28 Reacties

2 jaar geleden

Hebben jullie eens geprobeerd om even bij haar te gaan liggen? (Ik geloof dat je al 1000 dingen hebt geprobeerd, hoor. Probeer gewoon wat mee in te schatten.) Sommige kinderen hebben meer nood aan nabijheid dan anderen, dat merk ik heel erg bij mijn eigen kinderen. Het eerste dat in me opkwam: "liefdevol zelfstandig slapen" van Happy Baby Coach. Is misschien interessant om te bekijken 😊

2 jaar geleden

Jaa zeker zal echt wel voorbij gaan, wordt alleen wel vervangen door grote mond en terug praten 😅 Nu ff serieus, hoe laat is haar middag dutje ? Mijn zoontje is ook 2 en slaapt ook nog in de middag. Vaak tussen 12 en 14u. Ik doe hem niet op een vaste tijd na bed maar ergens daar tussen zie ik dat hij moe is en dan laat ik hem slapen. Naast mij op het grote bed, nog ff knuffelen. Tuurlijk gilt ie ook maar uiteindelijk geeft ie toch in.

2 jaar geleden

Hier ok krijsen en schreeuwen, vooral als z'n grote broer wat afpak. Of ok idd als hij naar bed wil. Hier mee eens de mijne is nu 2 jaar en 6 weken en ok vaak niet te genieten Chagarijnig, denk dat hij nu in sprong zit vermoed ik. Maar het kan ok een manier van uiten zijn, ik weet gewoon niet... Maar idd lastig lastig... Ik legde mij zoontje vaak ok twaalf uur In. Maar dan slaapt hij pas om half twee a kwart voor twee... Dus ik ga hem wat later op bed doen... Maar zonder slaapje met deze leeftijd vind ik nog te jong om niet meer aan te bieden

2 jaar geleden

Kwam toevallig net dit tegen op Instagram van de baby slaap coach

2 jaar geleden

Ik heb de middagen al lang opgegeven 😂, hij heeft nooit (goed) in bed geslapen, avonden is geen probleem alleen de laatste maanden moet ik er wel ineens bij blijven tot hij slaapt. Hij slaapt trouwens nog wel hoor in de middag maar zoveel drama schreeuwen; huilen etc. en dan uiteindelijk maar een half uurtje slapen. Ik ga nu ik zwanger ben met hem in bed liggen als het regent en anders een rondje wandelen (dan slaapt hij met 10 min, kan ik ook Ff boodschap doen dat is hier om de hoek en hij slaapt hij gauw een uur of 1,5u soms). Of ik combineer het met weggaan (slaapt zo in de auto en dan leg ik hem over in de kinderwagen/buggy) Maarja bovenstaande is natuurlijk ook niet voor iedereen weg gelegd, ben benieuwd hoe ik dat ga doen als de tweede er over een paar weekjes is. Is haar kamer overdag wel donker? Dat scheelt soms ook…

2 jaar geleden

Hier geen tips maar heeel veel erkening na 5kwatier huilen en gillen ligt ze naast me en slaapt binnen 5min ... Wat dit is geen idee maar ze is afgelopen tijd zo vaak ziek geweest dat het mij nu na 3maanden intensief slaap te kort langzaam begint op te breken

2 jaar geleden

Erbij gaan liggen weet ik niet of dat zou werken, ik heb niet het idee dat ze dan überhaupt gaat slapen. Bovendien wil mijn man dat niet, hij wil niet dat ze daaraan gaat wennen. Dus nu gaan we om de 10 minuten terug en dan weer weg. In het verleden wel geprobeerd met op een stoel in haar kamer zitten (en dan na een paar dagen steeds een beetje verder van dr bed af), mar dat hielp ook maar sporadisch (ze vindt het veel te leuk als we er zijn). Bij oma gaat ze meteen lekker stil liggen en op de opvang ook, dus het zal wel met ons/mij te maken hebben. Volgens mijn man voelt ze aan dat het me raakt als ze zo huilt, en doet ze het daarom steeds weer. Het is niet iedere dag even heftig, maar vandaag wel weer echt een drama. Nu al een half uur onderweg en 3 keer teruggeweest, maar ze blijft hysterisch. Enfin, ik weet me er geen raad mee, het frustreert me enorm en het levert ook nog eens discussies op thuis (dat ik me er niet zo door moet laten raken, dat ik het verkeerd aanpak en dat ik degene ben die de stress veroorzaakt). Ik hou zielsveel van dr maar jeetje wat zou ik graag willen dat ze gewoon, al is het met 10 minuutjes wat huilen om te ontprikkelen, gaat slapen 😪

