33 Reacties

één jaar geleden

Ik ga voor een thuisbevalling. Ben echt een persoon die snel angstig is en in paniek raakt dus lijkt me wel zo prettig om in mijn vertrouwde omgeving te zijn. Mocht er dan toch iets niet goed zijn kan ik altijd nog naar het ziekenhuis

één jaar geleden

Ik heb een sterkte wens om thuis te bevallen (dit is ons eerste kindje). De reden hiervoor is dat ik denk beter te kunnen ontspannen thuis en daardoor ook geen pijnstilling nodig te hebben. Ik wil het namelijk graag zonder doen. Ik heb een bevalbad gehuurd voor tijdens de ontsluitingsfase, de warmte van het water helpt ook bij ontspannen. Ik weet nog niet of ik ook in het bad wil bevallen of op bed, dat wil ik graag op dat moment beslissen. Mocht er toch iets gebeuren waardoor ik naar het ziekenhuis moet dan is dat ook prima en ik zal er rekening mee houden, maar het heeft niet de voorkeur 😊

één jaar geleden

Ik mag helaas niet thuis bevallen in verband met een te lage placenta maar anders had ik graag thuis willen bevallen. Als je thuis bevalt is het bij de 1e maar 3% kans op echt spoed spoed. Bij de 2e of 3e zelfs maar 1% kans.

één jaar geleden

Thuis bevalling. Geen moment getwijfeld. Heb ook HypnoBirthing gedaan waardoor ik meer vertrouwen in mezelf en voor een natuurlijke bevalling voel.

één jaar geleden

Reactie op Brosa

Ik mag helaas niet thuis bevallen in verband met een te lage placenta maar ...
Ik weet niet waar je dit vandaan hebt, maar ‘spoed’ is een uiterste, zoals reanimatie etc., waar je naar op zoek bent met dit soort informatie is een ‘verwijzing’. “Van alle vrouwen die in de eerste lijn aan de bevalling begonnen, werd bijna een derde tijdens de bevalling verwezen naar de tweede lijn. Bij vrouwen die van hun eerste kind bevielen ging het om 49%, voor een tweede of volgend kind ging het om 17%.” https://babyopkomst.nl/thuis-bevallen-veilig-onverantwoord/ Met andere woorden, de helft van de bevallingen die thuis beginnen werden verwezen naar het ziekenhuis bij een eerste kind.

één jaar geleden

Vanwege medische achtergrond helaas weinig keuze, dus wordt het ziekenhuis. Als ik had kunnen kiezen, was ik zeker voor een thuisbevalling gegaan. Heerlijk in je eigen veilige omgeving!

één jaar geleden

Voor de derde keer gaat de voorkeur uit naar bevallen in het ziekenhuis. Het geeft mij juist een fijn gevoel dat medische hulp vlakbij is, mocht het wel echt nodig zijn. En in de bevalsuites voelden wij ons ook echt heel relaxed (voor zover dat kan tijdens een bevalling🤣)

één jaar geleden

Hier wordt het ook een thuisbevalling na 2 ziekenhuisbevallingen. Ik kies nu heel bewust voor bevallen op mijn tempo, met mijn man en kindjes bij mij 🥰 Maar bij de andere bevallingen vond ik het veiliger en dus ook fijner om in het ziekenhuis te bevallen (wist niet goed wat te verwachten toen).

één jaar geleden

Reactie op Haarlem87

Ik weet niet waar je dit vandaan hebt, maar ‘spoed’ is een uiterste, zoals ...
Dit specifieke stukje wat jij citeert gaat over bevallingen überhaupt en niet over thuisbevallingen. “Vrouwen die een thuisbevalling gepland hadden werden minder vaak verwezen dan vrouwen die een poliklinische bevalling planden(29,3% vs. 37.2%). Ook was het percentage spoedverwijzingen lager (3,4% vs. 4.1%). Dit werd ook al eerder in andere studies aangetoond.” Hier staat dus wel dat t risico op doorverwijzing bij een thuisbevalling minder groot is dan bij een poliklinische bevalling. :-)

één jaar geleden

Ik heb nu ‘last minute’ toch besloten om voor een poliklinische bevalling te gaan. Ik wil me geen zorgen moeten maken over de hoeveelheid mensen in ons kleine huisje, of ik dingen vies maak of niet en over onze gasrekening. Ik zou graag in bad willen en anders onder de douche. In het ziekenhuis kan dat gewoon uitgebreid zonder me zorgen te maken, thuis niet.

