39 Reacties

één maand geleden

Ik slik altijd extra foliumzuur, nu dus ook in de zwangerschap. De multi zwanger slik ik nu extra omdat ik zwanger ben, de foliumzuur van kruidvat (0,4 mg) standaard en eens per week 5mg ook altijd. De 5mg is overigens op doktersvoorschrift.

één maand geleden

Reactie op Christina293

Omdat de soma zo werkt. Het is knap lastig om een vitamine overdosis te ver ...
Er loopt nu een onderzoek. De verloskundige geeft aan dat er wel degelijk een verband is gevonden tussen het slikken van foliumzuur de gehele zwangerschap en verkort tongriem/lipband. Daarom zijn de verloskundige praktijken in de regio gestart met adviseren om te stoppen met foliumzuuur voor 13 weken. Daar zijn ze in 2022 mee gestart en ze zien hier een ongelooflijke daling. Het advies geven ze nu dus nog steeds.

één maand geleden

Ik moet tot 1000 mg slikken de hele zwangerschap ivm een tweeling..

één maand geleden

Ik mag het door slikken omdat ik ijzer te kort kom en door foliumzuur door te slikken neemt mijn lichaam beter ijzer op uit voeding.

één maand geleden

Ik mag het door slikken omdat ik ijzer te kort kom en door foliumzuur door ...
Ik heb ook ijzer aan de te lage kant maar advies is alsnog om te stoppen met foliumzuur

één maand geleden

Reactie op M_1986

Er loopt nu een onderzoek. De verloskundige geeft aan dat er wel degelijk e ...
Ik geloof wel dat het kan ontstaan. Of het aanduidend kan worden bewezen, denk het niet. Het is een vitamine die ook in voeding zit, dan zou je dus ook die voedingsmiddelen moeten omzeilen?

één maand geleden

Reactie op Christina293

Ik geloof wel dat het kan ontstaan. Of het aanduidend kan worden bewezen, d ...
Nee het probleem is dus de hoeveelheid in de vitamines. Omdat je genoeg binnen krijgt vanuit voedsel. Als je dus niet voldoende krijgt uit voedsel zou je dit kunnen aanvullen. Maar de extra hoeveelheid in zwangerschaps vitamines is teveel

één maand geleden

Reactie op M_1986

Nee het probleem is dus de hoeveelheid in de vitamines. Omdat je genoeg bin ...
Dat weten ze nog niet of het daadwerkelijk te veel is. Ik denk dat het handig is als we allemaal niet als medicus gaan praten, mits je hierin natuurlijk toevallig expertise in hebt. Ik heb heel wat afgezocht en conclusie is. On aanduidend.

één maand geleden

Reactie op Christina293

Dat weten ze nog niet of het daadwerkelijk te veel is. Ik denk dat het ha ...
Ik heb ook heel wat afgezocht en daarnaast vertrouw ik op het advies van de verloskundige en gynaecoloog. Deze geven het als dringend advies om te stoppen voor 13 weken. Zelfs de kraamzorg vraagt hier bij de intake of je wel gestopt bent foliumzuur. Indien niet zullen ze gelijk controleren of het er een verkort tongriem/lipband aanwezig in de kraamweek

één maand geleden

Oh dit vind ik ook een lastige! Er is veel tegenstrijdige informatie te vinden. Ik denk dat ik straks gewoon 2x per week foliumzuur blijft slikken tot dat mijn strip op is. Scheelt dat ik alle supplementen los slik.

één maand geleden

Reactie op M_1986

Ik heb ook heel wat afgezocht en daarnaast vertrouw ik op het advies van de ...
Ik merk dat je vaak dit zegt. We hebben al een andere keer hierover gesproken. Ik denk dat 1x aangeven wel genoeg is.

één maand geleden

Reactie op dutch-baby

Oh dit vind ik ook een lastige! Er is veel tegenstrijdige informatie te vin ...
Elke verloskundige zegt iets anders en mensen luisteren daarnaar… We proberen het allemaal goed te doen!