2 jaar geleden

Reactie op Mam84

Erbij gaan liggen weet ik niet of dat zou werken, ik heb niet het idee dat ...
Geef jezelf alsjeblieft niet de schuld!! Ik heb ergens gelezen dat het het grootste compliment van je kind is dat ze zichzelf kan zijn bij jou!! Heel de dag netjes gedragen op de opvang en bij opa en oma en dan is daar haar veilige haven: Mama 🥰 Wat je zou kunnen proberen is overdag of in ieder geval voor het slapen wat meer quality time in te plannen. Dus echt bewust samen een open-eind spel doen (met blokken bouwen, kleien, met loose parts spelen, rollenspel) dat werkt ontprikkelend. Dus geen elektrische speeltjes. Dat heeft hier echt veel verschil gemaakt qua onrust met slapen. Maar nogmaals, wees niet te streng voor jezelf 😘 dat het je zoveel doet en je haar zo graag wilt helpen, maakt je een fantastische mama 🥰

2 jaar geleden

Reactie op Annemiek1990

Geef jezelf alsjeblieft niet de schuld!! Ik heb ergens gelezen dat het het ...
Ah dat is lief, dank je wel 🍀♥️ Ik besteed inderdaad ontzettend veel aandacht aan haar. Heb veel qualitytime samen en waar het kan geef ik haar ook echt onverdeelde aandacht, zeker in het uur voor het slapen gaan. Ik zal eens kijken of ik daar wat meer 'spel' in kan brengen. We hebben het er vandaag over gehad dat ze misschien gewoon wat later naar bed moet (ligt er nu altijd 13.00u in en savonds op of net na 19.00u), misschien is ze simpelweg niet moe genoeg 🤷🏼‍♀️ ?

2 jaar geleden

Reactie op Mam84

Ah dat is lief, dank je wel 🍀♥️ Ik besteed inderdaad ontzettend veel aanda ...
Oh dat zou ook zeker kunnen! Hier kijk ik meestal naar wakker tijd. Onze zoon doet het goed op 5 a 5,5 uur wakker. Korter dan gaat hij echt niet slapen.. dus vandaag bijvoorbeeld sliep hij van 13-15uur en hij gaat zo (20.15uur) naar bed 😁 Dan ligt hij nog eventjes te draaien in bed, maar hij valt uiteindelijk zelf in slaap. Wat ook goed is is veel buitenlucht. Schijnbaar maken ze dan makkelijker melatonine aan. Dus wij wandelen vaak 's avonds met zn allen een rondje of spelen nog even in de tuin. Het enige waar ik nog tegenaan loop is dat hij 's avonds nog even tv wil kijken. Schijnbaar breekt dat de melatonine weer af. Dus we doen nu wel de tv uit en dan nog even spelen, fles en dan naar bed. Het is elke keer even zoeken wat werkt 😅🙈

2 jaar geleden

Reactie op Annemiek1990

Oh dat zou ook zeker kunnen! Hier kijk ik meestal naar wakker tijd. Onze zo ...
Ja dat hoor ik vaker.. En doe je hem dan ok naar bed in de middag als hij bijv wakker woord om 8uur dan één uur a half twee naar bed middag want dat is immers 5, 5 uur? Maar als hij dan bijv wakker is om zeven uur doe je hem dan naar bed om half één in de middag want dat is ok 5.5 uur na wakker tijd? Je houd echt die tijden aan? En maak je hem dan ok wakker na twee uurtjes op bed liggen, middag? Of laat je hem zelf wakker woorden? Erg benieuwd naar je andwoord

2 jaar geleden

Reactie op Anonieme Mama

Ja dat hoor ik vaker.. En doe je hem dan ok naar bed in de middag als hij b ...
Wij maken hem 's ochtends uiterlijk 8uur wakker, omdat het anders te laat wordt in de middag en dan 's avonds ook weer later. Dus 8 uur wakker is tussen 13-1330uur naar bed. Maximaal 2 uur slapen dus tot 1530uur en dan rond 2030uur weer richting bed. Als hij 's middags eerder slaapt bv 1230uur dan laten we hem wel wat langer slapen en meestal wordt hij dan na 2,5 uur zelf wakker. Dus rond 15uur en dan kan hij 's avonds weer tussen 20-2030uur naar bed. Maar ik kijk vooral naar hem zelf. Ziet hij er moe uit? Dan gaat hij naar bed, maar dit is meestal na minimaal 5 uur. Is hij nog niet moe wacht ik een half uurtje langer. We hebben al een paar keer gehad dat hij tot 830uur sliep 's ochtends en vervolgens 's middags 1330uur op bed en dan slaapt hij niet 😅 en als we hem dus uiterlijk 8uur wakker maken dan slaapt hij wel, haha. Zonder middag dutje redt hij echt nog niet, dus wij kiezen voor deze manier 😁

