17 Reacties
24 dagen geleden
Reactie op Nicky348
Maar als je van 36 naar 32 gaat is dat toch 4 uur per week?
Stom! Zie je hoe erg ik in de war ben😂 scherp van je.
24 dagen geleden
Reactie op Nicky348
Maar als je van 36 naar 32 gaat is dat toch 4 uur per week?
Scherp! Je hebt helemaal gelijk
24 dagen geleden
Begrijp ik het goed dat je je contract naar beneden wil laten zetten naar 32 uur?
Dat js zonde, dan krijg je ook maar 9x32 uur verlof. Waarom niet gewoon 36 uur op contract houden en meer verlof opnemen?
En daarna kun je onbetaald gewoon je verlof doorzetten, maar je behoudt het recht terug te gaan naar 36 uur wanneer jij dit wil. Als je later besluit dit niet te willen, kun je altijd nog je contract naar 32 uur terug laten zetten.
Stel je wil later nog een kindje, dan is het financieel net zo goed weer voordeliger om die 36 uur op contract te hebben.
Voordat je alle betaald + onbetaald verlof er doorheen hebt ben je echt wel weer even verder;)
24 dagen geleden
Reactie op DRH1993
Begrijp ik het goed dat je je contract naar beneden wil laten zetten naar 3 ...
Ter aanvulling: afhankelijk van je Cao kan het zijn dat je pensioenopbouw nog steeds gebaseerd wordt op 36 uur als je 4 uur ouderschapsverlof opneemt. Dat is bij mij wel zo, bij mijn man niet.
24 dagen geleden
Reactie op DRH1993
Begrijp ik het goed dat je je contract naar beneden wil laten zetten naar 3 ...
Er staat een foutje in. Kon hem niet aanpassen. Ik werk 36 uur en dat wil ik op contract ook blijven doen. Ik wil 8 uur per week opnemen dus dan ga ik naar 28 uur werken en 8 uur opnemen = 36 betaald krijgen. Alleen ik vroeg me af of ik uitkom binnen het eerste levensjaar of dat ik wat overhou en eventueel nog meer kan opnemen
24 dagen geleden
Reactie op DRH1993
Dan kun je inderdaad 9×36 uur opnemen. (324)
324:8= 40,5 week 😉
Dus dan k ...
Dank je wel!☺️
24 dagen geleden
Kleine aanvulling; de betaalde eerste 9 weken hóeft niet op gemaakt te worden he.. maar na het eerste levensjaar wordt het omgezet naar onbetaald verlof, dus zonde niet te gebruiken!
Reken wel even na hoeveel je laat liggen;
Een jaar =52 weken
Wettelijk bevalverlof = 12 weken
40 werkweken over
Wss heb je nog vakantieweken? Misschien wel verlengd verlof?
36x9=324 uren/8uur = 40,5 week
Misschien kun je dus zelfs ook de eerste maand kiezen 16u per week op te nemen als rustige start!
24 dagen geleden
Ik wilde ook zo'n soort topic openen maar zie nu deze.. ik werk nu 38 u en ga straks naar gemiddeld 22 u per week. (Ene week 2 dgn andere week 3 dgn werken) maar als ik dan mijn contact op 38 u laat staan dan heb ik ong 5 maanden doorbetaald verlof(70%) maar daarna is het ineens een klap als ik van 38 u betaald krijg naar 22. Is het dan niet voordeliger om mijn contract uren op 30 u te zetten? Dan kan ik ong 8,5 maand betaald verlof opnemen en dan als ik naar 22 ga dan is het verschil minder groot ? Of zie ik dit helemaal verkeerd?
24 dagen geleden
Ik wilde ook zo'n soort topic openen maar zie nu deze.. ik werk nu 38 u en ...
Ik zou zo'n vraag altijd bij personeelszaken stellen. Die kunnen het zo voor je uitrekenen.
24 dagen geleden
HR hier! Hieronder uitgelegd Betaald ouderschapsverlof met voorbeelden van een arbeidsomvang van 32 uur per week.
1. Bereken je totaal betaald ouderschapsverlof. Dit is 9 x jouw contracturen. Bijvoorbeeld 32 uur. VB: 9 x 32 = 288 uur.
Houd er rekening mee dat ouderschapsverlof is betaald voor 70%, niet 100%. Je krijgt 70% over de uren die je opneemt dus in het voorbeeld krijg je 70% van 288 uur.
2. Maak een schatting van de kalenderweek wanneer je weer aan het werk gaat. Bijvoorbeeld 1 april is week 14. Maak ook een schatting in welke week je kindje geboren wordt, bijvoorbeeld week 2.
3. Bereken hoeveel weken er tussen jouw terugkomstweek zit en de week wanneer jouw kindje 1 wordt. VB: 52 weken - 14 + 2 = 40 weken. Dit is een schatting dus.
4. Bereken nu hoeveel uren per week je gemiddeld kunt opnemen VB: 288 uur : 40 weken = 7,2 uur gemiddeld per week betaald ouderschapsverlof.
Je kunt het ook anders aanvliegen’ wanneer je zeker weet dat jij 2 dagen in de week ouderschapsverlof wilt opnemen, betaald of onbetaald. In dit geval bereken je hoeveel je dus nodig hebt. VB: 40 weken x 16 uren (2 werkdagen) = 640 uur ouderschapsverlof nodig. Je had al uitgerekend dat je betaalde ouderschapsverlof 288 uur is. Dat betekend dat je in het eerste levensjaar 288 uur tegen 70% kunt opnemen en de overige 352 uren zullen dan onbetaald zijn.
Toevoeging: je hebt in totaal recht op 26 weken ouderschapsverlof tot je kind 8 jaar wordt, die 9 weken die je tegen 70% betaald krijgt zijn alleen tegen 70% betaald ALS je ze in het eerste levensjaar opneemt. Doe je dit niet? Dan wordt het omgezet naar ‘onbetaald’ vanaf het eerste levensjaar, maar je raakt ze niet kwijt. Verstandig is dus om ze in het eerste levensjaar op te nemen!
24 dagen geleden
Reactie op Minea
Kleine aanvulling; de betaalde eerste 9 weken hóeft niet op gemaakt te word ...
Bedankt voor je toelichting! Neem ik zeker mee als tip