45 Reacties

één maand geleden

Mensen vinden er inderdaad wat van. Maar ik wil graag deze keer weer een ruggenprik! Ik snap niet dat het in Nederland zo verheerlijkt wordt om "natuurlijk" te bevallen en dat ook nog een prestige iets lijkt te zijn.

één maand geleden

Niks om je voor te schamen! Wilde bij de eerste ook een ruggenprik maar was te laat. Bij de tweede wordt ik ingeleid als ik niet voor een bepaalde termijn beval en neem gewoon die ruggenprik als dat nodig is!

één maand geleden

Een inleiding is zo anders dan een bevalling zonder synthetisch oxytocine en zeker een verschrikking zonder ruggenprik (bij mij wilde ze hem niet zetten want ik was heel snel van 4 naar 6 cm gegaan, waarna het stil bleef staan) uiteindelijk andere pijnstilling gekregen. Ik heb nu al staan dat als ik weer ingeleid moet worden ik echt een ruggenprik wil. Waarom als het toch al niet ‘natuurlijk’ gaat zou je dan nog extra pijn willen lijden? Voel je dus vooral niet schuldig! Wie weet hoe lang je erover had gedaan als je niet de ontspanning had gehad die de ruggenprik heeft gegeven!

één maand geleden

Nahhh hier hoef je je echt niet voor te schamen!! Echt MEGA onaardig hoe ze in het ziekenhuis tegen je hebben gedaan. Gewoon weer om vragen als je die behoefte hebt .. (ga ik deze bevalling 100% ook doen ongeacht de mening van anderen.) Niemand anders gaat die bevalling voor je doen, dus altijd voor jezelf kiezen 🙈

één maand geleden

Gewoon gaan voor die ruggenprik als jij je daar goed bij voelt! Boeie wat anderen daarvan vinden! Zolang jouw bevalervaring maar goed is. Ik had deze vrouw ook aangegeven voor haar gedrag of een klacht ingediend. Pijn van vrouwen hoort serieus te worden genomen! We hebben lang genoeg ons stil gehouden. You go girl!

25 dagen geleden

Goh, het is jouw bevalling en niemand heeft zaken met de keuzes die je hierin maakt, toch? Bij mijn eerste bevalling had ik iets van 'ik zie wel' en de eerste 6 cm kon ik de buik- en rugweeën best hebben. Daarna is mijn zoontje wat gezakt en verdrukte hij een zenuw die naar mijn rechterbovenbeen leidt. Ik voelde niets anders meer dan mijn been dat in brand leek te staan (voelde niet eens meer of wel of geen wee kwam) en heb ik onmiddellijk gevraagd om een ruggeprik. Ik vond het idee van zo'n prik best eng, maar ik maakte mijn bevalling liever nog als zinnig mens mee dan helemaal kapot te zijn door uit koppigheid of door wat anderen zouden denken, geen pijnstilling te gebruiken. Het bestaat ervoor, dan kan je het ook maar beter gebruiken wanneer je het zelf nodig vindt ☺️

25 dagen geleden

Wat ik een prettige invalshoek van mijn verloskundige vind is om de bevalling te zien als een hormonale balans die je probeert te behouden. Zodra die uit balans is, vordert de bevalling niet. Zo kan extreme pijn of uitputting, bijvoorbeeld bij een weeën storm, er voor zorgen dat je te veel adrenaline aanmaakt en de bevalling stagneert. Pijnbestrijding kan in dat geval een hele goede optie zijn, om je te helpen deze balans weer terug te vinden. Je zult nooit weten of je zonder de ruggenprik ook binnen 3 uur gevorderd was. Misschien was jouw keuze voor de ruggenprik juist het duwtje wat jouw lichaam nodig had om de bevalling zo voorspoedig te laten verlopen! Ik kan mij heel goed voorstellen dat het lastig is, met al die meningen om je heen, maar vertrouw op jouw keuze. Jouw lichaam is zo intelligent. Ik heb er geen twijfel aan dat jouw keuze voor de ruggenprik op dat moment de juiste keuze was. En de volgende keer maak je misschien een andere keuze, die op dat moment goed is voor jou