2 jaar geleden

Reactie op Annemiek1990

Wij maken hem 's ochtends uiterlijk 8uur wakker, omdat het anders te laat w ...
Ja ik vind heel mooi.. En goed, ik was, toen mijn peuter toen baby was, ik doorgedraaid tot dat m'n redding was het ritme 2,3,4 en toen werd zo veel beter.. Dus wat jullie nu doen is super... Maar het komt wel eens voor dat hij niet slaapt? Haal je hem er dan uit? Of laat je hem dan gewoon liggen?

2 jaar geleden

Reactie op Anonieme Mama

Ja ik vind heel mooi.. En goed, ik was, toen mijn peuter toen baby was, ik ...
Zo heel af en toe is hij niet moe genoeg als hij dus tot na 8uur slaapt 's ochtends. Ik leg hem dan wel op bed en meestal probeert hij het dan een half uur tot 3 kwartier en dan roept hij mij en gaan we nog even lekker op ons bed een filmpje kijken om toch wat rust te pakken. En dan gaat hij 's avonds eerder naar bed. Maar dit komt maar heel sporadisch voor als ik per ongeluk door mn wekker heen slaap, want ik maak hem dus altijd wakker, anders is hij heel de middag enorm snel overstuur. Dus hij kan echt nog niet zonder zn middag dutje. Ik heb eigenlijk nooit naar wakker tijden gekeken. Echt naar hemzelf. Maar moet wel zeggen dat die 2,3,4 dingen wel redelijk klopte meestal. Dus ik hield wel in de gaten dat als hij meer moeite kreeg met slapen wat het "schema" dan aan gaf en dan probeerde ik dat wel. Maar dat deed ik dus op gevoel en niet wanneer dat schema zei "vanaf 18 maanden..."

2 jaar geleden

Toch nog even een vervolg... ik heb echt steeds meer het idee dat het aan mij ligt dat onze dochter zon drama maakt bij het slapen gaan. Het is de hele dag en dus ook bij het naar bed gaan: zelf doen, nee toch mama doen, nee zelf doen / instoppen, nee niet instoppen, instoppen... / deur open laten, nee deur dicht, nee deur open... etc. Ik probeer na 1x meegeven grenzen te stellen en te doen wat ze op dat momenr gekozen heeft, dat resulteert dan in enorm veel weerstand, schoppen, krijsen enz. En dat kan ze héel lang volhouden. Als mijn man dan naar haar toegaat, laat ze zich instoppen, draait zich om en valt rustig in bed. Ook bij oma en opa hoor ik alleen maar hoe lief en stil ze ging slapen en goed ze meewerkt etc. Wat kan ik hieraan doen? Want ik word er echt compleet moedeloos en verdrietig van.

2 jaar geleden

Reactie op Mam84

Toch nog even een vervolg... ik heb echt steeds meer het idee dat het aan m ...
Misschien een gekke vraag, maar hoe gaat het met jou?? Ik ben momenteel 36 weken zwanger en vind het erg pittig doordat ik niet alles meer kan en onze zoon merkt dat ook en word daar ook "lastig" van. Gaat juist dingen vragen die ik niet kan (tillen, rennen etc) en als ik dat dan niet doe word hij heel verdrietig/opstandig. Ik probeer nu op andere manieren hem toch die aandacht te geven waar hij om vraagt zonder mezelf voorbij te lopen. Dus misschien zit jij niet lekker in je vel? Kinderen voelen dit feilloos aan.

