38 Reacties
één jaar geleden
Je kan al met basis zindelijkheidscommunicatie starten. Zelf gebruiken wij ook wasbare luiers van in het begin zodat hij al ‘nat’ zijn aanvoelt. Wijst nu ook vaak naar zijn potje als hij moet gaan.
één jaar geleden
Wij zetten onze dochter elke ochtend en met luierwissels al op het potje en sinds de tweede dag begon ze daar al op te plassen en poepen. Soms geeft ze ook aan dat ze moet poepen (zegt dan 'poe') maar soms ook niet. Ik blijf de woorden iig duidelijk zeggen: plasje gedaan, plassen etc, en poepen, zodat ze begrijpt wat wat is. In de zomer, als de spieren helemaal ontwikkeld zijn om ook plas op te houden, dan ga ik denk ik onderbroekjes in haar luier doen zodat ze ook voelt wanneer ze plast en dan ga ik echt starten met training. Voor nu is het meer kennismaking en bewustwording
één jaar geleden
Hier in de ochtend na ontbijt/drinken en na het avondeten/drinken op het potje. Paar keer plasje gedaan. Straks wat uitbreiden. Als ze echt niet wil of we zijn ergens anders oid slaan we het over, wil liever nog niet teveel pushen. Komt wel:) het is denk ik goed als ze een beetje kennismaken en het “leuk” blijft.
één jaar geleden
Reactie op Pumbajilko
Je kan al met basis zindelijkheidscommunicatie starten. Zelf gebruiken wij ...
Ja hier ook! Al vanaf 8 weken oud op het potje en nu bijna altijd droge luiers en elke keer op het potje én Wc plassen en poepen! Op de opvang willen ze alleen niet meewerken, dus als hij een paar dagen daar is geweest moet hij weer wennen.
Maar verder doet hij het super goed en geeft het ook zelf aan en dan zet ik hem snel op de wc! Wel alleen thuis of bij familie, als we op pad zijn geeft hij het nog niet aan omdat hij dan te afgeleid is
één jaar geleden
Mijn dochter gaat al op het potje vanaf 9 maanden 👍 een tijdje 3x per dag erop gezet en altijd wel een plasje of gepoept. Nu doen we het sochtends na het wakker worden standaard en dan poept en plast ze. Na de lunch en na het avondeten alleen als we de indruk krijgen dat ze moet poepen. Ik wil overdag ook over naar de wc verkleiner, nu het wat warmer wordt is onze wc niet zo koud meer. Op vakantie deden we dat wel al en ging prima. Ik geef vaak een speeltje (kan ook een shampoo fles of tandpasta zijn) en na max een kwartier eraf. Gewoon proberen en zien waar het schip strandt!
één jaar geleden
Ik heb deze vraag gesteld bij het cb, omdat je het hier veel op het forum erover leest.
Hun raden het af en echt te wachten tot minimaal 2 jaar. Met als reden dat ze nu in de fase zijn met ontdekken en niet kunnen stil zitten. En stil zitten is wel belangrijk op het potje.
Ze kunnen het potje ook dan als iets negatiefs gaan zien: ohnee, ik moet weer zitten en ik wil zo graag kruipen/lopen.
één jaar geleden
Reactie op Sneeuwklokje21
Ik heb deze vraag gesteld bij het cb, omdat je het hier veel op het forum e ...
Wat een rare beredenering. Dat is toch voor elk kind anders? Mijn kind zit prima stil op het potje, dus als dat gaat, waarom zou je het dan niet proberen? Ben het er wel mee eens dat als het kind niet wil stil zitten, dat je het dan zeker niet moet forceren.
één jaar geleden
Reactie op rjv1997
Ik ben wel benieuwd naar dit dus lees even mee. Maar als jullie je kindje ...
Ik geef haar een boekje in haar handen en dat gaat ze dan zitten 'lezen' terwijl ze poept 😂 hilarisch gezicht vind in het. Ze had alleen de eerste keer dat ze er gelijk af wilde komen. De tweede keer al niet meer omdat ze nu het concept begrijpt van zitten en plassen/poepen
één jaar geleden
Reactie op 1291
Ben ik dan echt een van de weinigen die dit gewoon echt heel erg vroeg vind ...
Ik denk dat je het bekijkt alsof wij er vanuit gaan dat ze maar zindelijk moeten worden. Dat is echter niet de aanpak. We leren ze gewoon al gewoon worden aan op een potje gaan en dat gaat veel makkelijker op jonge leeftijd. Als ze gewoon zijn om 2 - 3 jaar in een pamper te doen en je dan komt zwaaien met een potje, dat het veel moeilijker is.
Ieder zijn opvoeding uiteraard. Als jij je daar niet goed bij voelt dan moet je het niet doen maar beoordeel dan ook geen ouders die het wel doen. 🙏
één jaar geleden
Praktische vraag! Mijn zoontje begint expres scheetjes te laten en over me heen te plassen na het douchen (ja expres want hij gaat helemaal stuk en plast dan echt 6x ofzo) 🥲🥲🥲 dus wil ook gaan beginnen met een potje. Als hij poept zie ik het wel aan hem dus dat moet wel lukken om m dan op t potje te zetten. Maar plassen?? Ik heb echt geen idee wanneer haha
één jaar geleden
Praktische vraag! Mijn zoontje begint expres scheetjes te laten en over me ...
Had op YouTube een filmpje gevonden met de beste momenten:
- net na slaapje
- net na eten
- als ze ‘transities’ maken bv vlak voor een wandeling of van wandeling thuis komen
Eigenlijk helpt het om zelf eens op te letten wanneer je naar de wc gaat. En dan begin je de signalen na een tijdje wel te zien 🙈
één jaar geleden
Reactie op Sneeuwklokje21
Ik heb deze vraag gesteld bij het cb, omdat je het hier veel op het forum e ...
Dit vind ik zelf ook erg discutabel... in het buitenland (lees ,vele landen) zijn z'n met 1,5-2jaar al zeker zindelijk. Ook eigen ervaring met 12 jaar in t buitenland wonen. Ik denk ook echt dat het er aan ligt hoe je het aanbiedt. Wij doen het nu heel speels en met veel 'blijheid'. Dit is een introductie en in de zomer willen we écht gaan beginnen.