9 Reacties
één jaar geleden
Oh girl, wat herkenbaar. Onze zoon is 3 jaar en 4 maanden en ook hier hebben wij onze struggles met gedrag. Hij is super lief, knuffelen en kan dingen goed onder woorden brengen, maar hij is ook temperamentvol en weet duidelijk wat hij wil. Hij zoekt de grenzen op en wij proberen hem daar zo goed en duidelijk mogen in te begrenzen. Hij kan van het een op andere moment een driftbui krijgen en kan gaan slaan, schoppen, bijten, gooien. Ik denk dat het belangrijkste is om er voor hem te zijn en tegelijkertijd duidelijk aangeven dat hij bijvoorbeeld boos mag zijn maar dat hij niet mag, slaan. Ik benoem soms ook ik hou nu even je handjes vast want je bent aan het slaan en dat mag niet. Stop je met slaan dan laat ik je los. En soms heb ik het geduld ook even niet. Heb gemerkt dat in het moment van de bui ik geen gesprek kan voeren, dat doen we achteraf. Ik blijf wel praten. Ik merk ook dat hij het begrijpt, maar begrijpen betekent niet dat hij de emoties ook kan reguleren. Dat is nog zo moeilijk voor een kleintje. Ze zijn pas 3 en dat vergeten we misschien soms. Ik hou voor ogen: hij heeft het op dat moment moeilijk, hij maakt het ons niet moeilijk.
Opvang vind ik ook lastig. Hier is hij bij 1 juf echt een draak. Hij zegt ook dat hij haar niet lief vindt. Zij is iets strenger dan de rest en daar heeft hij moeite mee en dat mag, dat hoort ook bij het leven. Alleen de opvang is er wel voor om ook hier mee om te kunnen gaan. Al snap ik je gevoel heel goed.
Ik denk dat het er echt bij hoort en zo te lezen doen jullie het hartstikke goed. 💙
VRIEND
één jaar geleden
Ik herken dit ook. Wij hebben ook een gevoelig en temperamentvol kind. Ze kan ineens in woede ontsteken als het haar niet zint. Ze heeft haar mondje goed bij haar en gaat volledig haar eigen weg. Een heel eigengereid kind. Handtastelijk is ze niet naar andere kinderen, maar wij hebben onze handen vol aan haar. Ze wil absoluut niet op de wc en ze wordt daar heel kwaad over. Ik probeer er niet al teveel nadruk op te leggen, maar ik ben wel bang dat ze straks niet zindelijk is als ze naar school gaat. Nou goed, af en toe kost het me ook moeite allemaal. Sterkte ook 💖🍀
één jaar geleden
Reactie op Maria123
Ik herken dit ook. Wij hebben ook een gevoelig en temperamentvol kind. Ze k ...
Ja dat zindelijk worden is hier ook een dingetje... niet lukkend dus
één jaar geleden
Wow, wat fijn om te lezen dat het niet alleen bij ons is!! Onze kleine man is 3 jaar en 3 maanden, maar man man man!! Ik wordt soms echt niet goed.. Terwijl die ook echt wel heel lief kan zijn. Bij het kinderdagverblijf heeft die dit juist minder en alleen in ze eigen omgeving! Ga zo aan mezelf twijfelen omdat ik van mezelf geen geduldig persoon ben en soms dus wel eens kan uitvallen tegen hem! Hierdoor trekt die meer naar papa omdat die meer geduld met hem heeft.. Zoals jij omschrijft heb ik ook, vind het zooo moeilijk.. Hoop dat het snel over is, want mijn emmer loopt aardig vol op het moment..
één jaar geleden
Wat herkenbaar allemaal. Onze zoon is 3 jaar en 3 mnd.
Man man man wat is het soms pittig. De driftbuien, eigen wil, niet luisteren. Vorige week een ander kindje op de opvang geschopt. We vinden dit heel erg. Volgens de juf hoort het er een beetje bij de leeftijd.
Constant herhalen herhalen herhalen en consequent blijven. Dan komt het hopelijk allemaal goed.
Succes allemaal in deze fase.
één jaar geleden
Reactie op Naomii
Wow, wat fijn om te lezen dat het niet alleen bij ons is!! Onze kleine man ...
Ook sterkte mama!
één jaar geleden
Reactie op PatriciaLeviChez
Wat herkenbaar allemaal. Onze zoon is 3 jaar en 3 mnd.
Man man man wat is ...
Pfff herkenbaar! Dat schoppen niet, maar wel gewoon echt niet luisteren en door gaan tot dat ik boos wordt. En constant: ‘ik wil…’ een standaardzin is geworden; ‘ik wil…… mama, mag ik?’ Hoop dat deze fase gauw voorbij is, want heel gezellig is het soms niet
één jaar geleden
Reactie op JD21
Pfff herkenbaar! Dat schoppen niet, maar wel gewoon echt niet luisteren en ...
Nog een aanvulling, ik ben soms ook erg kort en duidelijk, vind dat helemaal niet leuk en mijzelf dan geen leuke/lieve moeder, maar wel het idee dat hij daar eigenlijk naar opzoek is en nodig heeft. Maar pffff ik voel mij soms wel even niet zo’n leuke moeder
één jaar geleden
Onze dochter van 3,3 jaar is ook pittig, weet wat ze wil, slaan schoppen etc. Heel herkenbaar voor mij. Daarnaast is ze ook ontzettend lief met haar broer en andere kindjes. Ook lief naar ons als ouders.
Kindjes die zo jong zijn kunnen hun emoties niet goed reguleren. Hierbij kan je als ouder helpen, ervoor ze te zijn tijdens de emoties en erkenning geven van hun emoties. Zeg bijvoorbeeld ‘Je bent heel boos hè, want je wil graag… dat is zo leuk/lekker etc’ wanneer de emoties hoog zijn heeft het weinig effect te zeggen dat mag niet etc. Daarvoor zijn ze te veel in hun emoties.
Daarnaast is het voor zulke jonge kindjes ook moeilijk om hun impulsen te bedwingen. Zoals kerstballen in de winkel oppakken of andere mooie dingen pakken. Ze kun dit heel even, maar daarna pakken ze het weer. Herhaling is key.
Zelf volg ik Jordy van Het Onbegrepen Kind. Je vindt hem op Facebook en Instagram. Hij geeft veel waardevolle tips, door middel van video’s. Hij is ervaringsdeskundige en daarnaast kun je ook 1 op 1 trajecten met hem doen.
Wij struggelen hier nog even door met oa de tips van Jordy. Deze fase gaat uiteindelijk voorbij, maar heeft tijd nodig. Succes allemaal.