2 jaar geleden

Reactie op Annemiek1990

Misschien een gekke vraag, maar hoe gaat het met jou?? Ik ben momenteel 36 ...
Klopt en het is ook zo dat ik niet lekker in mn vel zit. Dat voelt ze goed aan. Maar ook op de dagen dat ik me niet helemaal gek laat maken door haar huilen en haar gedrag (zoals vandaag), test ze mij grandioos uit met het eeuwige wel/niet/wel/niet zelf/mama/zelf/mama spel. Ik probeer daarin niet meer te lang mee te gaan maar net als nu: ze wordt dan compleet balistisch. Helemaal over de rooie, slaat zichzelf in het gezicht, stampt met haar voetjes en is (door mij) met geen mogelijkheid kalm te krijgen. Wel als mijn man er dan heengaat maar we willen haar ook niet leren dat papa het wel oplost als ze bij mama te ver is gegaan. Dussss ik zit nog altijd met mn handen in het haar over hoe ik hiermee om moet gaan. Zojuist 2 keer terug gegaan en laatste keer gezegd dat ik niet meer terugkom als ik nu de deur uitga (ze was nog steeds stampij aan het maken). En nu is ze na 5 minuten krijsen in slaap gevallen (dikke kans dat ze door deze stress na 45 minuten weer huilend wakker wordt). Is dit wat ik moet doen? Maak ik zo duidelijk waar mijn grens ligt? Leuk, dat peutergedrag 😉

2 jaar geleden

Reactie op Mam84

Klopt en het is ook zo dat ik niet lekker in mn vel zit. Dat voelt ze goed ...
Oef ja lastig.. ik ben niet van het alleen laten huilen. Ik denk altijd maar hij is niet lastig, maar heeft het lastig. En dan hebben ze juist een volwassene nodig die ze laat zien hoe ze met die emoties om kunnen gaan. Zelfde als een time-out. Die krijgt onze zoon nooit, want juist op de momenten dat hij het moeilijk heeft heeft hij me nodig. Wij doen dan aan time-in. Even de tijd nemen om erbij te gaan zitten en proberen te achterhalen waar het gedrag vandaan komt. Misschien kun je aan haar uitleggen dat mama zich niet zo lekker voelt. Ik doe dat ook wel eens als ik een slechte dag heb "mama heeft vandaag veel pijn aan de buik, dus ik kan je nu niet optillen, maar we kunnen wel samen op de grond spelen". Dus uitleggen waarom iets niet kan en een alternatief aanbieden waar je zelf achter staat. Dus misschien met het slapen vragen of ze het prettig vind als je bij haar blijft tot ze slaapt als dat oke voelt voor jou. Dit hebben wij ook een hele tijd gedaan en als onze zoon er dan een feestje van maakte bleef ik gewoon zitten zonder hem aan te kijken. Dan was ik wel aanwezig, maar niet actief aanwezig en dan gaf hij het gauw op en ging slapen. Als hij me dan ging roepen, gaf ik hem een knuffel in zn bed zonder iets te zeggen en legde hem weer neer. Het kost even tijd en energie, maar hij slaapt nu zelf in en slaapt goed.. Ik voelde me er prettig bij om het op deze manier te doen. Ik denk dat je vooral bij jezelf na moet gaan wat je gevoel ervan zegt en hoe jij het graag zou zien en hoe je dit op een prettige manier kunt bereiken. Want ook dat voelen ze. Als jij achter je keuze staat. En dat papa een keer inspringt als het jou teveel word is echt niet erg. Je bent samen een team hè 😉 hebben we hier ook gedaan hoor als 1 van de 2 er de energie niet voor had. Dat is beter dan dat je uit je slof schiet tegenover je kind die er niks van begrijpt waarom mama zo boos wordt.

2 jaar geleden

Reactie op Mam84

Klopt en het is ook zo dat ik niet lekker in mn vel zit. Dat voelt ze goed ...
En inderdaad na 45 minuten weer huilend wakker. Dit kan ook niet echt de oplossing zijn lijkt me 😔 als iemand dit herkent hoor ik het heel graag, kan toch niet de enige zijn bij wie dit zo gaat 🤷‍♀️

2 jaar geleden

Reactie op Annemiek1990

Oef ja lastig.. ik ben niet van het alleen laten huilen. Ik denk altijd maa ...
Hm tja hebben toen ze 1.5 was een slaapcoach gehad en een tijd lang in haar kamer gebleven tot ze ging slapen, maar inmiddels werkt dat eigenlijk averechts. En mijn man wil niet dat we dit doen (en zijn inderdaad een team dus dan is het schipperen soms). Als ze bij oma niet kan slapen dan gaat ze zingen en hier gaat ze krijsen. Zo frustrerend. Ik leg wel heel veel uit, blijf ook kalm en vertel duidelijk wat ik doe (zeg wat ik doe en doe wat ik zeg). Misschien moet ze wel gewoon van de middagslaap af maar het lijkt ons zo vroeg nog met 27 maanden. Enfin een zoektocht dus...