13 Reacties
één jaar geleden
Hier onze dochter van 18 mnd precies t zelfde al 5 wkn..
Ze wilt geen brood meer eten, geef ik crackers..likt ze t beleg ervan af,Brinta papje lust ze niet,wilt niet eens 1 hapje proeven! Fruit ook opeens laten staan,maar die gore knijpfruit pakjes wilt ze wel..
Avond eten vaak n strijd, net als in de stoel zitten met eten.. snoep/ koek/ chips alles wat eigenlijk niet kan wilt en lust ze wel natuurlijk!
Opeens heel erg gehecht aan d'r speen en knuffel
Hier zijn we ook radeloos,buurvrouw zegt heel droog: niet willen eten dan niet,maar kan dat niet zo goed.
één jaar geleden
Reactie op Maltie
Hier onze dochter van 18 mnd precies t zelfde al 5 wkn..
Ze wilt geen brood ...
Ja zo herkenbaar! Mijn zoontje wil ook wel alles eten wat hij niet mag zoals een kroket.. 🙈. Mijn schoonouders zeggen “genoeg reserves en als hij honger heeft gaat hij echt wel eten” maar ik heb toch elke dag super veel stress van het niet-eet gedrag. Voel me ook zo machteloos als hij alles weigert. De afgelopen dagen at hij als ontbijt en lunch een krentenbol, maar ook dat wil hij niet meer. 😮💨
één jaar geleden
Wij hebben deze fase ook gehad. En echt, laat gaan. Vooral geen strijd maken, niet 3 opties aanbieden.
We eten dit. Wil je niet, prima, dan het volgende eetmoment een nieuwe kans. En ja, dat is lastig voor jezelf. Maar het gezellig houden aan tafel werkt zoveel beter dan druk uitoefenen!
Dit hoort er echt een beetje bij op deze leeftijd en is heel normaal. Hier ging het ook vanzelf weer over.
Dus ik sluit me aan bij de buurvrouw en schoonmoeder uit jullie reacties haha. En vooral niet de ongezonde opties wel gaan toestaan, dan is de route terug naar een normaal eetpatroon extra lastig denk ik.
Even er doorheen, komt vanzelf weer! ☺️
één jaar geleden
Wij hebben deze fase ook gehad. En echt, laat gaan. Vooral geen strijd make ...
Hoe lang duurde deze fase bij jou? En wat gaf je je kindje te eten ‘s avonds? Ik vind het zo lastig!
één jaar geleden
Zo herkenbaar!! Vooral het avond eten is hier echt een strijd geworden. Hij is ook meteen helemaal overstuur en boos als we hem ook maar iets aanbieden wat hem niet aan staat (zo ongeveer alles momenteel). Wij lopen bij de diëtist met hem en zie zegt ook, niet teveel op reageren, en wij beslissen wat hij eet en hij mag beslissen hoeveel. En vooral niet dan iets anders aanbieden.
Bij ons werkt dat niet helemaal omdat hij een flinke groeiachterstand heeft, dus ik doe de ene dag het negeren en ‘jammer dan’, maar een dag erna geef ik dan wel iets waarvan ik weet dat hij het eet. Tja, waarschijnlijk niet handig maar hij heeft echt voeding nodig. Meeste kindjes hebben genoeg reserve gelukkig!
één jaar geleden
Reactie op Twoundertwo!
Hoe lang duurde deze fase bij jou? En wat gaf je je kindje te eten ‘s avond ...
In totaal een paar weken denk ik? Maar dan vooral dat ze heel wisselend at. Ze was altijd dol op yoghurt als ontbijt, hoefde ze ineens niet meer en ging dan de dag in met een enkel hapje. Brood ging redelijk bij de lunch. Avondeten at ze zeer weinig tot niks.
Wij hebben die tijd dus gewoon hetzelfde aangeboden als altijd. Dus ongeveer:
- ontbijt: bakje yoghurt met havermout en noten
- tussendoor: fruit
- lunch: brood
- tussendoor: tomaatjes/komkommer/maiswafeltje
- avond: met de pot mee met ons, ze mag altijd yoghurt na als ze wil
Dat is eigenlijk al maanden ons schema (vanaf 13 maanden at ze volledig met ons mee) en dat hebben we dus zo gehouden. Maar er werd dus een aantal weken vaak niks of 1 hap gegeten ineens.
Was ook ineens weer over, nu eet ze alles weer prima.
