38 Reacties

20 dagen geleden

Bij de 1e geen speen gebruikt en nu ook niet van plan. Inderdaad borst en bij erge zuigbehoefte soms onze pink. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn dochter is gaan duimen (dat zie je vaker bij geen speen), ze wordt bijna 5 en doet dit nog steeds als ze moe is. Weet dus nier of dat veel beter is voor het gebit dan een speen...😅 in elk geval moeilijker (lees onmogelijk) om af te leren.

20 dagen geleden

Onze dochter heeft ook nooit een speen in gehad. We hadden er 1 in huis, volgens mij uit zo’n babybox, maar nooit de behoefte gevoeld om de speen te geven. Ze heeft even kort op onze vinger gesabbeld en ze heeft zelf heel kort geduimd. Voor de nieuwe baby doen we het net zo.

20 dagen geleden

Bij onze 1e op advies van de kraamhulp toch maar speen aangeboden vanwege de zuigbehoefte. Ze heeft een aantal maanden de speen gebruikt, voornamelijk de nacht/ziek. Wij zijn met ongeveer 9 maand gestopt met de speen. Geen moeite gehad met stoppen. En ook nooit de duim gebruikt gelukkig. Deze keer gaan we het ook weer zien. Het liefst zonder, maar als de baby er wel behoefte aan heeft, geven we hem wel. Maar wel weer zsm afbouwen ivm met de effecten van een speen.

20 dagen geleden

Rond 6/7 maanden wilde mijn dochter de speen nauwelijks meer alleen soms om te slapen, ze heeft er de eerste maanden veel aangehad en toen ze de speen zelf steeds minder nam hebben we hem weggelaten, ze mist niets

19 dagen geleden

Speen is vaker nodig met kinderen die geen borstvoeding op verzoek krijgen omdat flessen vaak sneller leeg zijn en minder vaak aangeboden worden dan de borst. Ze kunnen dan zuigbehoefte over houden. Je kunt je pink gebruiken om ze bijvoorbeeld kort te kalmeren als je ze niet wilt laten wennen aan een speen?

19 dagen geleden

Hier voor 1,5 jaar speen gebruikt en toen verteld dat ze groot was en we hebben samen de speen in een envelop gedaan om op te sturen naar baby’s die hem nodig hebben (zogenaamd natuurlijk), 1 nachtje heeft ze er een paar keer om gevraagd en telkens uitgelegd dat de speen naar kleine baby’s toe is gegaan en daarna nooit meer om gevraagd. Dus hier ging het erg gemakkelijk om ervan af te komen en straks met de nieuwe baby gaan we hetzelfde op dezelfde manier aanpakken.

18 dagen geleden

Ik vind het niet erg als ons kind een speen wel gaat gebruiken. Als je maar op tijd ermee stopt!

18 dagen geleden

Tot 4 jaar is ook wat overdreven vindt ik persoonlijk, zo groot en nog een speen. wij hadden de regel alleen in bed een speen daarbuiten niet. En toen ze 1,5 jaar was op advies van logopedie gestopt, speentje stiekem kapot geknipt🙈 toen aan haar gegeven en kijk eens kapot, ging ze zelf ook nog even op sabbelen maar vond ze gelijk goed, met 2 dagen was ze van de speen af op (ze was 1,5 jaar) en nooit meer naar gevraagd of alternatief gepakt zoals een duim

18 dagen geleden

Mijn dochter zei ik nu twee geen peesje meer. Ik denk serieus dat als ouder je vooral een kind lekker zelf laat ontdekken. Mijn jongste wou geen speen. Ik ga er wel één aanschaffen en mijn jongste heeft meer overbeet (geen speen of duim) dan mijn oudste (tot twee jaar speen). Geloof dus niet zo in dat het een overbeet geeft 🤣

18 dagen geleden

Ik wou het eigenlijk niet, maar er zat een speen in een van de babyboxen en mn vriend heeft die gepakt en best snel al gegeven. Ik heb het zo snel mogelijk afgebouwd. Was al heel snel alleen nog bij het slapen of als ze ziek was, afgelopen zomer met anderhalf jaar helemaal mee gestopt. Geen problemen met tanden, spraak etc en het weghalen ging eigenlijk ook beter dan ik had gedacht. Ik sta er hierdoor nu wel wat meer voor open bij de volgende, maar wil dan ook zo snel mogelijk weer afbouwen. Wil niet dat mn kind met 3/4 nog de speen heeft, al helemaal niet als hij wakker is.

