6 Reacties
één jaar geleden
Hier ook een zoontje van 3,5. Helaas heb ik niet echt contrete tips. Bij ons was het ook een hele tijd over. Maar nu zijn broertje ouder wordt (20 maanden) en van zich af begint te bijten (letterlijk) of slaan, doet hij dit ook weer.. Hij slaat en bijt vooral wanneer hij niet onder woorden kan brengen wat hij wil en gefrustreerd lijkt, of wanneer zijn broertje met hetzelfde wil spelen als hij. Wij corrigeren ook en leggen uit dat het pijn doet. Vaak werkt het corrigeren maar voor heel even en weinig effect en na 3 keer corrigeren zetten we hem even op de gang of in de tafelstoel van zijn broertje. Wat soms ook lijkt te werken is net doen of we huilen en we verdrietig zijn, daar lijkt hij soms wel van te schrikken en zegt dan meteen sorry en geeft een kus. Maar het is nog niet gestopt helaas. Ik denk dat het een questie is van veel herhalen en consequent blijven. Hopelijk gaat deze fase snel weer voorbij.
één jaar geleden
Reactie op Sabrina 1994
Hier ook een zoontje van 3,5. Helaas heb ik niet echt contrete tips. Bij on ...
Ik had het zo niet meer verwacht.. een keer een uithaal in boze bui ok. Maar nu word ik 3x per dag gemept en als hij raakt ook nog even getrapt. Het heeft een behoorlijke domper op onze kerstperiode.
één jaar geleden
Ik ben blij dat we niet de enigste zijn. Schoppen, slaan, gillen. Schaamteloos overal doet ze het.
één jaar geleden
Zijn hier ook ouders waarvan hun kind expres de ouders pijn doet? En als je dan auw, hou op roept, het kind het dan nog even extra hard doet en doorgaat? Ook sorry zeggen is hier een probleem vanuit mijn kind. Mijn zoon sloeg zo hard in het gezicht van mijn man, dat zijn bril tegen de muur aan vloog. Dit staat niet op zichzelf, dit gebeurt dagelijks een paar keer, al weken weer. Ik weet het niet meer. We volgen alle adviezen, zijn liefdevol naar hem toe maar wel consequent. Maar op deze manier vinden we het gewoon oprecht niet meer leuk.
VRIEND
10 maanden geleden
Heb wel eens ergens gezien dat het meer helpt geen ‘grote’ reactie te geven. Dus rustig: ‘au, dat doen we niet’ en ‘je mag boos zijn, maar je mag niet slaan. Je bent boos op papa omdat… dat snap ik, maar je mag niet slaan. Als je iets wil slaan, dan sla je maar dit kussen.’ En dan een wedstrijdje ervan maken: hoe hard kan je slaan?
Verder helpt tegen woede-aanvallen ook wel om boekjes te lezen over emoties. Emotie-kleurenboek, Daantje Vulkaantje en Draakje Vurig bijvoorbeeld. Zo leren kindjes herkennen wat er gebeurt als ze willen slaan (zonder schaamte voor de emotie).
Vragen van een kind van 3 dat het sorry zegt is denk ik nog wat veel gevraagd (want wat betekent ‘sorry’?), maar je kunt natuurlijk wel reflecteren op de gevolgen van het gedrag als het kindje uit zijn baldadige/boze moment is.
Slaan geeft blauwe plekken, bloedneuzen en botbreuken, vind je dat leuk? Heb je meteen gelegenheid om uit te leggen wat bloed en botten zijn haha.
Succes! Dit zijn een beetje de dingen die hier werken. En het gaat allemaal met vlagen: soms lijkt er zich ineens weer wat nieuws te ontwikkelen..