24 Reacties
één jaar geleden
Hier een zoontje van 21 maanden. Hij gaat niet naar de opvang. Wel gaat hij 1 dag naar mijn ouders en 1 dag maar mijn schoonouders. We hebben verder geen kinderen in de familie en vriendengroep. Daarom ga ik veel naar de speeltuin/kinderboerderij enzo. Wij gaan kijken voor een peuterspeelzaal vanaf 2,5 jaar. Hij heeft er nu nog nog niet zoveel interesse in om met anderen te spelen van zijn leeftijd.
één jaar geleden
Ik heb een dochtertje van 20 maanden. Mijn moeder past 1 dag op en mijn vriend is 1 dag per week thuis, dus tot nu toe is opvang niet nodig geweest. Begin februari zal zij naar de peuterspeelzaal gaan, ik ben ook erg benieuwd hoe zij het zal vinden. Komt vast wel goed en anders proberen we het later weer als ze wat ouder is :)
één jaar geleden
Reactie op Sannie23
Hier een zoontje van 21 maanden. Hij gaat niet naar de opvang. Wel gaat hij ...
Hetzelfde hier en daarom twijfel ik of ik haar al met 2 jaar wil laten gaan of toch wacht tot 2,5 jaar…ik weet dat het grotendeel van de kindjes al vanaf jonge leeftijd naar de opvang gaan, maar ik vind 2 jaar nog steeds zo jong dat als ik de keuze heb ik haar toch nog zo lang mogelijk thuis houd
één jaar geleden
Reactie op LMGbaby
Hetzelfde hier en daarom twijfel ik of ik haar al met 2 jaar wil laten gaan ...
Ik vind hem ook nog zo jong. En ze zijn maar een keer zo klein dat ik hem thuis heb. Hij kan straks nog lang genoeg naar school. Wij kijken of we hem volgend jaar na de zomervakantie kunnen laten starten. Tot die tijd doe ik 1x per week ouder &kind gym. Dan komt hij ook onder de kindjes en regelmatig speeltuinen.
één jaar geleden
Reactie op Sannie23
Hier een zoontje van 21 maanden. Hij gaat niet naar de opvang. Wel gaat hij ...
Even uit pure interesse, hoe beoordeel je of ze nog geen interesse hebben in anderen kinderen?
Ik bedoel als ik kijk naar mijn zoontje (die 4 dagen naar de opvang gaat, speelt hij met iedereen, roepen ze elkaar namen (of geluiden wat erop lijkt) en doen ze zo’n beetje alles samen.
Het is zeker geen aanval en al helemaal niet verkeerd bedoelt, maar ik ben gewoon heel benieuwd wat je hierin dan opvalt.
één jaar geleden
Reactie op Rileysmommy
Even uit pure interesse, hoe beoordeel je of ze nog geen interesse hebben i ...
Hey! In mijn geval beoordeel ik dit door de interactie die ik zie iedere dag als we naar de speeltuin en spelinloop ochtenden gaan. Mijn dochtertje schenkt ze dan niet veel aandacht. Ik zie wel dat het nu iets begint toe te nemen, maar meer in de vorm van het meer observeren van andere kindjes. Dit is qua ontwikkeling/leeftijd ook vrij gepast. Vanaf 2 jaar beginnen kindjes over het algemeen interesse te krijgen in leeftijdsgenootjes, maar nog steeds vanuit het eigen perspectief (dus, ah dat kindje heeft iets waar ik ook graag mee zou willen spelen/doet iets wat ik interessant vind). Pas rond de 3 jaar begint samenspelen zich te ontwikkelen.
één jaar geleden
Reactie op LMGbaby
Hey! In mijn geval beoordeel ik dit door de interactie die ik zie iedere da ...
Super bedankt voor je input! Wat leuk om te horen dat ze nu interesse gaat tonen in andere kindjes. Ik ben ook heel benieuwd hoe mijn zoontje het gaat doen na 3 jaar.
één jaar geleden
Een kindje wat naar de opvang gaat is natuurlijk ook niet anders gewend om te spelen en samen te zijn met andere kindjes. Een kindje dat dat niet gaat kent dit niet (tenzij broertjes/zusjes thuis).
Ons zoontje is het eerste kleinkind aan 1 kant van de familie en heeft ook geen andere leeftijdsgenootjes van vrienden oid. Er zijn niet echt veel kindjes om mee om te gaan.
