13 Reacties

2 jaar geleden

Kan hij toevallig al best veel woordjes? Valt me op dat kindjes vaak of vroeg lopen of vroeg praten. Mijn zoontje kon al lopen maar durfde niet los te lopen. Ik kan aan zijn stappen voelen dat hij mij eigenlijk niet meer nodig had ter ondersteuning maar dat hij niet doorhad dat hij zelfstandig kon lopen. Ik heb een uurtje geoefend en toen liep hij zelfstandig 🤣

2 jaar geleden

Hier hetzelfde, mijn dochter is bijna 17 maanden en loopt ook nog niet. Wel staat ze langs de tafel enzo, ze staat steeds wat steviger en doet langzaam maar zeker ook wat meer stapjes nu. Ze is hypermobiel, denk dat het daar vooral door komt dat ze wat meer tijd nodig heeft in die ontwikkelingen. Ik geloof niet dat je je zorgen hoeft te maken, komt echt wel!

2 jaar geleden

Hier ook pas vrij recent dat ons meisje loopt (met 17maanden) Wel praat ze al best veel....

2 jaar geleden

Ons zoontje is 1,5 jaar en loopt ook nog niet (niet los, maar ook vrijwel niet aan de hand). Hij loopt nu op zijn knieën en dat bevalt hem prima, haha. Hij staat ook volop aan meubels of wat dan ook en loopt langs meubels en soms een stukje met een loopkarretje. Soms zet hij wel wat losse pasjes naar mij of mijn man toe bijv. als we op de grond zitten en we laten hem naar de ander lopen. En dan laat ‘ie zich na een paar stapjes dramatisch in onze armen vallen🤣. Praten doet hij overigens ook nog niet, hij zegt nog geen enkel woord. Hij begrijpt m.i. wel al best veel en ik vind z’n fijne motoriek best goed. Ik geloof het allemaal wel, hij doet het lekker op zijn manier en alles op zijn tempo. Als hij 2 jaar is en nog niet loopt of een woordje zegt, dan trek ik ergens aan de bel, haha. Komt vast goed!

2 jaar geleden

Hier sinds 2 weken opeens. Komt opeens.... Geen zorgen

2 jaar geleden

Mijn zoontje van 17 maanden (van 28-07), heeft gisterochtend besloten dat hij nu wel los kon lopen. Hij is meteen ook niet meer te houden. Trots dat hij is. Gisteravond zelfs stapjes achteruit gezet. Praten doet hij trouwens al ontzettend goed

2 jaar geleden

Hier nog geen losse stapjes of echte woordjes. Wel lekker langs de meubels en staan met één handje vast aan een meubel, maar verder ook niet hoor. Als we hem aan het handje mee willen nemen, dan krijgt hij een driftbui en laat hij zich dramatisch op zijn knietjes vallen 😅. Wij denken dat hij het dan maar zelf moet ontdekken. Komt vanzelf. Verder met woordjes brabbelt hij erop los, maar echt woorden maken is ook nog moeilijk. Het enige wat wij eruit kunnen halen is ‘eten’ en ‘kijken’ 😂. We geven hem dan ook de tijd om het zelf te ontdekken. Als hij volgens het CB te veel gaat achterlopen, dan ondernemen we wel stappen. Maar goed, het mannetje werd dan ook met 37 weken gehaald, met een groeiachterstandje van een aantal weekjes en had even een lastige start. Dus hij ligt sowieso wat achter op leeftijdsgenootjes.

2 jaar geleden

Hier twee meisjes van 19 maanden (17,5 gecorrigeerd), en zijn knieenlopers. Wel veel staan en lopen achter het loopwagentje of langs de meubels. Maar nog geen padje los. Kunnen ook nog niet gaan staan zonder hulp van een steuntje. Zijn ook hypermobiel. Praten ook nog niet (behalve ja, nee). maar ik snap je zorgen ook hoor. Ik word ook heel onzeker door de omgeving “kunnen ze nu nog stééds niet lopen!?”… of filmpjes van kindjes van 11 maanden die al kunnen lopen. Ik moet bijna dagelijks tegen mezelf zeggen “het komt wel…”

2 jaar geleden

Dank voor jullie antwoorden...geeft toch soort van troost dat hij niet de enige is. Zijn tweeling broer loopt wel dus soms vind k t ook gewoon sneu voor hem...maar hij heeft er zelf kennelijk geen last van. Hij is heel mobiel en praat idd meer dan zn broer. Dus misschien dat hij inderdaad cognitief verder is dan motoriek. Laten we hopen dat al ons kindjes snel gaan lopen, is toch ook weer een mooi moment om mee te maken.

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op fleurtje-24

Hier twee meisjes van 19 maanden (17,5 gecorrigeerd), en zijn knieenlopers. ...
Even een tip.. knieën loper moeten wel oppassen dat hun pezen bij hun hielen niet krimpen doordat ze hun hiel niet helemaal 'strekken'. Ik ken een meisje die ook ene knieën loper was en haar pezen en spieren bij haar hiel/enkel waren verkort en moest fysio volgen om dit te verlengen. Wel gelukt hoor. Maar allicht iets om in de gaten te houden

2 jaar geleden

Reactie op Moeder2

Even een tip.. knieën loper moeten wel oppassen dat hun pezen bij hun hiel ...
Oké!! Thnx!!

2 jaar geleden

Hoe is het intussen met het lopen bij jullie? Mijn dochter is 6 augustus 2 geworden en loopt nog niet. Komen al een half jaar bij de fysio en zijn nu doorverwezen naar het ziekenhuis

2 jaar geleden

Bij ons ook tweeling waarvan de 1 wel losloopt en de ander nog niet. Ze zijn 7 juni 2 jaar geworden. Ze loopt wel achter karretje en bij de bank maar los niet. Het komt vanzelf wel denk ik, iedereen doet het op zijn eigen tempo:)