16 Reacties

10 dagen geleden

Hey! Ik heb geen tips voor je, maar wil je laten weten dat ik je situatie herken! Hier twee stoere jongens die 8 en 10 jaar oud zijn wanneer onze dochter verwacht wordt en ook die dingen spoken door mijn hoofd die jij benoemd! Mijn ouders vormen gelukkig een fijn vangnet die er voor de jongens willen zijn rondom de bevalling. Verder hebben we hier gesprekken over of en wanneer de jongens aanwezig of dichtbij zijn tijdens de bevalling. Ook wij zijn zoekende...

10 dagen geleden

Ik laat het over me heen komen. Mijn dochter is afgelopen oktober 10 geworden en de baby verwachten we eind december.

10 dagen geleden

Ik ben geboren toen mijn halfzus 10 jaar was. Ze overleed toen ik 5 jaar was. Ik kan me van die tijd met haar weinig herinneren. Toen ik ruim 8 jaar was, werd mijn broertje geboren. Om eerlijk te zijn heb ik als kind, puber etc weinig tot niets aan hem gehad. Moest me tenslotte altijd aan hem aanpassen. Organiseer maar eens iets wat voor een puber en een kleuter leuk is. Mijn moeder gaf aan dit ook lastig te hebben gevonden, maar zag wel als voordeel dat ze van ons allen wel meer heeft genieten van omdat de oudste tenslotte al wat zelfstandiger was. Inmiddels zijn we volwassen, ik ben 41 en hij straks 33 jaar. Ik ben dol op hem en zou hem niet meer kunnen missen. Het leven loopt zoals het loopt en hoe mooi is het dat jullie dit geschenk nog gegund is. Komt vast allemaal goed.

10 dagen geleden

Mijn dochter is 14 en mijn zoon ruim 11 jaar en nu ben ik ook ruim 30 weken zwanger, ik heb niet veel tips, want voor mij is dus ook alles weer nieuw. Er is ook wel veel verandert inderdaad. Wel verdiep ik meer in wat ik wil met de bevalling.

10 dagen geleden

Wij hebben 2 jongens 1 van 12 en 1 van 4 en half en nu 1 jongen op komst ben 30 weken zwanger

10 dagen geleden

Ik heb 2 jongens 1 van 19 en de andere is 16 en nu 32 wkn zwanger van jonge nr 3 het is zeker een heel verschil en ook wel beetje zenuwachtig omdat ik nu ook geen 18 meer ben dus ervaar mijn zwangerschap ook heel anders dan toen blijft spannend wand elke baby / kind is anders De 2 jongens vinden het wel heel leuk vooral die van 16 is er heel erg mee bezig dat hij nog een broertje krijgt Ik zou gwn lekker genieten en het op je af laten komen dan komt het allemaal goed ❤

10 dagen geleden

Zit in de zelfde situatie en heb hetzelfde, alleen dan 2 dochters. 12 en dan bijna 11 als ik uitgerekend ben. Het geen is wel dat vooral mijn jongste echt er mega naar uitkijkt om grote zus te worden. Ik zit ook van jeeeeeeetje wat is deze zwangerschap fysiek mega zwaar vergeleken met toen ik 18/19/20 was de eerste twee. Nu 31 en voel me bejaard. Denk doordat we dus fysiek jong en ouder ervaren hebben. Dan inderdaad de slapeloze nachten, veel bewuster ook zwanger en wetende wat er gaat gebeuren😫. Als je wilt kunnen we elkaar een beetje up to date houden of lekker klagen🤣?

