9 Reacties
één jaar geleden
Hoi hoi.
Een aantal wkn geleden is t hier ook zo begonnen! Ook hier dramatisch huilen/krijsen... ook wij hebben alles geprobeerd. Laten huilen tot ze zelfs bijna moest spugen... dat gaat ons echt te ver.
Wij hebben t idee dat t bij onze dochter een soort van angst is.
Inmidd doen we het zo: haar bed ritueel zoals normaal.
Ik leg haar neer, stop haar in en zeg dat ik bij haar blijf tot ze slaapt.
Ik ga aan het voeteneind van haar ledikantje zitten, gewoon met het licht uit.
Met mijn rug naar haar toe en zeg totaal niks. Het er 'zijn' is voor haar voldoende.
Meestal duurt het 10 minuutjes en ze slaapt (als ze haar middag dutje doet dan slaapt ze pas na zo'n 30 a 40 min pas).
Het middag dutje slaan we vaak over en dan gaat ze s' av gewoon lekker optijd.
Hier werkt dit echt goed!
En wat is nou 10 minuutjes even zitten?! Ik zelf vind het zelfs wel fijn haha...
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Ook wij waren radeloos... en nu bedenken we maar... het is vast een fase🤞
één jaar geleden
Reactie op 3lieverds
Hoi hoi.
Een aantal wkn geleden is t hier ook zo begonnen! Ook hier dramat ...
Bedankt voor je reactie! Heel fijn om te lezen dat we niet alleen zijn. Het voelt momenteel zo enorm als falen van onze kant..
Morgen gaan we het middagdutje eens overslaan, kijken wat er dan gebeurd. Heb je dit dan wel aangegeven dat ze 's middags niet naar bed ging of gewoon weggelaten? En wanneer gaat ze dan wel naar bed? Geeft ze dit zelf aan?
Hij gaat per 9 januari naar de peuterspeelzaal en afgelopen maandag heeft hij daar geoefend en kwam kapot moe thuis..
Wij vinden het ook niet erg om bij hem te blijven, hebben dit bijna 1,5 jaar gedaan omdat hij anders niet sliep. Maar hij wordt beneden al hysterisch en stopt gewoon niet. We kunnen er gewoon niet de vinger op leggen waarom dit ineens is. Hij is nu wel verkouden en heeft zichzelf 2x wakker gehoest tussen de middag na 10min slapen en sindsdien nog 3x niet willen gaan slapen. Maar daarvoor was het in de avond al drama.
Ik moet wel zeggen dat hij er 's avonds een minder groot drama van maakt als hij 's middags niet slaapt 😅 maar ja dan is ie waarschijnlijk ook kei moe 🙈
één jaar geleden
Reactie op Annemiek1990
Bedankt voor je reactie! Heel fijn om te lezen dat we niet alleen zijn. Het ...
Hij gaat dan overigens in de avond niet eerder naar bed want dan is het alsnog drama..
één jaar geleden
Wat vervelend dat het zo'n drama is. Ons zoontje wil sinds kort ook liever niet meer naar boven maar gelukkig is het na even "nee, ik wil niet" wel weer om te draaien. Z'n slaapje 's middags heeft hij nog wel nodig, dus die gaan we niet laten vervallen.
Aangezien het een peuter is: heeft hij het idee dat hij zelf 'in charge' is over naar bed gaan? Wij kondigen het vaak al een paar keer aan voordat hij gaat, maken dan een afspraak zoals "je mag nog 1 juf roos kijken en een mandarijntje eten en daarna gaan we naar boven", zodat hij weet waar ie aan toe is. Verder mag hij altijd 1 speelgoedje van beneden uitkiezen om mee naar boven te nemen en op zijn kamer te leggen. Of we gaan naar boven zodat hij zijn pop/knuffels in bed mag leggen + een verhaaltje mag voorlezen. Of bijvoorbeeld beneden alvast een boekje uitkiezen waar hij zelf voor het slapengaan uit voorgelezen zal worden. Echt een soort van samenwerking aangaan dus, in plaats van een strijd.
Maar misschien proberen jullie dit soort dingen al wel, voor dan: waarschijnlijk is het inderdaad echt een fase. Maar wel een vervelende. Laatste wat ik nog kan bedenken: is hij fysiek moe genoeg? Ik merk dat wij nu in de herfst/winter meer binnen zitten en dat hij daarom soms teveel energie over heeft. Misschien na het avondeten nog ff een rondje rennen buiten en daarna samen inkakken op de bank voordat jullie naar boven gaan?