Ik wist dat deze fase erbij hoort, dus heb er niet om gestresst. Wij bepalen wat ze eten, zij hoeveel. Dat is wat wij thuis ook wel hanteren. Dus geen aangepaste dingen ofzo. En vooral gezellig houden, niet pushen. Hier eet ze sowieso het beste als we kletsen en ons vooral niet bemoeien met haar eten haha.
één jaar geleden
Hier ook heel vaak het avondeten dat geweigerd word. Eerst biede ik meerdere dingen aan maar daarmee maak je het eigenlijk alleen maar erger. Ik zet het avondeten op haar stoel en probeer een paar keer of ze het wil en zoniet dan is het zo en als ze echt honger heeft gaat ze zelf naar haar stoel en eet ze en andere dagen eet ze niet dan zal ze geen honger hebben denk ik dan. Doe dit nu al 2 weken en begint beter te gaan. Maar meerdere dingen aanbieden zou ik niet meer doen want zo gaan ze binnenkort alles weigeren want denken ze, mama geeft wel iets lekkerder.
Hopelijk gaat het eten snel beter.
één jaar geleden
Mijn dochter heeft ineens t zelfde. Ik heb hier altijd al de regel dat ze gewoon een maaltijd krijgt aangeboden en dat er altijd 1 vast alternatief is (boterham met pindakaas). Alleen omdat ze nu wel erg weinig eet, geef ik toch maar wat andere, gezonde dingen die er wel ingaan. Zoals avocado, gekookt ei, gekookte wortels, fruit.
één jaar geleden
Reactie op E0603
Mijn dochter heeft ineens t zelfde. Ik heb hier altijd al de regel dat ze g ...
Mijn zoontje wil dus niks wat groen of oranje is.. vandaag dacht ik hem te kunnen foppen met veggie sticks van Iglo, maar hij legde het na 2 happen weg omdat hij de binnenkant zag. Wortels, avocado etc wil hij absoluut niet! Naja, alleen komkommer 🤯
één jaar geleden
Hier niet helemaal hetzelfde maar wel brood en avond eten weigeren en dan wel crackers (de hele dag) willen eten. Maar juist omdat ik die gaf, ook met de gedachte dan eet hij in ieder geval iets, at hij helemaal geen brood en avondeten meer. Dat schoof hij meteen weg en vroeg en paar minuten later om en cracker. Ook vlak voor het avond eten wilde hij op een gegeven moment perse banaan en dan ook niks meer eten daarna. De oplossing was tussendoor alleen fruit op een vast tijdstip in de ochtend, na het middag dutje een snack maar geen koek (rozijntjes, rijstwafel, soepstengel) en voor het avondeten alleen stukjes wortel, tomaat of komkommer als hij niet wil wachten totdat we gaan eten. Sindsdien hoeft hij ineens niks of weinig meer te eten vlak voor het avond eten of zit hij al lekker groente te eten. Ook eet weer fatsoenlijk brood. We hebben er verder geen strijd meer van gemaakt, dat werkte niet. Hij mag ook alleen het soort fruit kiezen en meestal wat hij op brood wil, verder bepalen wij het. Voorheen had hij echt teveel keuze de hele dag door. Wil hij dat niet, dan is dat jammer maar helaas...het duurde ongeveer 2 weken dat hij echt weinig wilde eten.
Gelukkig lust hij echt heel veel (nog) dus was hij ook niet moeilijk "over te halen" met alleen maar consequent te zijn en verder niks te veranderen. Kan me wel voorstellen dat helemaal niks willen proeven of echt niks lusten heel moeilijk kan zijn om te accepteren...denk dat je niet meer kan doen dan het aanbieden? Wij hebben het ook wel makkelijk dat hij enigskind is en snoep of koek eigenlijk niet kent. Dat eten we vrijwel niet in zijn bijzijn en voorlopig accepteert hij nog zijn rozijntjes e.d. als we wel wat pakken. De keren dat hij een stukje koek of snoep heeft gehad zijn echt minimaal en op speciale gelegenheden. Daar zal hij voor nu dan ook niet naar vragen 😇 ben benieuwd als hij dat straks wel doorkrijgt 😅
één jaar geleden
Hier was dat ook zo, het kwam doordat hij zelf wilde eten. Geef hem nu een kinderbestekje en dan eet hij eigenlijk alles, zelfs dingen zoals groenten, omdat hij het gewoon heel leuk vindt om met het bestekje te eten.