22 Reacties

één jaar geleden

Geduld hebben en tijd geven, zou met geen te grote zorgen maken.. Mijn zoontje is half december 2 geworden, en is ook pas kort daarvoor echt woordjes beginnen zeggen. Nu pikt hij wel heel snel heel veel op en praat ook in 2-3 woordzinnen :)

één jaar geleden

Die van mij wordt 15 januari 2 maar haar woordenschat is ook niet gigantisch groot nu had ik mijn zorgen wel geuit met 14 maanden prik omdat ze toen nog niet sprak . Toen werd ik extra ingepland om extra te komen op 2 jarige leeftijd dat is in februari. Ben er wel hier achter dat ze eerst alles in haar hoofd goed oefent zodat als ze spreekt wij haar wel goed verstaan dus misschien dat er nog wat in de pijpleiding zit geen idee. Misschien extra stimulans door veel Met oudere kindjes laten omgaan dat heeft hier heel erg geholpen.

één jaar geleden

Heel eerlijk. Ik vind het raar dat de logopedie je niks heeft gezegd. Maar als ik dit zo hoor vind ik je zoontje niet extreem achter lopen of iets. Ik heb in de kinderopvang gewerkt en heel veel 2 jarige praten nog prima op deze manier. 2 woordzinnen stonden pas tussen de 2,5-3 jaar als moeten. Meestal maken ze pas na 2 jaar ook de taal ontwikkelings sprong. Daarbij zijn jongens vaker motorisch sneller en meisjes vaak verbaal sneller dus hierin is ook verschil. Ik zou mij dus zeker geen zorgen maken. Overigens was het zelfs in onze regio dat kinderen tot 2 jaar nog niet eens aangenomen werden bij de logopedist. Want ze hoeven het nog niet te kunnen. Maar goed al met al hoor jij je zoontje het beste, en als je je echt zon zorgen maakt kan je het cb bellen. Zij kunnen een extra consult inplannen, blijkt hij echt enorm achter te lopen kan je vragen naar een VvE indicatie dan kan je vanuit de gemeente gebruik maken van extra peuteropvang zodat de taal meer gestimuleerd wordt. Misschien heb je hier wat aan?

één jaar geleden

Ik dacht altijd dat ze met twee jaar nog niet extreem veel hoeven te praten? Maar dat het ook om begrijpen gaat. Die van mij begrijpt heel veel maar met praten loopt hij gelijk op die van jou... Ik heb geen stappen ondernomen want als ik kijk maar klasgenootjes op de opvang vind ik het niet een groot verschil op de rest.

één jaar geleden

Mijn zoontje wordt deze week 2 en het CB zegt steeds dat ik me geen zorgen moet maken. Mijn zoontje heeft een soort gelijke vocabulaire en dit is pas begonnen bij 20 maanden. Het gaat nu wel met de week beter, maar spreekt geen 2 woorden achter elkaar. Ik probeer hem zoveel mogelijk te stimuleren door veel boekjes te lezen en alles te benoemen maar het gaat lekker op zijn eigen tempo.

één jaar geleden

Mijn dochtertje word 11 januari 2 maar die praat echt heel goed. Heel leuk maar ook heel vermoeiend want die staat als ze wakker is echt meteen aan. Op de opvang hebben ze mij wel is gevraagd ze is toch nog geen 2. Het is echt per kind verschillend want mijn dochtertje scheelt maar 4 dagen met mijn nichtje en mijn nichtje praat weer minder. Maar die is met andere dingen weer sneller. Je hoeft je echt niet druk te maken het komt echt allemaal wel. Tuurlijk snap ik het want als ze echt kletsten is het zo gezellig maar ik zou stiekem soms willen dat die van mij minder kletste hahahaha

één jaar geleden

Ons zoontje heeft een heel goede (fijne) motoriek voor zijn leeftijd maar echt goed praten doet hij ook nog niet. Af en toe heeft hij een fase waarin hij nieuwe woorden 100x op een dag zegt: appel/ei/uit/kijk etc. Pas sinds afgelopen maand worden dat korte zinnen: mama uit, daar is die, poh (papa kan die wel zeggen maar dit is blijkbaar makkelijker) kijk! Ons neefje is 2 jaar en 9 maand en die praat wel super goed. Hele zinnen en weet van praktisch alles hoe het heet maar slist daarbij wel heel erg in de uitspraak. Zo is ieder kind anders. Zou mij met 2 jaar daar echt nog niet druk om maken. Zolang je kindje maar aldoor iets nieuws leert ben je al een heel eind denk ik. Bij ons in de regio is het normaal dat er met 2 jaar een afspraak is bij het consultatiebureau. Die afspraak staat bij ons eind januari dus ben ergens wel benieuwd wat die ervan zeggen.

één jaar geleden

Hey! Hier ook een jongetje van bijna 2 jaar. Kent zo'n 10/15 woorden en die zijn niet eens altijd verstaanbaar. Hij is heel zelfredzaam, zoekt zelf oplossingen en zijn fijne motoriek + oog-handcoordinatie is echt heel goed. Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en het is echt zoooo verschillend per kindje... Met deze leeftijd maak ik me nog 0 zorgen dat hij zo weinig praat. Begrijpt erg veel. Ieder kindje is anders. Waar de een beter praat, zal de ander in iets anders beter zijn.