één maand geleden

Reactie op Christina293

Ik geloof wel dat het kan ontstaan. Of het aanduidend kan worden bewezen, d ...
Er is een reden dat we het tm week 12 allemaal slikken en dat is om een open ruggetje te voorkomen. Er zit dus echt wel verschil tussen alles uit voeding halen, of daarbij ook bijslikken. De normale hoeveelheden uit voeding zijn dus sowieso prima vanaf 12 weken. Maar tot 12 weken te weinig.

één maand geleden

Reactie op Boysmom90

Er is een reden dat we het tm week 12 allemaal slikken en dat is om een ope ...
Ik snap je beredenering. Maar sluitend is het niet dat tot 12 weken uit voeding te weinig is per definitie? Zelf hoor ik juist dat het grote onzin is van vele wetenschappers etc. En tegelijkertijd heb ik ook een verkort tongriempje niet meegemaakt, maar als ik het zo hoor lijkt het me heel onprettig. Ik snap dat mensen liever gokken op beter voorkomen dan genezen. Ik heb een multi waar 0,8mg foliumzuur in zit. 800mcg. Tsja… het is er een voor zwanger en borstvoeding. Denk niet dat dat veel is toch?

één maand geleden

Reactie op Christina293

Ik snap je beredenering. Maar sluitend is het niet dat tot 12 weken uit voe ...
Ik heb een drukke dag gehad dus even geen energie om pubmed af te speuren. Maar teveel kan wel degelijk kwaad. Net als met alles is balans het beste https://www.ggznieuws.nl/hoe-een-teveel-aan-foliumzuur-invloed-kan-hebben-op-je-mentale-gezondheid/#:~:text=Een%20teveel%20aan%20foliumzuur%20kan,effecten%20op%20het%20brein%20hebben.&text=Voor%20de%20hersenontwikkeling%20van%20het,vrouwen%20voldoende%20vitamine%20B11%20binnenkrijgen. Kinderen van moeders die tijdens hun zwangerschap 1.000 microgram foliumzuur per dag hadden ingenomen, scoorden lager op tests om hun hersenontwikkeling te meten. Dat was in vergelijking met kinderen van moeders die dagelijks 400 tot 999 microgram foliumzuur hadden ingenomen. Hieruit blijkt dat het belangrijk is voor zwangeren om zich aan de aanbevolen dosering van 400 microgram foliumzuur te houden, tenzij een arts anders adviseert.

één maand geleden

Ha sorry dat was wat kortaf. Mijn excuses. Ik heb echt wat teveel van mezeld gevraagd en daar word ik niet gezelliger op. Moet nog 2 kinderen op bed doen oom😅😂. fabrikanten stoppen het inderdaad in de multi vitamines. Dat zal wat tijd nodig hebben voor ze de trend volgen. 4 jaar geleden had niemand het erover 2 jaar geleden moest mn vk het opzoeken Nu raadde ze me aan te stoppen Als ik nou nog een vierde zou willen zou ik misschien weer multi zonder foliumzuur kunnen slikken. Maar 3 is écht genoeg voor mij😋

één maand geleden

Reactie op Boysmom90

Ik heb een drukke dag gehad dus even geen energie om pubmed af te speuren. ...
Ik geloof inderdaad in balans. Geeft niet hoor omtrent je gevoel momenteel. We zijn allemaal vrolijk en soms verdrietig of uitgeput zwanger😜! Zelf heb ik niet meer dan 800mg geslikt. En mijn eetpatroon was bagger de eerste weken. Foliumzuur slikken kan je inderdaad ook in overdrijven. De vraag die ik heb is voornamelijk gebaseerd op wanneer is het te veel.

één maand geleden

Reactie op Boysmom90

Ha sorry dat was wat kortaf. Mijn excuses. Ik heb echt wat teveel van mezel ...
Hahah dat laatste! High 5! 3 en niet meer

één maand geleden

Reactie op Boysmom90

Ha sorry dat was wat kortaf. Mijn excuses. Ik heb echt wat teveel van mezel ...
Ik heb het laatst bij mijn verloskundige nagevraagd en die wist van niks. Nog nooit van gehoord 🙄 Zo apart dat zelfs de professionals allemaal wat anders zeggen...