één jaar geleden

Na veel positieve ervaringen te hebben gelezen over thuis bevallen hoop ik dat als het allemaal goed gaat ik thuis kan bevallen. Als het om wat voor reden dan ook tijdens de bevalling toch het ziekenhuis wordt, vind ik dat ook niet erg. Ik probeer het zoveel mogelijk los te laten 😊

één jaar geleden

Ik ben 2 x in het ziekenhuis bevallen. Tot vorige week wou ik dat deze keer weer doen. Voornaamste reden is dat wij een half uur bij het ziekenhuis vandaan wonen. Maar nu de bevalling dichterbij komt wil ik deze laatste keer toch thuis bevallen. De vorige bevalling ging ook zo snel dat ik bang ben dat ik het ziekenhuis niet haal. Wil echt niet ergens in de auto bevallen ofzo. Ik heb een bevalbad gehuurd. Ik hoop maar dat alles goed gaat, maar ik heb er vertrouwen in

één jaar geleden

Reactie op plantmom96

Dit specifieke stukje wat jij citeert gaat over bevallingen überhaupt en ni ...
Nee, dit specifieke stukje wat ik citeer gaat niet over “bevallingen überhaupt “, maar over “vrouwen die in de eerste lijn aan de bevalling begonnen”, aka bij de verloskundige. En nee, het is niet “het risico op een doorverwijzing die minder groot is” zoals jij kort door de bocht samenvat, maar een feitelijke constatering dat deze vrouwen minder vaak werden doorverwezen, niet “het risico op”; je weet namelijk niet waarom ze niet zijn doorverwezen. Ik ken zat vrouwen die simpelweg geen doorverwijzing meer kregen, ondanks dat ze wel pijnstilling wilden.

één jaar geleden

Thuis bevalling voor de tweede keer. Denk dat als je zorgen zijn of er iets met je kleintje gebeurt dat je moet kijken naar de afstand naar het ziekenhuis. Wij zitten daar echt maar 10 minuten met onze eigen auto vanaf dus met de ambu nog sneller. Zelf mega fijn ervaren thuis bevallen. Gelijk lekker thuis, vrijheid van gaan en staan. Beval bad in de woonkamer gezet, muziekje op en niemand die me lastig valt met in en uit lopen, vragen stellen 😋

één jaar geleden

Ik heb ook heel erg getwijfeld en gekozen voor thuis. Wat voor mij doorslaggevend is geweest, is dat ik alsnog binnen een kwartier in t ziekenhuis kan zijn als dat nodig is. Thuis hebben we onze eigen omgeving en zijn wij de baas, eigen muziek en omgeving lijkt mij prettig. Ik denk dat ik makkelijker aan durf te geven wat ik fijn vind en dat m'n man ook beter z'n gang durft te gaan. Hopelijk heb je hier iets aan.

één jaar geleden

Praat met de vk, misschien kan zij je geruststellen.. thuis kunnen ze veel handelingen uitvoeren welke ze in het zkh ook uitvoeren. Vk heeft ook zuurstof etcetera mee naar een thuis bevalling en kunnen in ernstige situaties veel totdat de ambulance er is. Dit stelde mij gerust en ben ook fijn thuis bevallen, mijn voorkeur gaat daar nu ook naar uit.

één jaar geleden

Reactie op Haarlem87

Ik weet niet waar je dit vandaan hebt, maar ‘spoed’ is een uiterste, zoals ...
Uit een artikel weet niet meer precies welke. Ik schreef dit omdat veel vrouwen naar mijn mening uit angst niet thuis willen bevallen. Terwijl er bij dus echt maar een heel klein percentage de angst daadwerkelijk gegrond is 1-3%. Het klopt idd wat je zegt dat bij de 1e bevalling thuis er uiteindelijk een groot percentage toch in het zkh belanden maar dat dit nog gewoon rustig in de eigen auto gedaan kan worden en dus niet met gierende banden in de ambulance. :)

één jaar geleden

Ik ben zwanger van m’n eerste kindje en wil graag thuis bevallen. Al m’n vriendinnen die thuis bevallen zijn kijken daar positief op terug. Terwijl sommigen echt de wens hadden poliklinisch te bevallen (maar geen tijd of geen plek). Mij lijkt het fijn om in m’n eigen veilige omgeving te bevallen en dat het dan alleen om mij draait en niet dat er in en uitgelopen wordt en de dienst van het personeel wisselt. Ik denk me dan beter te kunnen ontspannen en me vrijer te voelen. Hopelijk helpt dit allemaal bij de bevalling. Wij wonen 10min van het ziekenhuis dus daar zijn we ook zo mocht nodig zijn. Ik wil overigens wel een Tens apparaat bestellen want thuis is pijnbestrijding geen optie maar de Tens kan soms wel verlichting bieden. Nu nog even duimen dat de kleine gaat draaien want ze ligt met 33+6 nog lekker in stuit 🫠.

één jaar geleden

Hopelijk voor de 2e keer een thuisbevalling. Wij wonen 5min van het ziekenhuis maar daarnaast heb ik de 1e keer gewoon een hele fijne bevalling gehad met veel rust en lekker in mn eigen omgeving dus zou het niet anders willen.

één jaar geleden

Ik ben zelf arts en altijd bevallen in het ziekenhuis, zelfs bij de 5de wil ik nu niet thuis bevallen... bij een eerste bevalling heb je best wat kans om in het ziekenhuis te belanden.. ( het is zelfs 60 a 70 %). Tevens heb je in het ziekenhuis alles bij de hand en staan er meteen veel mensen rondom de baby of om jou als het mis gaat ( wat ik natuurlijk niet hoop voor allen)... ik heb helaas de pech gehad bij de 1e: mijn zoontje kwam slecht ter wereld ( gelukkig door interventies snel bijgetrokken) en ik had complicaties (o.a. forse bloeding). Ik was blij dat ik voor het ziekenhuis had gekozen, had meteen 10 mensen binnen staan!