaar geleden

Ik volg, ons dochtertje negeert ons ook vaak!

één jaar geleden

Wij proberen uit te leggen waarom iets niet mag en een alternatief aan te bieden. Qua kastjes leeghalen; wij hebben 1 kast ingericht waar allemaal niet breekbare spullen instaan. Die mag ze naar hartelust leeghalen, maar ze moet alles er ook weer in leggen. Ook hier komt de “Nee” regelmatig aan bod, maar ik heb inmiddels door dat alleen een nee zelden werkt. Ik probeer een consequentie of een alternatief aan te bieden. Bij schreeuwen probeer ik er achter te komen waar de frustratie vandaan komt. We hebben wel echt harde regels; zoals de tv slaan is echt niet oké en ook kom je niet bij hete pannen in de buurt. Ik leg wel uit waarom dat niet mag, of ze het snapt🤷🏼‍♀️

één jaar geleden

Ik probeer de ‘nee’ juist te vermijden, dus aan te geven welk gedrag je wil zien ipv welk gedrag je niet wil zien. In geval van een tv slaan zou dat zijn ‘de tv laten we met rust want die gaat kapot als we erop slaan’, dit lijkt bij mijn dochtertje erg goed te werken. Als ze toch door zou gaan dan zou ik haar uitleggen dat ik snap dat ze het leuk vindt om op de tv te slaan maar ik dit niet kan toelaten omdat de tv anders kapot gaat, ik zou haar dan voorstellen om iets anders te gaan doen ‘zullen we samen op de trommel slaan?’ of als ze alsnog verder zou gaan zou ik haar bij de tv weghalen en wederom uitleggen dat ik het niet kan toelaten dat ze de tv slaat. Qua kastjes zou ik het huis zo kidsproof mogelijk maken maar veel ruimte laten voor ontdekken, dus de kastjes waar ze bij kan de spullen in doen die geen kwaad kunnen als ze die pakt en spullen waar niet mee gespeeld mag worden in kastjes waar ze niet bij kan of kinderslot. Ik heb voor mijn dochtertje een open kast met allerlei vakken (Ikea) waar haar boeken in staan en manden met verschillend speelgoed, op de planken wissel ik regelmatig het ‘zichtbare’ speelgoed om het interessant te houden. Daar leg ik ook vaak voorwerpen als pollepels, bekertjes, afstandsbediening zonder batterijen, kortom alledaagse artikelen die geen kwaad kunnen. Kinderen zijn impulsief en hebben nog geen controle hier over, idem enoties, ze zijn nog niet in staat om hun emoties te reguleren en schreeuwen uit frustratie is dus heel begrijpelijk. ik denk dat het aan ons is om een veilige omgeving te creëren waar ze kunnen ontdekken en wij verwachtingen hebben die in lijn zijn met hun ontwikkeling en waar ze toe in staat zijn.

één jaar geleden

Ik zou denk ik eerst duidelijk noemen dat het niet mag + waarom en als hij dan toch door gaat het speeltje even afnemen en ergens anders neerleggen (“kijk zo/hier mag je er wel mee spelen”). En als het dan nog doorgaat het speelgoed echt even wegleggen. Zowel met spullen tegen de tv als spullen op de grond gooien. Schreeuwen is echt drama, daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden behalve proberen te negeren😅

één jaar geleden

wij hebben de box nog steeds opstaan (deels ook omdat we graag een tweede kindje volgend jaar willen) maar wij geven ons zoontje een time out van max 1 minuut in de box zodra hij na 2/3x waarschuwen niet luistert. Hij snapt tegenwoordig goed wat de ‘box’ is haha.

één jaar geleden

Wij hebben precies hetzelfde probleem en proberen alle opties die hierboven staan, maar het blijft een drama. Hij vindt het hilarisch om juist op de tv te slaan en ligt dan helemaal in een deuk. Ook als ik hem weg haal en met iets anders ga spelen, dan rent ie heel snel terug en is ie echt aan het uitdagen met een grote lach op zijn gezicht