25 dagen geleden

Echt niets om je voor te schamen, elke bevalling is weer anders! Ik ken zelf echt genoeg dames die een ruggenprik hebben gehad en ik vind het heel stom hoe het ziekenhuispersoneel tegen je heeft gedaan. Bij mijn eerste ging het ook echt niet vlekkeloos; ik werd ook ingeleid en ze wilden me weeenopwekkers geven omdat volgens de ctg mijn weeën nog niet sterk genoeg waren. Mijn man stond er echter op (echt meerdere keren nadrukkelijk moeten eisen) dat ze eerst mijn ontsluiting zouden voelen voordat ik de opwekkers zou krijgen omdat hij zag dat ik echt wel pijn had. En inderdaad, 7 cm in plaats van de verwachte 3 cm ontsluiting. Daar ben ik nog steeds zo dankbaar voor, uiteindelijk dus ook geen opwekkers gekregen. Het valt me op dat het ziekenhuispersoneel zeker in tijden van drukte en onderbezetting niet goed naar de individuele persoon kan kijken en soms niet erg aardig is (we maken dit nu ook mee met mijn vader die net geopereerd is). Probeer je er echt niets van aan te trekken en doe wat goed voelt!

25 dagen geleden

Wauw, ik vind jouw verhaal echt te bizar voor woorden! Wat een enorme hork van een verpleegster, die heeft haar werk absoluut niet goed begrepen. En meid, als jij lekker vanaf 1 cm een ruggenprik wil, dan neem je die lekker. Jij bent diegene die daar een baby ligt uit te persen! Is iedereen nou helemaal bedroeftoeterd. Ik vind het heel vervelend voor je dat het zo voor je voelt allemaal en ik hoop dat je jezelf snel terug kan vinden zodat je voor je bevalling je éigen keuzes kan maken die voor jóú goed voelen! En over die horrorverhalen, er zijn zeker verhoogde kansen op complicaties. Ik heb onlangs een bijeenkomst bijgewoond in het Sofia Kinderziekenhuis en de cijfers gezien. Ik weet ze niet meer exact, maar het risico was 0,03 op bijvoorbeeld langdurige klachten. Dit cijfer kan ook 0,01 of 0,02 zijn geweest, maar het was echt in die grote van orde. Dus die horrorverhalen zijn er zeker, maar dus van 1 (tot 3) op de 10.000 bevallingen. Nou denk je misschien dat ik in het ziekenhuis ga liggen en ze meteen door laat komen, maar ik hoop eigenlijk ook de bevalling zonder pijnmedicatie te doen 😂😂 Hoe klein de kans ook is, hij is er wel, en als het zonder lukt dan wil ik daar mijn uiterste best voor doen. Maar ik heb het nog nooit meegemaakt en kom er misschien heel rap van terug. Lekker doen waar jij je goed bij voelt en van de rest niets aantrekken!! En een hele dikke knuffel voor jou, ik hoop dat je snel van deze nare en onterechte gevoelens af bent! ❤️🍀

25 dagen geleden

Inderdaad niets om je voor te schamen, balen dat je net in een omgeving zit waar anderen geen ruggenprik hebben gehad en je daardoor voelt alsof het niet had gehoeven. Ik wou zonder medicatie bevallen, zat vervolgens binnen no time aan het lachgas en daarna ergens ook een ruggenprik gehad. Ik wou het niet, maar het werd mij sterk aangeraden omdat ik te uitgeput was. Ik ben iemand die echt dr slaap nodig heeft en de weeën begonnen in de avond. Mijn vriend zei laatst zelfs dat ze hem hebben gevraagd mij over te halen omdat het echt nodig was. Dit keer wil ik weer zonder, maar als t nodig is dan is het nodig. Raar van die verloskundige trouwens dat ze je pijn niet serieus nam. Zelfs als ze dat vind is ze er voor om jou te helpen en gerust te stellen. Dan houdt ze dat maar lekker voor zichzelf. Van die horrorverhalen moet je denk ik maar bedenken dat je vaker hoort over wanneer het niet goed gaat dan wanneer wel. Ik heb er totaal geen last van gehad, niet eens gevoeld. Voelde alleen de verdoving die ze er net voor gaven.

