40 Reacties
één maand geleden
Kijk op deze website daar vind je veel info over een beval plan en dat je je eigen regie in handen kunt houden https://vrijegeboorte.nl
één maand geleden
Hoihoi! Ik weet niet waar je woont, maar we kunnen er altijd samen even naar kijken
één maand geleden
Ik denk dat het handig is om je voor te bereiden door hierover informatie te zoeken, heb je niet van de verloskundige een soort info boekje gekregen? Het boek Verlosmoeder kan ik je ook aanraden als voorbereiding of een online cursus.
Je kan op internet wel verschillende format bevalplan vinden met daar in je wensen zoals wel/geen pijnstilling, borstvoeding, thuis/ziekenhuis. Het bevalplan bespreek je ook met je verloskundige.
Weeën opvangen in bad of bevallen in bad, het warme water werkt ontspannend en daardoor als soort natuurlijke pijnstilling. Verschilt per vrouw hoe fijn je het bad vind en of je dus minder pijn bestaat. Het helpt ook om verschillende houdingen aan te nemen dus je zal denk ik niet alle uren van de bevalling op je rug in bed liggen, juist lopen, zitten, op handen en knieën, staan, op je zij liggen, leunen op een stoel etc bevorderen de ontsluiting.
één maand geleden
Dit kun je ook heel goed met je verloskundige overleggen. Het is een manier om over je bevalling na te denken en te communiceren. Wat zou je graag willen en wat juist niet? In welke situaties? Wat moet je zorgverlener echt over jou en je bevalwensen weten als je zelf even niet zo goed meer kunt communiceren?
Het is in ieder geval geen eisenlijst en je moet je er goed bewust van zijn dat alles compleet anders kan gaan. Maar het is wel goed om je in de verschillende mogelijkheden te verdiepen.
Hier vind je ook tips en een voorbeeld:
https://deverloskundige.nl/bevalling/tekstpagina/30/geboorteplan/
één maand geleden
Verlosmoeder heeft op YT ook hele fijne filmpjes trouwens om je voor te bereiden op je bevalling
één maand geleden
Wat handig dames bedankt voor de links! Ik had er nog niet over gesproken met mijn verloskundige. Ik ben nu 25w+4d dus misschien dat het nog vroeg is om daarover na te denken?
één maand geleden
Wat handig dames bedankt voor de links! Ik had er nog niet over gesproken m ...
Het is nooit te vroeg om over na te denken. 🙂 bij de verloskundige komt het vaak wat later aan bod.
één maand geleden
In een bevalplan zet je wat je wensen zijn rondom de bevalling. Wij hadden er bijvoorbeeld in gezet dat we zelf het geslacht van de baby wilden ontdekken en dat ik graag veel bewegingsvrijheid wilde. Maar we hadden er ook in gezet wat we zouden doen bij een (spoed)keizersnede, wie blijft bij baby etc.
Online kun je wel voorbeelden vinden.
Ik ben zelf in bad bevallen en vond het heel fijn, maar dat is heel persoonlijk. Ik kan het helaas niet vergelijken en ik denk dat het bij iedereen anders is.
één maand geleden
Ik heb mijn beval plan al klaar het is gewoon een kwestie van invullen naar je eigen wensen.. de verloskundige maakt altijd een afspraak rond 34 weken en dat is het beval gesprek daar kan je je vragen onterent je bevalling dus welke medicatie is er wat kan je nog meer gebruiken enz, ik wilde zelf ook heel graag een bad bevalling maar helaas mag ik deze niet vanwege mijn vorige bevalling dat was een spoed keizersnede en een vroeg geboorte 32 weken.. maar je kan hem als wens opschrijven wie weet vind je het heel fijn en mocht je het niet prettig vinden dan ben je ook weer zo uit het bad.. en ja wat minder pijnlijk is dat verschilt per persoon..
één maand geleden
Ik sluit me aan bij alle tips hier beneden. Ik ben 2 jaar geleden in bad bevallen van onze eerste dochter en kijk er met een heel goed gevoel op terug, het bad gaf ontspanning en de warmte was ook prettig (kan ook het uitscheuren beperken). Je kan ook makkelijk verschillende houdingen aannemen. Gewoon al je opties openhouden :)
één maand geleden
Ik heb bij onze eerste de bevalling in bad gehad, behalve door omstandigheden de geboorte zelf.
Ik zal het hele verhaal besparen, maar had een hele heftige bevalling. Wilde liever geen medicijnen omdat ik dan overgedragen moest worden aan het ziekenhuis en graag onze eigen vk erbij wilde. Zij raadde het bad toen aan. Dat was echt mijn redding.
Ik zou het iedereen volledig aanraden. Tuurlijk nog steeds pijn/heftig, maar zo veel beter te doen. Wil nu ook weer graag in bad en hoop dat het kindje daar ook geboren mag worden dit keer. Schijnt voor hen ook een fijnere overgang te zijn ipv meteen in de koude lucht na de warme baarmoeder.
één maand geleden
Ik had pas een bevalplan nadat ik met vals alarm naar het ziekenhuis was geweest, toen gingen er bij mij en mn vriend opeens wat dingen spelen die we toch wel wouden opschrijven. Ik heb niet echt het idee dat er naar is gekeken, maar het was toch handig om even wat dingen op papier te zetten. Ook voor mn vriend, zodat hij ook goed wist wat ik liever wel of niet wou.
Is er allemaal maar weinig van gekomen, wou in bad en zo min mogelijk medicatie. Uiteindelijk alleen in bed gelegen (met wat kleine uitstapjes) en zowel lachgas als een ruggenprik gehad. Kijk er verder prima op terug, behalve dat ik net na de bevalling veel bloedverlies had en naar de ok moest. Dat is voor mij wel een reden dat ik niet de bevalling zelf in bad wil doen, eventueel alleen tot de persfase.
één maand geleden
Je kan in een bevallingsplan je wensen aangeven. Denk aan: foetale bewaking, pijnbestrijding, welke bevallingsuitrusting je wilt gebruiken, wat je wensen zijn bij een keizersnede, wie er bij de bevalling aanwezig mogen zijn, mogen er stagiaires en ander ziekenhuispersoneel op de kamer etc. Houdt wel in gedachten dat je nooit weer hoe een bevalling loopt en ze niet altijd met je wensen kunnen meegaan.
één maand geleden
Reactie op Mirrtie
Had ook geen plan, wordt in het zh toch niet naar gekeken helaas.
Bij mij in het ziekenhuis werd er weldegelijk rekening mee gehouden. Zo wou ik het liefst geen mannelijke arts ivm vervelende ervaring in het verleden. Anesthesist was toevallig een man werd eerst netjes aan mij gevraagd of ik bezwaar had. Dus niet ieder ziekenhuis is daarin hetzelfde
één maand geleden
Reactie op Mirrtie
Had ook geen plan, wordt in het zh toch niet naar gekeken helaas.
Nou bij mij wordt het zelfs met 34 weken besproken en in het systeem gezet (beval gesprek) die van mij vind iets eerder plaats in verband vroeg geboorte