18 dagen geleden

Wij hebben wel een speen aangeboden i.v.m. de zuigbehoefte. Was ook wel om ons te helpen hem rustig te krijgen en we niet de hele tijd onze vinger in zijn mond hoefden te doen. Met 12 weken heb ik een "betere" speen gegeven, omdat die van Bibs toch niet helemaal goed aangeschreven stonden. Die andere speen accepteerde mijn zoon niet, dus toen maar helemaal gestopt met de speen. Daarna zoog hij wel heel erg op een knuffeltje en had hij ook geregeld onze hulp nog nodig om te gaan slapen. Was voor ons wel lastig. Uiteindelijk die knuffels tijdelijk afgenomen en sindsdien slaapt hij zonder te zuigen op iets. Wel al geruime tijd met een knuffel in zijn armen, maar dat is helemaal prima. Als jullie geen speen willen, zou ik gewoon kijken of jullie jullie kind rustig kunnen krijgen op andere manieren. Het is ook wel fijn als een speen helemaal niet nodig is. Als blijkt dat de baby toch veel zuigbehoefte heeft, kunnen jullie altijd nog kijken hoe jullie ervoor kunnen zorgen dat jullie baby ergens op kan zuigen. Je hebt denk ik ook liever niet dat een kind op zijn of haar duim gaat zuigen. Over minder kans op wiegendood met speen heb ik eigenlijk nog nooit gehoord. Jullie mogen jullie eigen keuzes maken en mensen zullen altijd een oordeel hebben, probeer dat naast je neer te leggen! Jullie doen jullie best.

18 dagen geleden

Mijn zoon had echt zuigbehoefte dus wel een speen gehad. Toen hij net twee was samen de speen doorgeknipt, afscheid genomen, in de prullenbak gegooid en na twee dagen hem er niet meer over gehoord.

17 dagen geleden

Reactie op 098765432111

Hier geen speen. Bij mij dochters (bijna 2 en 5) ook nooit aangeboden en do ...
Qua zuigbehoefte niet helemaal met je eens.., dochter heeft hier tot 1 jr bv op verzoek gehad maar duimde er toch echt naast😉 mijn voorkeur gaat qua afleren naar een speen en qua gemak duim die pakken ze zelf en je hoeft niet ‘s nachts te zoeken waar die speen is 😂 oudste had een speen en heeft hem zelf met drie jaar uit gedaan om dat het voor baby’s was niks aan overgehouden qua kaak ontwikkeling…, het duimen daar in tegen is een stuk lastiger en soms zie ik m’n dochter nog wel eens duimen gelukkig alleen nog maar in bed als ze echt heel moe is ze is inmiddels 9 maar heeft veel strijd gekost om het af te leren

17 dagen geleden

Onze vorige was een huilbaby en wij hebben toen een speen aangeboden, maar daar was ze nooit in geïnteresseerd. Ze zoog soms wel op onze vingers. Dit keer gaan we de speen ook alleen aanbieden als we redelijk wanhopig zijn.

15 dagen geleden

Wij gaan het niet aanbieden, tenzij de baby start met duimen/zuiden op de vingers. Daarom is er voor de zekerheid wel een speen in huis. Dit deden we bij de oudste ook zo, hij heeft nooit een speen of duim nodig gehad.

15 dagen geleden

Reactie op StijlvolleKolibrie502102

Qua zuigbehoefte niet helemaal met je eens.., dochter heeft hier tot 1 jr b ...
Duimen kan inderdaad heel erg hardnekkig zijn en soms zelfs onmogelijk om af te leren. Mijn broer is eind 30 en die duimt nu dus nog 🫣 Dus bij zuigbehoefte gaan wij hier ook voor de speen. Ik had wel begrepen dat je met borstvoeding er in het begin beter mee kunt wachten (en ik neem aan dan de borst aanbieden ipv een speen) omdat het de opbouw van de productie zou kunnen verstoren.. maar goed, dat is een vraag voor de kraamzorg ofzo ☺️

15 dagen geleden

Reactie op bumblebeedc

Duimen kan inderdaad heel erg hardnekkig zijn en soms zelfs onmogelijk om a ...
Bij bv is het idd beter even te wachten tot alles goed op gang is maar ligt ook aan je productie en makkelijk aan happen ed dus dat zou ik met de kraamzorg overleggen idd😉

15 dagen geleden

Reactie op bumblebeedc

Duimen kan inderdaad heel erg hardnekkig zijn en soms zelfs onmogelijk om a ...
Klopt helemaal. Even een paar weekjes wachten tot je helemaal op elkaar afgestemd bent. Alleen mijn beide zoontjes wilden de speen toen niet meer. Hadden veel liever de borst.