10 dagen geleden

Ik heb zelf een zusje van 7 jaar jonger en mijn broer en haar zit 9 jaar tussen. Ik en mijn broer hebben dit altijd leuk gevonden. Ik geloof dat mijn broer het wat minder kon interesseren. Maar het grote voordeel is altijd wel geweest dat we niet samen de pubertijd met haar doorgingen. Nu later merk ik vooral dat mijn zusje volwassener is dan haar leeftijdsgenoten omdat ze met ons is opgegroeid (zij is nu 19). Wij ziin alle 3 alles evenredig gezien en behandelt en dat is volgens mij wel heel belangrijk. Een vriendin van mij die zelf de jongste is met een groot leeftijdsverschil is altijd behandelt als "het kleine zusje/meisje" en dat was voor haar heel vervelend.

10 dagen geleden

Ik vind het ook spannend mijn kinderen zijn 14,10 en 7 en ben nu 31 weken zwanger. En deze zwangerschap is zwaarder dan de andere merk echt het verschil als 40+.

10 dagen geleden

Haai! Ook ik vind t wel een lastig dingetje. Ik heb al 2 dochters van (net) 20 en 18 die niet echt blij zijn nu nog een zusje te krijgen. Hoop maar dat ze alsnog geraakt zijn zodra het kleine meisje er is. Was ook wel bang dat de zwangerschap lichamelijk nu zwaarder zou zijn, maar valt heel erg mee.

10 dagen geleden

Wat mooi die herkenning overal! En dank voor de perspectieven vanuit hoe het als kinderen zelf is geweest :) Hier hadden we voor nu beetje bedacht ze veelal te benaderen als beide enigskinderen, dus uitjes ook juist 1 op1 op beide leeftijden aangepast naast gezins uitjes met zn 4tjes. Puur praktisch baal ik enorm dat ik ben uitgerekend in de tijd van de eind cito toets en de open dagen vd middelbare school gek om dan wellicht net bevallen te zijn en niet mee te kunnen!

10 dagen geleden

Hoe gaan jullie het doen met de bevalling qua oppas/school? Stel dat de bevalling snachts begint gaan wij hem niet op een schooldag wekken om naar de oppas te brengen, maar vind het idee dan wel spannend sochtends als je niet weet hoe ver je in het proces zit of hoe het allemaal loopt..! Voordeel van de leeftijd is weer wel dat hij zelf naar school kan dus mn partner hoeft niet bij me weg om hem op school op te halen of weg te brengen gelukkig!

10 dagen geleden

Reactie op Minea

Hoe gaan jullie het doen met de bevalling qua oppas/school? Stel dat de b ...
Vanwege de grote kinderen thuis (mijn partner heeft ook nog een zoon van 11) kiezen wij dan maar voor een ziekenhuis bevalling,

10 dagen geleden

Reactie op Minea

Hoe gaan jullie het doen met de bevalling qua oppas/school? Stel dat de b ...
Ik wil thuis bevallen en mijn dochters willen erbij zijn. Ik vind een bevalling wel reden tot verlof. Ga dat dus ook met school regelen.

10 dagen geleden

Nu 31 weken zwanger en we hebben samen al een dochter van 13. Onze dochter heeft lang gehoopt op een broertje of zusje en is nu gelukkig, net als wij in de wolken! Een wondertje 😃 we betrekken haar overal bij. Denk dat het voordeel kan zijn dat als ze ouder zijn meer besef hebben van wat er allemaal gebeurd.

10 dagen geleden

Ah, wat leuk, al deze verhalen! Onze zoon is 10 en dochter is 7 en ik ben nu bijna 30 weken zwanger. Ik voel niet veel verschil fysiek tussen mijn zwangerschappen. Maar wat is het heerlijk dat de oudere kinderen s nachts gewoon slapen, zelfstandig naar school kunnen en af en toe een klusje in huis kunnen doen. Ze zijn iig super enthousiast en betrokken bij hun nieuwe broertje of zusje. Zelf ben ik de oudste in een gezin van 3 met een leeftijdsverschil van 10 jaar tussen 2 en 3, dus we wisten wel goed waaraan we begonnen. Ook hebben we mijn zusje gevraagd hoe ze het gezinsleven als nakomertje heeft ervaren en dit meegenomen in de beslissing om nog een kindje proberen te krijgen.