25 dagen geleden

Reactie op Celiny87

Wauw, ik vind jouw verhaal echt te bizar voor woorden! Wat een enorme hork ...
Haha, wat een fouten in mijn bericht, daaraan kan je misschien zien hoe verontwaardigd ik ben door die verpleegster van je. Ze heeft haar werk gewoon sowieso al verpest doordat ze jou niet volledig op je gemak heeft gebracht!

25 dagen geleden

Hier heb ik vanochtend zo’n interessante podcast over geluisterd: https://open.spotify.com/episode/25kAftc2jwXmGTDgBskeoH?si=myxtdD1MSVKm0e1804veyg&t=3492 Aanrader om te luisteren! Lieve meid, je kon bijna niet anders dan om een ruggenprik vragen bij een ingeleide bevalling. En als jij deze keer thuis gaat bevallen is de kans echt aanzienlijk dat je het niet nondig hebt!

25 dagen geleden

Ik vraag me oprecht af of die verpleegkundige zelf al is bevallen😅 een bevalling doet gewoon hartstikke zeer. En jij hebt er alle recht op om daar pijnstilling voor te krijgen. Ik heb ook een ruggenprik gehad, zonder had ik het echt nier aan gekund en voel me er zeker niet minder sterk door! In Amerika zetten ze niet voor niets volgens mij al standaard een ruggenprik😊 Vind het heel rot dat jij nu een nare ervaring van je bevalling hebt en je voor de volgende keer daardoor laat leiden, moet je zeker niet doen! En die verpleegkundige moet echt een ander vak gaan kiezen😅 En die horrorverhalen over de ruggenprik zijn de enkele die misschien niet goed gaan, ikzelf (als verpleegkundige 😉) heb er alle vertrouwen in!!

25 dagen geleden

Bedankt allemaal voor jullie begripvolle reacties!!🙏🏻 Dat helpt me wel om toch meer naar mijn gevoel te kunnen luisteren of ik poliklinisch wil bevallen (ivm optie ruggenprik) of thuis wil proberen (zover men kan kiezen ivm snelheid ontsluiting).. M'n man zegt ook dat ik gewoon in het ZH moet en die ruggenprik moet nemen, want hij zag me lijden en zag het verschil na het zetten en hij heeft iets van: je had hem toen gewoon echt nodig dus wellicht volgende keer ook.. En bedankt voor het in perspectief brengen over de kans op complicaties! Ik kreeg echt het idee dat een ruggenprik zonder complicaties eerder uitzondering dan regelmaat is, maar het is natuurlijk andersom, zoals de cijfers laten zien! M.b.t. die verpleegkundige.. ik heb dat toen ook bij de evaluatie/consult zeker aangekaart! Alleen hoe meer tijd ik heb gehad erover na te denken, hoe meer dingen er boven komen die gewoon echt niet okay waren eigenlijk in mijn ogen.. Mijn man riep haar toen bijv omdat ik echt heel veel pijn had en we ons niet echt raad wisten wat we konden doen om t op te vangen.. en ze reageerde toen ook heel bot, dat ik 3 uur geleden nog maar op 1 cm zat en ik echt nog wel even moet en het nog erger zal worden.. en dat het enige wat ik kon krijgen een warmtepad voor m'n rug was.. toen ze die had gebracht, ging ze weer weg.. paar min later voelden mn man en ik een "peng" in mijn lichaam maar hadden geen idee wat dat was en vlak daarna voelde ik dus vocht langs m'n benen lopen.. dus ik dacht: okay, of ik heb in m'n broek geplast of m'n vliezen zijn net gebroken😅.. dus wij hebben haar toen weer erbij geroepen en toen keek ze me ook aan alsof ze er niks van geloofde maar uiteindelijk wilde ze toch met tegenzin kijken of het vruchtwater was en moest k gaan liggen (en toen dus door t liggen op m'n rug, ging ik nog meer creperen van de pijn en kwam ze met die opmerking over cursus enz).. En eerder die dag ook al een gyn die aan het eind van haar shift was en ontsluiting ging checken.. ik had echter vaginistische klachten heel erg en dat was bekend (o.a. daardoor inleiding en wilde niet zoveel getoucheerd worden) maar ze ramde zo haar hand naar binnen🙃.. vandaar dus ook nog een reden waarom ik wat minder zin heb om weer in het ZH te bevallen.. Heeft iemand ook ervaring met rugweeën dat die bii een 2e bevalling ook weer kwamen? Ik vraag me ook af of ik zonder die rugweeën het wél zonder ruggenprik had volgehouden.. I guess I'll never know tot het zover is though haha..

