3 Reacties

2 jaar geleden

Volgens mij heeft een huisarts medisch beroepsgeheim. Met andere woorden: als jij niet wil dat je medische gegevens worden gedeeld met derden dan mogen ze dat niet. Anderzijds is het denk ik ook niet zo dat je snel onder toezicht staat in het geval van depressieve klachten. Persoonlijk zou ik het juist heel goed vinden als je hiervoor aan de bel trekt! Hoe beter jij in je vel zit, hoe beter voor je kindje toch? Succes!

VRIEND

2 jaar geleden

De huisarts heeft idd een beroepsgeheim en mag niet info zonder toestemming delen. Als jij met de depressieve gevoelens aan de slag wil, dan zou ik dat niet uitstellen. Juist heel goed dat je er iets mee wil. Onder toezicht staan is een rechterlijke maatregel. Die krijg je echt niet zomaar. Ik werk zelf in de GGZ en kom bij mensen thuis, ook met kinderen, en er is niet dan direct sprake van Jeigdzorg. Maar echt alleen wanneer de zorg voor het kind niet haalbaar lijkt te zijn en er geen ondersteunend netwerk is. Wat je ook zou kunnen doen is naar de bureaudienst bellen van een GGZ instelling en daar anoniem je vraag stellen. Zij kunnen je ook misschien meer vertellen. Succes ermee

2 jaar geleden

Ik werk, net als Moeder2, in de GGZ en kom ook veel bij mensen en gezinnen thuis. Vaak wanneer er sprake is van ernstige en chronische problematiek. Zelden staan deze mensen onder toezicht. Jeugdzorg wordt òf in overleg òf bij echt onveilige situaties ingeschakeld. Ik ben regiebehandelaar (psycholoog) en heb hetzelfde beroepsgeheim als de huidarts. Ik mag alleen informatie met derden delen met jouw expliciete toestemming. Als er sprake is van ernstig en acuut gevaar (bv als je vertelt over je specifieke plan om jezelf of je kind iets aan te doen), ben ik verplicht om er iets mee te doen en mag ik het niet voor me houden. Juist hulp zoeken voor je klachten is sterk en je wordt er niet op aangekeken dat je hulp vraagt. Je huisarts kan met je kijken welke hulp het beste bij je past. Wellicht volstaat de POH-GGZ of kan hij/zij je verwijzen naar een GGZ instelling of vrijgevestigde praktijk (kortere wachtlijsten, maar zelf met de verzekering regelen).