6 Reacties
één jaar geleden
M’n meiden zijn bijna 20 maanden en gisteren stapte de tweede haar eerste eigen stapjes. De eerste een maand geleden en deze durft nu kleine stukjes in huis.
We forceren niks, maar oefenen wel elke dag dat ze oversteken tussen ons en dus alleen lopen.
Over woordjes praten, hier een soort onverstaanbaar gebrabbel en we praten/leren ze wel woorden na te praten. Snap de onrust wel dat het gevoel van achterlopen/verschil begint maar het komt echt wel goed
één jaar geleden
Ik herken wel het angstige om zelf buiten te lopen. Maar hij liep al wel wat vroeger met 1 jaar en 2 maanden. Hij durfde toen buiten ook niet los te lopen. Sinds er kinderen van vrienden zijn komen spelen en het gras op rende bij ons in de tuin was het over, hij durfde toen alles.
Ik weet niet of je kindje naar een opvang gaat of veel andere kindjes ontmoet? Soms leren ze daar ook van
één jaar geleden
Hier precies hetzelfde! Mijn dochtertje is nu 19 maanden en kon met 15 maanden stukjes los lopen, maar deed dit precies twee dagen en stopte er daarna mee. Ze kroop toen ook nog niet, dat kwam twee weken later ineens. In de maanden erna had ze enkele dagen dat ze dan even kleine stukjes liep maar vervolgens de rest van de maand niet. Aan de hand liep ze wel graag (overigens ook nog niet stabiel met 15 maanden). Vanaf 17 maanden merkte ik dat ze wel kón lopen zelfstandig maar dit niet leek te durven, ze wilde altijd een hand en anders liep ze niet. In huis begon ze toen wel vaker zelf te lopen. Sinds 18 maanden liep ze in huis zelf de hele tijd los maar buiten wilde ze echt nog steeds een hand. Nu pas sinds 2 weken dat ze ook buiten zelf los loopt en haar zelfvertrouwen heeft gevonden. Het komt dus vanzelf, al duurt het soms bij sommige kindjes gewoon wat langer 😌
één jaar geleden
Onze zoon van 20 maanden loopt ook nog niet los. Aan de hand loopt hij wel maar nog heel erg wankel. Nu heeft hij wel een aardige groei achterstand.. dat zal niet meehelpen. Ik twijfel ook wel om een fysio eens te vragen om mee te kijken en wat tips/oefeningen te geven. Dat kan nooit kwaad natuurlijk :)
één jaar geleden
Onze kleine meid van 19 maanden kan pas sinds een maand staan en sinds een paar weken zichzelf optrekken aan iets. Stapjes zetten doet ze nog niet, ook niet aan de hand. Zij was met andere dingen ook traag op het gebied van grove motoriek. Zoals kruipen en zelf gaan zitten. Soms kan ik mij er erg druk over maken en andere dagen probeer ik juist te kijken naar wat ze wel kan en welke vooruitgang ze boekt. Ze is heel precies, kan goed dingen vasthouden. Snapt veel, kan al woordjes zeggen.
De fysiotherapeut heeft aangegeven dat het fijn zou zijn als ze medio oktober toch wel zelf kan staan (zonder zich op te trekken) en al eerste stapjes kan zetten (dus los). Dat is natuurlijk al volgende maand. We proberen haar wel te stimuleren. Maar als we haar bijvoorbeeld achter een loopwagen zetten, dan is het huilen. Dat deed ze trouwens ook toen we haar voor het eerst aan de tafel lieten staan. Ze vond dat ontzettend spannend en nu trekt ze zich overal aan op. Als ik haar wil laten lopen en haar op de grond wil neerzetten, trekt ze haar voeten omhoog. Dat noemen ze trouwens airsitting.
Als je je zorgen maakt, neem dan contact op met een kinderfysio. Dat kan geen kwaad.
Succes😊
één jaar geleden
Herkenbaar. Ik zou zeggen geniet er nog even van 😂. Van 11 tot 19.5 maand alleen op de knieën lopen en aan de handen. 1 misschien 2 stapjes los tussen de tafel en kast. Laatste maanden wel de kar willen duwen in de winkels. Wij dachten komt vanzelf. Ineens van de een op andere dag kreeg hij iets in zijn hoofd dat hij op de roltrap moest. Laat ons los en begint letterlijk te rennen. Sindsdien is hij niet meer te houden en krijgt hij iets in zijn hoofd waar hij heen wil rent hij er ineens hard vandoor 😅. In zijn buggy wil hij niet meer. Hij wil alles duwen. We overwegen nu zelfs een armband of rugzak met looplijn 🙈.
Praten komt hier nu ook pas sinds een maand op gang. Hij zegt een paar woorden los. Dus wij dachten ook dat is te weinig, duurt lang. Op cb hadden ze het al over een achterstand. Zoals opa en oma zegt hij bijvoorbeeld nog steeds niet. Maar hij brabbelt als een malle al maanden. En sinds de 20 maanden begint hij tijdens het brabbelen kleine zinnen te zeggen. Deur zegt hij bijvoorbeeld niet als woord. Maar deur open, deur dicht, o jeetje mama, daar is ie, zie je dat, wie is daar, kiekeboe spelen, eten zelf enz, tussen brabbel verhalen komen ineens zulke herkenbare zinnen voorbij.
Daar in tegen is hij met kleine dingen wel heel erg goed. Memory speelt en snapt hij al, puzzels en torens bouwt hij ook al hele lange tijd terwijl andere kindjes dat rond die leeftijd nog niet deden. Meest irritante is dat hij die stopcontact draai beveiliging al snapt en zo de stekker in het stopcontact stopt zelf 🤦♀️. Maar ook de kastdeur beveiliging had hij binnen no time open. Waardoor we nu magneten hebben. Die als hij de magneet te pakken heeft hij die ook gewoon open maakt. Deur klinken zijn gedraaid maar hij vind steeds wel in dingen opstapjes en krijgt ook dan de deuren gewoon open. Voordeur zit hier daarom nu altijd op slot. Laatst zat hij op het aanrecht met de kraan te spelen. Had hij de stoel van de achtertafel naast het aanrecht gezet, via de leuning op het aanrecht geklommen en de kraan open gezet terwijl ik even op de wc zat. Hij is nu 21 maanden. En hij is gewoon te druk geweest met leren ontsnappen en rottigheid uit te halen, om te kunnen praten en lopen daarbij zeggen wij dan maar 🤦♀️