25 dagen geleden

Laat andere hun mening lekker voor hun houden. Hier zwanger van de eerste en bij het eerste gesprek/echo bij de verloskundige al aangegeven: ruggenprik ja! En ze hadden echt wel beter hun best voor je mogen doen. Want wat een botte mensen heb jij mee te maken gehad. Daar zit je in geen enkele situatie op te wachten laat staan bij je bevalling. Dus doe a.u.b. waar jij je goed bij voelt.

25 dagen geleden

Pff ik heb ook een ruggenprik gehad bij onze dochter. Ik ging kapot van de pijn en duurde allemaal zo lang! Laat je niet gek maken door mensen die je wat willen aanpraten. Doe lekker waar jij je goed bij voelt! Bij mij hebben dat een paar ook geprobeerd ik heb ze toen echt de mond gesnoerd. Laat je niet gek maken. Het gaat om jouw bevalling ♥️

25 dagen geleden

Is het niet bijzonder, speciaal en krachtig genoeg, dat je een kindje in je hebt laten groeien en dat je dat kindje leven hebt gegeven? De manier waarop dat gebeurt doet er eigenlijk niet toe. Niemand anders is hetzelfde als jij bent. Laat je dus ook door niemand druk opleggen van "hoe dingen horen", maar kijk naar wat jij nodig hebt. 😘

25 dagen geleden

Reactie op KiWu2021

Bedankt allemaal voor jullie begripvolle reacties!!🙏🏻 Dat helpt me wel o ...
Ik had 2x rugweeën. Voelde helemaal niks in mijn buik, ook geen persdra g. Maar je weet het pas als het zo ver is inderdaad, iedere bevalling is anders. En op je rug liggen is ook echt een drama met rugweeën. Bij mij werkte de ruggenprik overigens niet "hoog" genoeg voor mijn rugweeën. Het deed wel iets, maar het viel me echt erg tegen. En toen moest ik dus wel op bed liggen. Heb je je ervaring ook met de verloskundige besproken? Ander ziekenhuis in de buurt misschien een optie?

25 dagen geleden

Reactie op KiWu2021

Bedankt allemaal voor jullie begripvolle reacties!!🙏🏻 Dat helpt me wel o ...
Wow, kan goed begrijpen dat je met zo een ervaring je afvraagt of je wel de juiste hulp krijgt in het ziekenhuis. Ik denk dat er maar een kleine kans is dat je met dezelfde mensen te maken krijgt. Wellicht kan je naar een ander ziekenhuis?

25 dagen geleden

Uiterlijk beviel je? Ik snap echt niet die hoge verwachtingen van jezelf hebben. Het is toch geen falen en al helemaal niets om je voor te schamen? I mean je hebt een mens gemaakt. De schaamte zegt eigenlijk dat je elke vrouw ziet als minder met ruggenprik. Ik denk denk ik veel te simpel. What ever is needed, let’s go.