Juist omdat ik en mijn vriend beide heel verlegen waren als kinderen en dus beide ook niet op een peuterspeelzaal kwamen hebben wij wel besloten ons zoontje vanaf 1 jaar 2 dagen naar de opvang te brengen. Hij is super sociaal naar andere kindjes nu en zoekt ze ook overal op. Als ik zelf niet zou hoeven werken zou de keuze voor een opvang wellicht iets anders zijn geweest maar wij zien er vooral voordelen van in sociale ontwikkeling.
Wel merkten wij met 1 jaar al dat het afscheid nemen bij de opvang voor hem in het begin heel moeilijk was. De kindjes die daar al zijn vanaf kleine baby kennen niet anders en hebben dit niet of nauwelijks. Met 2 of 2,5 jaar weet ik niet of een kindje dat wellicht ook moeilijk vindt. Voor ons zou het juist een keuze zijn een eventueel tweede kindje al eerder te laten starten bij de opvang (hetzij dan 1 ipv 2 dagen) zodat we het drama met wegbrengen hopelijk voor kunnen zijn.
één jaar geleden
Ik begrijp je beredenering absoluut! Ik weet alleen niet wat je bedoelde met dat jullie vroeger verlegen waren en dus niet op een peuterspeelzaal kwamen…hebben jullie ouders jullie niet laten gaan omdat jullie als kinderen verlegen waren?
Voor zover ik kan concluderen uit onderzoek wat er tot nu toe gedaan is komt het erop neer dat opvang voor 1 jaar niet ten goede komt aan de ontwikkeling van een kindje (voordat de eeuwige ‘kom dan met wetenschappelijke onderbouwing’ argumenten weer binnenstromen, die ben ik meer dan bereid aan te leveren voor wie daar geinteresseerd in is).
Sociale voordelen zoals het leren samenspelen komt echt vanaf 2 jaar.
Separatieangst bij scheiding van de vertrouwde basis (de ouder) is heel normaal aangezien kinderen hun eigen emoties nog niet kunnen reguleren en ze hiervoor afhankelijk zijn van hun ouder(s)/verzorger(s), dit zal op alle jonge leeftijden voorkomen, baby’s zullen het op een andere manier uiten dan peuters bijvoorbeeld.
Dus de scheiding is niet perse minder heftig/van invloed op jongere baby’s omdat we het niet direct zien zoals bij peuters, in tegendeel.
Uiteraard is het in de afgelopen decennia in de westerse cultuur waar beide ouders werken simpelweg onmogelijk om je kindje dus niet al vanaf een paar maanden oud naar de opvang te moeten brengen.
En uiteraard gaat het ene kindje er heel anders mee om dan het andere, sterk afhankelijk van persoonlijkheid/temperament van het kindje, hoe de ouders handelen tijdens de transitie naar de opvang en de kwaliteit van de opvang zelf.
Overigens wil ik ook even vermelden dat het fulltime moederschap gelijk staat aan 2,5 fulltime banen waar je gemiddeld 14 uur per dag aan het werk bent (en dit is er van uit gaande dat je kindje(s) ‘s nachts doorslapen) en dat deze keuze hiervoor niet zozeer wordt genomen doordat een van de ouders niet zou hoeven te werken, maar juist vaak ook vanuit financieel oogpunt aangezien fulltime opvang (vooral in de randstad) onbetaalbaar is geworden in Nederland.
één jaar geleden
Reactie op LMGbaby
Ik begrijp je beredenering absoluut! Ik weet alleen niet wat je bedoelde me ...
Om in te haken op het stukje ‘verlegen’ zijn als kind. Ik denk dat het mij heel veel had gebracht als ik als klein kind wel naar een peuterspeelzaal/opvang was geweest vanwege het sociale stukje: makkelijker contact leggen met andere kindjes, meer vriendjes, etc.
Dat ligt natuurlijk ook aan het karakter van het kind maar ik denk dat dat wel een heel mooi stukje is wat een opvang wel kan bieden naast alle redenen waarom je een kind niet naar de opvang zou laten gaan.
En ik zeg zeker niet dat het makkelijk is
om fulltime mama te zijn. Ik werk 3 dagen maar ben de twee die ik alleen thuis ben geweest met mijn zoontje meer gesloopt dan de 3 die ik heb gewerkt 😅.
Je moet doen waarvan jij denk dat het beste is voor jouw kindje, maar probeer je niet blind te staren op onderzoeken die aantonen dat kinderen pas echt spelen met een ander na 2 jaar. Ik zie echt andere dingen bij mijn zoontje waar ik als moeder heel trots op ben. Dingen die hij niet zou doen als hij als enigs kind thuis zou zijn gebleven ☺️
één jaar geleden
Reactie op LMGbaby
Ik begrijp je beredenering absoluut! Ik weet alleen niet wat je bedoelde me ...
