45 Reacties

25 dagen geleden

Ahh wat lastig. Ik heb een klein beetje hetzelfde maar blijf steeds tegen mezelf zeggen ik kan dit! Verder hielp het mij om alle verschillende dingen uit te zoeken van wat er kan gebeuren tot wat er nou precies in mijn lichaam en baarmoeder gebeurd tijdens de bevalling. Zo heb ik toch iets meer controle omdat ik weet wat alle pijn gaat zijn.

25 dagen geleden

Ik hoor goede verhalen over hypnobirthing. Wellicht kun je hier naar kijken?

25 dagen geleden

Waar heb je dan precies angst voor? Het onbekende? Angst voor je baby? Voor jezelf?

25 dagen geleden

Reactie op Melaniejochem

Waar heb je dan precies angst voor? Het onbekende? Angst voor je baby? Voor ...
Angst dat ik zo in mezelf ga keren en een paniekaanval krijg ‘gek word’. Over de baby maak ik me geen zorgen al heel de zwangerschap :)

25 dagen geleden

Bij mij heeft een uitgebreide bevallings cursus alle angst weggenomen. Ik weet nu alles van pijnbestrijding, wat er allemaal kan gebeuren en wat je dan kunt doen en waar een VK naar kijkt tijdens de bevalling (o.a. hoe ze scheuren proberen te voorkomen). Niet alles is voor de faint-hearted, maar je hebt alles eens voorbij zien komen waardoor je in ieder geval weet dat je niet meer voor verrassingen komt te staan.

25 dagen geleden

Denk dat veel vrouwen bang zijn voor de bevalling. Ik was bij me eerste kindje ook erg bang voor de bevalling (ben ook een angstige persoon, met een lage pijngrens), maar het viel harstikke mee eerlijk gezegd. Ben thuis bevallen, zonder medische pijnstillers (wel uiteraard met de hormonen die de lichaam zelf aanmaakt tijdens de bevalling en onder de douche - water kan ook helpen voor pijnstilling). Bij mij hielp trouwens een zwangerschaps cursus samen met mijn partner, me erg verdiepen in hoe een bevalling gaat, wat er kan gebeuren en ook op mijn lichaam vertrouwen en mezelf zeggen dat ik dat kan. Ook heb ik al goede ervaringen gehoord van hypno birthing, maar zelf heb ik er geen ervaring mee. Je zou ook een doula in kunnen schakelen, misschien dat ze, je wel kan helpen met als voorbeeld de controle verlies.

25 dagen geleden

Reactie op Jiggles

Bij mij heeft een uitgebreide bevallings cursus alle angst weggenomen. Ik w ...
Dit geeft mij ook meer rust. Verder is het denk ik heel belangrijk dat je je angsten deelt met je verloskundige/gynaecoloog, zodat deze niet alleen op de hoogte zijn, maar hier ook op kunnen inspelen vooraf en vooral tijdens de bevalling. Ook het maken van een bevalplan helpt misschien? Dat je kunt aangeven hoe je benaderd wil worden (bijv. dat zorgverleners alles wat gedaan wordt goed moeten uitleggen of juist niet als dat je onrustig zou maken) en of/wanneer je pijnstilling zou willen.

25 dagen geleden

1 tip... laat het los. Ik was paniek en paniekaanval opwekken nummer 1😂 tot 2 jaar geleden. Mijn laatste zwangerschap heb ik zo in angst geleefd omdat ik alleen maar bang was dat iets ging gebeuren of angst voor de bevalling. Ik heb accupunctuur gedaan voor de bevalling om hem juist op te wekken en te kalmeren. Geen idee of dat geholpen heeft maar echt waar ik was de rust zelf... ook omdat ik wist het moet. Nu vind ik het ook weer spannend maar ik bedenk me steeds ach als pak ik toch de ruggenprik ( al ik die ook eng vind) maar ik heb beide bevallingen ook nog eens zonder medicatie gedaan gedaan.. Probeer te genieten van je zwangerschap

25 dagen geleden

Volg je een zwangerschapscursus? Die zijn er vaak op gericht om je met meer vertrouwen richting de bevalling te laten gaan. O.a. door je goed voor te bereiden op welke scenario's je zou kunnen verwachten. Bijvoorbeeld Samen bevallen of Hypnobirthing. En bespreek het ook vooral met je verloskundige. Het is best normaal om met spannend te vinden maar echt angst kan je wel in de weg zitten.

