8 Reacties
2 jaar geleden
Ons zoontje doet dit ook. Vandaag zei een leidster van de kinderopvang ook dat hij soms erg pittig is naar andere kinderen toe. Maar dat dit wel bij de leeftijd hoort en dat hij wat dat betreft niet abnormaal is vergeleken met andere kinderen.
Dus ik ga ervan uit dat dat het zeker geen schande is dat hij zo doet. Het hoort er helaas dan misschien maar even bij. Maar wel duidelijk naar hem blijven dat het niet mag.
Hier inderdaad ook regelmatig bloedende krassen in het gezicht, of een bijtwond
2 jaar geleden
Reactie op Liz5792
Ons zoontje doet dit ook. Vandaag zei een leidster van de kinderopvang ook ...
Dank je wel voor je reactie
2 jaar geleden
Wat rot dat het niet lekker gaat. Het is soms ook gewoon heel zwaar. Als mama; ik snap jou! Soms wil je ze achter het behang plakken. En dat gevoel is ok! (Het doen niet 😉)
Als psycholoog kan ik je vertellen dat je je geen zorgen hoeft te maken. Hoe ongewenst dit gedrag ook is, het betekent niet dat hij in de toekomst ook 'agressief' zal zijn. Het is geen abnormaal gedrag. Het is goed om in je hoofd te houden dat hij het niet expres doet. Hij is nog niet in staat om zich te verplaatsen in jouw emoties, hij kan ze in grote lijnen herkennen aan je uitdrukking en toon. Hij is ook nog niet in staat om vooraf geplande gedragingen te laten zien.
Ik snap dat het heel frustrerend is dat correcties niet lijken te werken (ik herken dat gevoel zo!). Dat hij het even later weer doet, is heel normaal. Het duurt misschien wel 100 herhalingen voor het echt in zijn breintje is opgeslagen. Daarbij komt dat hij zijn impulsen nog niet goed kan reguleren. Hij wil iets en doet dat, en wel nu meteen. Uitstellen van behoeftes kan hij nog niet. Het kan zijn dat hij het leuk vindt dat zijn actie een reactie uitlokt, maar niet uit of je boos bent. Mijn dochter moet soms heel erg lachen als ik boos tegen haar doe. Slaan, schoppen, gillen, het is echt heel normaal.
Wat je kunt doen is wat je doet; grenzen stellen (je mag mama niet slaan, dat doet pijn) en deze vasthouden (mama houdt jouw handje vast, zodat jij mama niet kan slaan). Het concept 'goed maken' zal hij nog niet goed snappen. Je kunt een alternatief bieden (je mag mama wel aaien). En het allerbelangrijkste: je verwachtingen bijstellen. Reken er nog niet op dat correcties echt effect hebben, dat duurt nog een tijdje. Ga ervan uit dat hij het nog een keer gaat doen. En bedenk dat hij er zelf nog niet zoveel aan kan doen. Hij moet het allemaal nog leren. Jij kunt ook niet met 2 keer oefenen vloeiend Frans. Heel veel herhalen en heeeeel veel geduld.
Er zijn een paar leuke psychologen en pedagogen die je op insta kunt volgen. Als je Engels geen bezwaar vindt, kan ik biglittlefeelings en drbeckyatgoodinside aanbevelen. Zij geven heel veel concrete handvatten en veel uitleg. En hun informatie klopt en is wetenschappelijk onderbouwd.
2 jaar geleden
Reactie op SGVS
Wat rot dat het niet lekker gaat. Het is soms ook gewoon heel zwaar. Als ma ...
Dank je wel voor je reactie, heel waardevol ook <3
2 jaar geleden
Onze kleine dame kan ook uit het niets ineens gaan slaan en krabben. Zeggen dat het niet mag en dat je anderen geen pijn doet, zorgt er voor dat ze het juist nog een keer doet en dan nog het liefst harder. Merk wel dat ze het doet als ze erg moe is.
Las ergens dat het ook een fase is, blijven corrigeren, zeggen te aaien en niet boos worden stond er.. Wat ook in de vorige reacties te lezen is.
Al vind ik dat niet boos worden wel moeilijk als ze je ook echt pijn doet😒
Het komt goed👍
2 jaar geleden
Reactie op Waka
Onze kleine dame kan ook uit het niets ineens gaan slaan en krabben. Zeggen ...
Ik probeer nu ook echt niet meer boos te worden, maar lastig is het soms wel. Maar mijn zoontje is ook zo'n gevoelig mannetje, en soms werd ik zo boos van dat slaan en krabben, dat ik schreeuwde als een bezeten heks en dat mag nooit meer gebeuren. Ik voelde me zooooo schuldig erna en het is echt niet ok. Arm kind, voelde me echt een slechte moeder. Met de handvatten uit de reacties hier kan ik dus ook zeker wat :) het is nu al gezelliger in huis
2 jaar geleden
Ik probeer nu ook echt niet meer boos te worden, maar lastig is het soms we ...
Ik denk dat we allemaal weleens een keer uit ons slof schieten. Dat maakt je niet gelijk een slechte moeder. We maken steeds weer nieuwe dingen mee en als we eenmaal weten dat het ook een fase is kunnen we daarmee leren omgaan. 😘
2 jaar geleden
Wat ontzettend vervelend, fijn dat het inmiddels alweer wat gezelliger is.
Hier deels herkenning van een periode terug waarin mij zoontje ook hard pleeg knijpen in wang als iets hem noet zinde of hij er gewoon even zin in had. Tot bloedens toe. Ik vond de tips in het boek Jagen, verzamelen, opvoeden fijn en denk dat deze me goed geholpen hebben om begrip voor mijn zoontje te hebben en met het pijn doen van anderen om te gaan.