Heeeel mooi gezegd en die onderzoeken heb ik ook gezien, dus kan alleen maar beamen wat jij zegt.
Ik denk zelf echt dat het heel erg afhangt van het karakter van je kind en je jezelf niks kwalijk hoeft te nemen. Vroeger gingen geen enkele kinderen naar de opvang en uiteindelijk zijn dat ook prima sociale mensen geworden..
Mijn zoontje is ook nog nooit naar de opvang geweest, maar is echt onwijs lief voor andere kindjes. Maar samen spelen is ook niet iets wat kindjes op deze leeftijd al echt doen, dat komt later veel meer. Nu spelen ze veel naast elkaar zie ik om me heen.
Dus alsjeblieft maak je niet druk.en volg je gevoel. Je doet het heel goed!!
één jaar geleden
Reactie op Michellenl
Heeeel mooi gezegd en die onderzoeken heb ik ook gezien, dus kan alleen maa ...
Helemaal mee eens!
één jaar geleden
Wij vonden het wel mooi dat onze dochter als baby en zo jong veel thuis kon zijn. Man 1 dag per week thuis dat is mijn werkdag en ik werk in de thuiszorg. Op avond en weekends is man thuis wanneer ik moet werken. En anders passen ouders of schoonouders op.
Ze is nu 2 en hebben ook wel vrienden en familie met kinderen en daar speelt ze graag mee. Heb nu ook echt zoiets van ze is wel toe aan peuterspeelzaal. (En ik ook haha) maar nu is ze dus ook mooi 2 jaar en het echte kleine baby is eraf.
Opvang is niet echt nodig hier omdat we het mooi zo op kunnen lossen.
één jaar geleden
Ik ben houder van een kinderdagverblijf en bso. Ik heb dit geopend omdat ik alles veel te massaal vond. Persoonlijk vind ik dat als het klein en huiselijk is, het een verrijking kan zijn voor je kind. (Max 2 keer per week en het liefst 5 uur lekker naar huis om de avondroutine rustig te beginnen)
Wij zagen zoveel kinderen die vaker gingen, en dan doen ze het goed hoor, maar toch, het is veel, teveel prikkels, teveel verzorgers, teveel kinderen. Zo'n jong leventje en dan al zo moe. Bij mij is het nu aanmelden voor max 2 dagen. Ze moeten nog zoveel, en zo jong hebben ze behoefte aam dicht bij ouders te zijn.
één jaar geleden
Reactie op Happyfamily
Ik ben houder van een kinderdagverblijf en bso. Ik heb dit geopend omdat ik ...
Ah bedankt voor je reactie! Ik heb zelf ook 7 jaar in de kinderopvang gewerkt, 2 daarvan op een kinderdagverblijf (een bekende/grootschalige organisatie) en omdat ik de realiteit daarvan toch vrij verdrietig vond besloten om als gastouder bij gezinnen thuis te gaan werken, waar ik zoveel meer kon bieden 🙏🏼 Hier besloten om ons dochtertje pas rond 2,5 a 3 naar de peuterspeelzaal te laten gaan, tot die tijd drie ochtenden in de week samen met mij naar de spelinloop om zo wel aan andere kindjes te wennen.
één jaar geleden
Ons dochter wordt volgende week 2 en ze begint in maart met peuterspeelzaal. Het liefst zou ik haar eerder willen brengen maar ze hebben geen plek. Ons dochter is zo erg aan toe om met andere kinderen te spelen en meer te leren. Ze moet meer vermaakt worden met ‘school’dingen. Thuis lukt dit me niet meer met een baby van 7 weken erbij… Super spannend, maar ik weet dat ze het super gezellig gaat vinden en dat ik het zelf meer spannend vind dan zij😊
één jaar geleden
Reactie op LMGbaby
Hey! Mag ik vragen waar je aan merkt dat ze er echt aan toe is?😌
Natuurlijk, ze vindt het niet meer leuk om met mij te spelen. Ik probeer haar met alles te vermaken, maar merk dat ze eigenlijk behoefte heeft om met andere kinderen te spelen. Wanneer de nichtjes en neefjes er zijn kan ze met hun wel heel goed en leuk spelen😂. Thuis verveelt ze zich ook. Ze wilt meer en meer en soms lukt dat mij niet om te geven ivm kleine van inmiddels 8 weken. Ze is een hele slimme meid die gewoon meer uitdaging nodig heeft en dit wil ik niet van haar afnemen door haar niet te sturen naar psz.