25 dagen geleden

Ik ben een doula in opleiding. Zullen we er even over doorpraten? Waar woon je?

25 dagen geleden

Reactie op sytskeanne

Volg je een zwangerschapscursus? Die zijn er vaak op gericht om je met meer ...
Dit! Heeft mij ook erg geholpen. Wij doen Samen bevallen, erg fijn en uitgebreid. Maar ik heb ook veel goede dingen gehoord over Hypnobirthing.

25 dagen geleden

Reactie op Femcrm

Ahh wat lastig. Ik heb een klein beetje hetzelfde maar blijf steeds tegen m ...
Heb je daar een samenvatting van? Hihi

25 dagen geleden

Reactie op Strawberrry

Heeft te maken met iets uit het verleden bij een situatie waar ik geen controle had waardoor ik heel diep heb gezeten. En nu het idee dat ik geen controle ga hebben dat ik dan weer terug bij af ben. Ik maak mezelf ook gek dat is het meer en associeer dat met de vorige situatie.

25 dagen geleden

Helemaal eens met bevalcursus of zelfs een doula (al schrok ik van de prijs). Ik had voor mijn tweede geen zin in nog een hele bevalcursus, dus ik heb op aanraden van iemand anders hier ergens op het forum de fimpjes van 'Bevalmoeder' gekeken op Youtube. Zij geeft rustig en duidelijk informatie over wat je kan tegenkomen tijdens de bevalling en welke keuzes je daar in hebt. Ook als je haar 'day in the life' filmpjes kijkt krijg je mee hoe verschillende soorten bevallingen kunnen gaan. Ik ga zeker ook het bevalplan goed doorspreken met de verloskundige omdat mijn eerste bevalling totaal niet liep zoals verwacht / gehoopt. En accepteer dat het spannend is, hoe makkelijk dit klinkt en hoe moeilijk dit is. Emoties mogen er zijn!

25 dagen geleden

Reactie op Strawberrry

Haha een samenvatting niet, wel merkte ik een verandering in mijn “stress gevoel” nadat ik snapte hoe mijn baarmoeder werkte en vooral hoe je lichaam eigenlijk het werk doet tijdens de bevalling. Dit hielp mij omdat ik toen meer de focus kon gaan leggen op het vertrouwen op mijn lichaam, ipv hoe ga ik dit doen en kan ik dit wel.

25 dagen geleden

Heeft te maken met iets uit het verleden bij een situatie waar ik geen cont ...
Ik bedoelde eigenlijk een samenvatting van reactie over wat het lichaam gaat doen tijdens de bevalling zodat ik dat kon lezen😊

25 dagen geleden

Ik heb dit ook heel erg en niets helpt! Ik ga de cursus Samen bevallen volgen maar die begint pas in december (ben 22 jan uitgerekend). De angst hangt al mn hele zwangerschap als een donderwolk boven me waardoor ik er ook niet echt van kan genieten. De pop-poli heeft geen tijd voor mij en een doula zie ik niet zitten (veel te duur ook). Ik weet niet meer wat ik ermee moet en wordt er alleen maar verdrietig van..

25 dagen geleden

Reactie op Strawberrry

Ik bedoelde eigenlijk een samenvatting van reactie over wat het lichaam gaa ...
Hierover zijn heel veel filmpjes te vinden op YouTube, ik vind die van pleunie teunis heel fijn❤️

25 dagen geleden

Reactie op iloes

Ik heb dit ook heel erg en niets helpt! Ik ga de cursus Samen bevallen volg ...
Ken je het boek Geboorte vol Vertrouwen? Dat vind ik heel fijn

25 dagen geleden

Reactie op Strawberrry

Ik bedoelde eigenlijk een samenvatting van reactie over wat het lichaam gaa ...
Excuus hihi!