één jaar geleden
Reactie op Charmander
Wat vervelend dat het zo'n drama is. Ons zoontje wil sinds kort ook liever ...
Bedankt voor je reactie!
Wij denken ook dat hij zn slaapje nog nodig heeft. Ik kan me bijna niet voorstellen dat hij van een dutje van 2 tot 3 uur ineens naar geen middagdutje gaat..
Het niet moe genoeg zijn daar hebben we het inderdaad vandaag ook over gehad. Sinds z'n broertje er is doen we wel tijdelijk wat minder. En hij heeft ook echt uitdaging nodig, want het is een slimme jongen. Als hij geestelijk niet uitgedaagd word slaapt hij ook slecht.
Het meer controle hebben over het slaapje vind ik nog wel een goede! We doen eigenlijk altijd hetzelfde, misschien als hij zelf wat meer regie krijgt dat hij wel weer wil. Bedankt voor de tip!
We gaan bijna elke avond wandelen met de hond, dus dat kan het bijna niet zijn 😁 want dan mag hij zelf lopen.
Ik ga er eens over nadenken hoe we het aan gaan pakken nu.. eerst moet de lading van dat middag slaapje af, want dat is nu zo'n enorm drama 😅
één jaar geleden
Nou we zijn gestopt met het middagdutje. Het werd een steeds groter drama en dan sliep hij ook niet. Dus besloten de strijd niet meer aan te gaan en hem wakker te houden.
Maar het valt me op dat hij het dan gewoon volhoud tot de avond en als hij 's ochtends langer slaapt gaat hij 's avonds pas laat slapen.
Meer kindjes die gerust 12 uur wakker zijn op deze leeftijd??
Het voelt zo enorm tegenstrijdig aangezien hij voorheen 's middags 2 uur sliep (eerlijk gezegd sliep hij dan 's avonds pas tussen 21-22uur en sliep onrustig heel de nacht. Dus misschien dat het middagslaapje al langer niet meer nodig was of ingekort had moeten worden..)
één jaar geleden
Reactie op Annemiek1990
Nou we zijn gestopt met het middagdutje. Het werd een steeds groter drama e ...
Hier sinds eind november geen middagdutje meer. Was strijd in de middag met veel huilen schreeuwen en uiteindelijk werd er niet geslapen. 3 weken lang tussen 18.30/19.00u naar bed en om stipt 5.30u wakker. Daarna 1x op de bank in slaap gevallen en daarna weer iets betere slaaptijden meestal slaapt ze tussen 19/20u (meer richting 19u) en wakker tussen 6.00/7.00 soms 7.30u af en toe valt ze even op de bank in slaap overdag maar vaak hele dag wakker 🤷
één jaar geleden
Hier sinds eind november geen middagdutje meer. Was strijd in de middag met ...
Ah dankje! Onze zoon slaapt tot 8 a 9 uur 's ochtends! En gaat dan tussen 19 en 20 naar bed(meer richting 20uur). Is heel normaal dus haha.
Hier was de middag ook echt vreselijk strijd met huilen en schreeuwen en niet slapen.. Het voelt nog zo vroeg voor geen middag slaapje meer, maar ik moet even mn verwachtingen bijstellen 😂
één jaar geleden
Wij maken deze “fase” momenteel ook mee.
Ook wij zijn radeloos🥹
Het is zo sneu om onze dochter zo verdrietig te zien.
Ze wordt boos, panisch, verdrietig….
Haar middag slaapje weg laten is hier nog niet echt een optie omdat ze het écht nog nodig heeft!
Ze is een heel bezig, druk bijtje wat ook echt nog moet afschakelen. Anders uit zich dit in een hele huilerige peuter die enorm met zichzelf in de knoop zit.
Wij hebben dit nu al ongeveer 3 dagen en hebben ook ALLES al geprobeerd.
Maar ze is geen opgever!
Je geduld bewaren is dan echt het allerbelangrijkste wat er is.
We zitten nu naast haar bedje en dit gaat nu stukken beter!!
Zodra ze slaapt kunnen we weglopen en slaapt ze tot ongeveer 00:00u. Dan wordt ze wakker wilt ze perse bij ons slapen! Anders dus weer hetzelfde verhaaltje.
Ben blij dat jullie dit ook herkennen en het inderdaad maar een fase is!
Groot groeien is ook niet zo heel gemakkelijk hoor🤭
Dus hier doen we dat lekker samen!