5 Reacties

één jaar geleden

Wij hebben kartonboekjes ook voor zijn grijpen liggen. Prentenboeken niet, en 2 boekjes vast voor het naar bed gaan, die liggen ook niet voor het grijpen. Hier word ook oneindig veel gelezen, maar als het niet uitkomt zeg ik tegen hem, je mag best lezen maar dan wel even alleen. Soms geef ik hem dan een boekje met geluid (liggen ook voor het grijpen) die kan hij zelf. Soms is hij dan boos. Ook dat mag er zijn. Dan zeg ik ook dat als hij niet alleen wil lezen hij even speelgoed moet pakken. Als hij naast mij op de grond zelf aan het lezen is en ik zit in de buurt, reageer ik wel op wat hij zelf aanwijst/zegt. Als ik wat verder weg ben en hij wilt dat ik dat doe komt hij vanzelf bij mij op de grond zitten. Of op zijn stoeltje. Hier is daardoor de heleeee dag alleen maar lezen nu wel wat minder geworden. En speelt hij ook weer met speelgoed. Soms leest hij nu zelf, soms komt hij vragen samen te lezen. Voor bedtijd lezen we altijd een verhaaltje. En na het avondeten mag hij meestal zelf even boekjes kiezen en gaat 1 iemand met hem lezen terwijl de ander opruimt. Ik denk dat het hierin vooral even doorzetten is om hem te leren dat hij zelf ook kan bladeren en praten, en papa en mama daarbij dus niet altijd nodig heeft. Ook als dat een driftbui oplevert.

één jaar geleden

Hier liggen ze binnen handbereik en leest ze ook zo graag! Als ze de keuze had, zouden we inderdaad de hele dag lezen. Ze sleept die boeken de hele dag overal heen haha. Maar hier geven we er echt niet altijd aan toe. Als we zin hebben en voor het slapen gaan, prima. Soms ook 5 achter elkaar. Maar als we iets anders moeten/willen doen, dan heeft ze even pech. Dan leggen we dat uit en geven we aan dat ze even zelf moet lezen. Maar dat heeft ze van begin af aan vrij goed geaccepteerd moet ik zeggen. Soms ‘zeurt’ ze wel 3x maar dan geven we niet toe. Maar ze is hier (nog??😅) niet zo van de driftbuien dus dat scheelt misschien. Stoppen met lezen zou ik zeker niet doen, zo goed voor de ontwikkeling! Maar misschien is buiten bereik leggen wel een goede optie? Als je dan zelf 3 momentjes op een dag inplant om even een boekje te lezen, is het misschien extra leuk en hoeft hij het daarbuiten ook niet te vragen? Zou dat werken voor jullie?

één jaar geleden

Herkenbaar! Hier zou ze ook het liefste de hele dag lezen, wat we ook veel doen 🤣 Ze heeft zowel prentenboeken als voorleesboeken als kartonnen ‘speel’/geluidsboekjes allemaal binnen handbereik. Haar voorkeur gaat zeker naar voorlezen en dat doe ik dan ook veel, maar ik leg haar ook uit wanneer ik iets anders aan het doen ben dat we daarna samen gaan lezen. Ik geef haar dan meestal de keuze of ze in haar stoel met de stickers en potloden wil spelen (waar ze zo een half uur zoet mee is) of dat ze zelf een boek wil lezen (of iets anders). Ze geeft dan meestal aan wat ze wil en legt zich dan ook neer bij die keuze. Ik bied haar dus meestal een heel concreet alternatief. We hebben sowieso twee vast leesmomenten, voor het middagslaapje en voor het naar bed gaan. Maar eigenlijk gedurende de dag toch zeker nog wel minstens 6 leesmomenten 🙄 Ik vind het wel echt heel leuk dat ze lezen zo interessant vindt en voor mij een uitdaging om zoveel mogelijk boekjes te vinden waar ze een goede boodschap uit meekrijgt ipv boekjes over prinsessen e.d.

één jaar geleden

Oh hier ook! Wij hebben ook van die boekjes met liedjes en mijn eerste 100 woordjes. Daar gaat hij geweldig op. Ook nog eens tweetalig en zowel liedjes, als woordjes en geluiden.

één jaar geleden

Mijn dochter is ook dol op lezen en eigenlijk vanaf dat ze een paar weken oud is lezen we elke avond een boekje. Ik heb ze zowel boven op haar kamer als in de woonkamer staan. We lezen altijd in de stoel in de woonkamer voor het slapen gaan. Overdag komt ze ook wel eens met een boekje aanzetten, de ene keer heb ik tijd en lees ik spontaan een boekje met haar, de andere keer zeg ik nee vanavond voor het slapen gaan. Als er driftbuien komen omdat iets niet gaat zoals hij t wil zou ik het de komende wel echt naar 1 voorleesmoment beperking, maar dat is mijn mening.