52 Reacties
17 dagen geleden
Hier krijgen we extra echo's ivm dat mijn zoontje dysmatuur geboren is. Dus voornamelijk om de groei goed in de gaten te houden. En ook binnenkort een placenta echo omdat bij de 20 weken echo de placenta nog te ver voor lag.
Ligt er dus heel erg aan je voorgeschiedenis en de 20 weken echo.
17 dagen geleden
Je krijgt vaak een vitaliteitsecho, termijnecho, 13 en 20 weken echo en een liggingsecho. Ik heb zelf twee pretechos gedaan (geslacht en 3D) en nu verzocht om een extra echo omdat mijn oudste in stuit lag en ik dit al voor de liggingsecho een keer wil bekijken. Groeiecho's krijg je inderdaad op indicatie, meestal als er geconstateerd is dat er in de groei problemen zijn, afwijkingen gezien zijn op medische echo's, je medisch bent door andere oorzaken of tot slot in eerdere zwangerschappen problemen hebt gehad waardoor nu extra preventief gecontroleerd wordt. Wanneer je dus weinig echo's krijgt is dat alleen maar een goed teken. Belangrijk is om zelf te monitoren of je leven voelt.
17 dagen geleden
Reactie op MMHB
Je krijgt vaak een vitaliteitsecho, termijnecho, 13 en 20 weken echo en een ...
Ik krijg standaard een groei echo bij mijn verloskundige
17 dagen geleden
Sinds week 27 weet ik dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Vandaar krijg ik extra groei echo’s. Ons meisje is iets te klein waardoor we naar het ziekenhuis moeten voor een uitgebreidere echo. Dit geeft enorm veel stress en onzekerheid. Ik zou zeggen hoe minder echo’s des te beter 😉
17 dagen geleden
Reactie op MMHB
Dit is alleen niet de norm, maar eerder uitzondering bij mijn weten. Groeie ...
Echt? Wow ik vond de aantal echo’s al zo weinig. Verder hebben ze ook geen extra zorgen. Zelfs zo goed dat ik nu ook door niet in NL te zijn 2x 5 weken tussen de controles heb gehad.
Misschien krijg ik geen liggingsecho? Want de ligging kan je toch ook voelen?
17 dagen geleden
Echt? Wow ik vond de aantal echo’s al zo weinig. Verder hebben ze ook geen ...
Liggingsecho wordt inderdaad ook niet altijd gedaan, maar meestal wel. Ze kunnen het voelen maar bij mijn oudste hadden ze het al weken mis. Bij de liggingsecho met 36 weken zagen we pas dat hij in stuit lag. Ik sta er dus zelf op dat ze met de echo gaan kijken, maar dat is een klein vertrouwensprobleem dat ik hierdoor heb opgebouwd..
17 dagen geleden
Reactie op MMHB
Liggingsecho wordt inderdaad ook niet altijd gedaan, maar meestal wel. Ze k ...
Oh! Wist echt niet dat ze dat dus niet altijd goed hebben. Je zou toch denken dat een hoofdje goed en duidelijk te voelen is. Snap ik. Ik krijg volgens mij inderdaad beide. In Amerika krijg je echt veel echo’s vergeleken in NL.
17 dagen geleden
Hoi! Bij mijn kindje was het hoofdje tijdens de 13w echo net te klein/afwijkend.. daardoor doorgestuurd naar ZH en opnieuw een soort 13w echo gehad.. toen tijdens 20w echo net op het randje en daardoor 2 extra groeiecho's (met 28 en 32w). Het is dus meestal op indicatie.
Bij m'n andere zwangerschap had ik alleen de vitaliteitsecho, termijnecho, 20w- en liggingsecho (okay en 2 pretecho's)..
17 dagen geleden
Hier indicatie vanwege mijn bmi en dysmatuur geboren dochter. En nog veel meer (inwendige) echo’s nu vanwege bloedverlies om de baarmoedermond te blijven opmeten. Dus op zich hoe minder echo’s je krijgt hoe beter. Ookal blijft het wel leuk om naar je kindje te kijken en wat te weten over hoe groot het is.
16 dagen geleden
Het aantal echo's dat jij krijgt is helemaal normaal. Extra groeiecho's worden wel laagdrempelig gemaakt. Als je buik wat sneller of juist minder snel lijkt te groeien, vanwege je leeftijd of gewicht, vanwege zwangerschapsdiabetes of een groot of klein kindje bij een eerdere bevalling. En zo zijn er nog wel meer redenen.
16 dagen geleden
Normaal is de 20 weken de laatste echo.
Sommige praktijken doen nog een groei/liggingsecho met 35 weken, maar zeker niet standaard.
Alles na 20 weken is op medische indicatie/twijfel.
Hier groeiechos vanwege dysmatuur 1e kindje. En deze werd met 20 weken ook al klein geschat.
16 dagen geleden
Reactie op MMHB
In onze omgeving is van alle verloskundige praktijken maar 1 die een liggingsecho doet standaard.
In de landelijke Nederlandse zorg wijzer van verloskundigen staat ook bij dat deze alleen op indicatie is.
16 dagen geleden
Reactie op MMHB
Bij mij ook precies zo de vorige keer. Er werd me wekenlang verteld dat onze dochter al goed lag en mooi aan het indalen was, totdat ze de ligging echo maakten met 35 weken. Bleek ze in stuit te liggen.
16 dagen geleden
Ik ben medisch en loop dus in het ziekenhuis waar ik om de 2/4 weken echo’s krijg. Ik weet het niet precies omdat ik ook een extra groeiecho heb gehad ivm te groot bij 20 weken echo en wat extra echo’s omdat ik me zorgen maak.
Daarnaast doe ik mee aan een studie waardoor ik in het eerste trimester om de week een echo kreeg, en volgens mij 2/3x in het 2e trimester en 1x derde trimester.
Er is weer iets met de groei waardoor ze nu wekelijks kijken (doppler/groei).
Hoop echo’s dus! En dan te bedenken dat toen ik hem nog niet voelde ook regelmatig pretechos heb geboekt als er te lang tussenzat voor mijn gevoel 😂😂
16 dagen geleden
Reactie op M_1986
In onze omgeving is van alle verloskundige praktijken maar 1 die een liggin ...
Klopt dat deze officieel alleen op indicatie is. Bij onze praktijk wel ook standaard.