één jaar geleden

Hier een dochter. 1 dag onder fan jouw zoontje..maar ze praat serieus net een maand of 2? Zegt miss 20 losse woorden? Waarvan er 19 zelfgemaakte woorden zijn..ze begrijpt wel alles..en ze blijft ook bij de zelfgemaakte woorden..ik probeer het wel iedere keer te corrigeren.. Dus als ze bijv zegt..ooow wauuuww..Atikaaa! Zeg ik..ja! Dat is een olifant! Maar hoe ze er ook bij komt..geen flauw idee..haha. Amina: Banaan Atika: Olifant Naminam: Eten Verder gebruikt ze woorden die er op lijken.. Foggo: vogel Bufa: boven Apsap : appelsap Appel: is alles wat rond is. En zo nog veel woorden. Ik maak me daar eerlijk gezegd niet druk om. Ik heb woordkaarten gekocht..mijn eerste 100 woorden. Wij hebben onze afspraak al gehad..en daar vroeg ze of ze meer dan 10 woorden zei. En dat is ook zo. Laat me trouwens niet beginnen over..neus, haar, ogen, oren en etc.. Ze kent ze nu bijna allemaal..maar veel te laat mee begonnen. Boekjes lezen doen we niet. Dat vinden we niet leuk. Hebben we geen geduld voor. Mijn tip is vooral kletsen en alles benoemen wat je ziet.. Maak je niet te druk hoor. Het komt echt goed!

één jaar geleden

Mijn dochter is vandaag 2 geworden en praat echt de oren van je hoofd. Ze praat ook heel duidelijk. Maar vorige week waren we bij het consultatiebureau en toen zeiden zij dat het nog niet persee hoeft. Veel kindjes kunnen dat nog niet met deze leeftijd en dat is oké.

één jaar geleden

Gisteren 2 jaar geworden en praat de oren van ons hoofd. Praat ook heel duidelijk en begint al zinnen met 3 woorden te maken. Maar ik zie in mijn omgeving wel kinderen waarbij het langer duurt. Heb het idee dat het toch vanzelf wel komt. Ons zoontje liep bijvoorbeeld weer vrij laat… Gaat hij ook naar een opvang? Ik denk dat dat hier ook wel veel heeft bijgebracht. Zingt veel liedjes thuis waar wij thuis niks mee doen (🙈)

één jaar geleden

Mijn dochter kent ontzettend veel woorden maar praat nog niet in zinnetjes of wat dan ook. Enige 2 woorden die ze tot nu toe aan elkaar koppelt zijn: 'ogen dicht' komt vast vanzelf allemaal...

één jaar geleden

Wat me trouwens wel opvalt met taal is dat ze de ene dag bijna niks kon zeggen en twee weken later ineens een gigantisch vocabulaire.

één jaar geleden

Reactie op E0603

Wat me trouwens wel opvalt met taal is dat ze de ene dag bijna niks kon zeg ...
Sprongetje toevallig ook? Bij mijn dochter precies hetzelfde..was heel erg boos en gefrustreerd..sliep ontzettend slecht..wil (de) nauwelijks eten..en opeens..super veel woorden..waarvan ik niet eens wist dat ze die kende..

één jaar geleden

Onze dochter wordt 22-1 2 jaar. En ze zegt nog minder dan jouw kindje doet. Ze loopt ook pas sinds 21-22 maanden dus overal laat in. Ze zegt papa (nog geen mama :( ) Die, jaaa, ataaa(slapen), toetoet en bal, en alles is op dit moment ohhhhhhhh. 🤣 We hebben ook logopedie maar die maakt zich niet zo druk volgens mij. Dus ik dan ook niet.

één jaar geleden

Reactie op MumOfTwo

Sprongetje toevallig ook? Bij mijn dochter precies hetzelfde..was heel erg ...
Ja zou goed kunnen! Ik ben niet zo van de sprongetjes dus geen idee! Maar merk wel vaak dat veel boosheid en moeheid dan vaak idd weer resulteert in nieuwe dingen die ze ineens kan.

één jaar geleden

Ik zou het gewoon lekker de tijd geven. Mijn zoontje praat ons ook opeens de oren van de kop. Er beginnen opeens hele zinnen uit te komen. Hiervoor zei die eigenlijk niks. We moesten vandeweek wel heel hard lachen toen ons zoontje aan de trap stond en riep: Papa, kom mij halen! Ik wil nede (beneden) slapen! Hij kan dus zomaar een sprongetje maken en opeens heel flink gaan praten. Ik kan inmiddels als korte gesprekjes met mijn zoontje voeren.

één jaar geleden

Onze zoon heeft maandenlang alleen bal gezegd. Hij is nu net 2 en zingt hele liedjes mee / maakt zinnen van 5 woorden. Het ging ineens heel snel. Kan je kindje wel plaatjes aanwijzen bij het juiste woord?

één jaar geleden

Reactie op jasmijnbloem

Onze zoon heeft maandenlang alleen bal gezegd. Hij is nu net 2 en zingt hel ...
Ja absoluut. Hij begrijpt echt alles. Alle dieren en alle voorwerpen kan hij aanwijzen. De woorden die hij zegt zijn er steeds meer maar wel allemaal onduidelijk. Alle klanken lijken nog heel erg op elkaar. Auto = appo. En appel, aardbei en eten zegt hij ook : eibe tegen😂. Dus huj maakt wel n beetje zn eigen taaltje moet k zeggen. Nja we Zien wel

één jaar geleden

hier ook een zoon die enkele losse woorden zegt. afgelopen woensdag naar het consultatiebureau geweest en dit bespreekbaar gemaakt. sowieso in april een check hoe het dan gaat. zelf was ik als kind doof en heb buisjes gehad. Toen is de jeugdarts er toch bij geroepen om z'n oren te checken. er was bij beide oren een ingetrokken trommelvlies. dus kan zijn dat hij inderdaad minder hoort. dat idee heb ik zelf niet, want hij begrijpt alles wel. laat de oren nog wel voor zekerheid checken over paar weken aangezien bij ook ziek en verkouden is geweest. Mocht hij in april nog te weinig vooruitgang laten zien, wordt het audiologisch centrum ingeschakeld.