36 Reacties
2 jaar geleden
Mijn dochter praat erg veel, loopt heel erg voor. Maar kan misschien andere dingen minder goed dan jou zoon. Ze kiezen zelf hun skills uit, denk niet dat het aan jou ligt ofzo. Lees je wel voor? Daar leert mijn dochter veel woorden van. Verder: het komt vanzelf wel.. alles op zn tijd. En anders misschien even een gesprek met het consultatiebureau? Die hebben vast tips of kunnen je geruststellen!
2 jaar geleden
Reactie op Mirjem
Mijn dochter praat erg veel, loopt heel erg voor. Maar kan misschien andere ...
Ik lees elke dag voor en zing voor hem.. hij kan veel aanwijzen en maakt door gebaren duidelijk wat ik moet zingen voor hem..het cb ziet geen problemen maar ik voel.me toch tekort geschoten..
Hij is verder heel actief dus miss zit daar zijn energie in? Ik heb echt geen idee
2 jaar geleden
Ons zoontje zegt eigenlijk alleen maar woordjes na, enkel woef (tegen alle dieren) ohhhh, nee, mama en papa zegt hij echt goed uit zichzelf. Ik maak me er niet zo druk om,ben volgens mijn ouders zelf pas rond 2,5 jaar gaan praten en heb daar later nooit echt meer last van gehad/iets van gemerkt.
Bij kind en gezin (belgische cb) zeiden ze dat je kunt helpen door boekjes voor te lezen en dan dingen aan te wijzen en te benoemen. En verder ook tijdens het spelen steeds benoemen wat hij vast heeft.
2 jaar geleden
Reactie op Mimamommy
Ik lees elke dag voor en zing voor hem.. hij kan veel aanwijzen en maakt do ...
Nou dan is het denk ik puur een kwestie van geduld joh!
En ik heb ook wel eens gehoord dat kinderen INEENS veel gingen praten. Misschien spaart hij zn woorden wel op en knalt hij er straks 'mama bedankt voor je geduld' uit haha.
Maar ik snap je zorgen hoor. Mijn dochter begon pas echt met rollen met 8 maanden. En met een jaar liep ze. Soms duren dingen gewoon heel lang en gaat het daarna juist heel snel.
VRIEND
2 jaar geleden
Mijn zoon wordt ook 2 begin juli en zegt erg weinig. Mijn dochter (nu 3,5) kon al tot 10 tellen voor haar 2e verjaardag (ze speelde veel verstoppertje bij de gastouder toen). Dus ik begon ook enorm te twijfelen, doe ik iets verkeerds. Nu probeert hij wel steeds meer maar zeker geen 2 woords zinnen. En de echte woorden kan ik op 1 hand tellen. Wel snapt hij heel veel, dus dat stelt me gerust. Maar ik kan me voorstellen dat je er wat onzeker van wordt, maar t komt vast goed!
2 jaar geleden
Mijn dochter kletst een eind weg, we zijn er alleen nog niet uit welke taal ze spreekt 😅 Er komen nu heel langzaam meer woordjes die we begrijpen. Ik weet dat het prima is, maar ik snap je gevoel! Het komt heus goed. Ze loopt, klimt en rent erop los. Ze is motorisch (grof en fijn) heel snel. Haar breintje kan ook niet alles tegelijk. Je kunt er als ouder ook niet zo heel veel aan doen buiten voorlezen, benoemen, praten, zingen etc.
2 jaar geleden
Reactie op Mimamommy
🤣🤣ik zie het helemaal voor me.. Ik ga het geduldig afwachten
Geen tips, maar wel de bevestiging dat het hier een tijdje terug in een keer kwam. Kon veel dierengeluiden na doen vanaf 1ste verjaardag, maar daarna gebeurde er niets. Hoeveel ik ook oefende. En vele maanden later begint hij ineens alles na te zeggen (nog niet de volledige woorden, maar wel een goede poging) en op die manier langzaam ook korte verhaaltjes te zeggen. Net of er een knop omging en hij nu wel even tijd had voor deze ontwikkeling. Ik wil hiermee zeggen dat het ineens snel kan gaan.
2 jaar geleden
Hier zegt de mijne ok niet veel.. Wel probeert hij mij zeggen. Wel loop ik al bij de logopodi, zodat ze hem kan volgen en hoe het gaat, op z'n vroegst kan hij getest woorden met twee jaar en drie maand.. En verder ga ik per maand x heen. Ik hou het warm...
2 jaar geleden
Ik heb begrepen dat als ze met 2,5 jaar echt nog niet praten, je pas iets hoeft te doen. En aangezien hij al een paar woordjes zegt zal de rest snel volgen. Onze zoon is er ook 1 die alles in z'n hoofdje opslaat en dan ineens weer 3 of 4 nieuwe woorden uit het niks eruit flapt 🤣 En die vervolgens weer een tijdje niet zegt. Hij oefent heel veel in z'n hoofdje. Wij zijn nu op vakantie en ineens komen er een hoop nieuwe woorden en begint hij met twee woordjes te kletsen soms. Maar hij liep al met 1 jaar 😁 is ontzettend snel met z'n motoriek, dus ze kunnen niet alles tegelijk ontwikkelen!
En hij gaat ook niet naar de opvang 😉
Gewoon lekker blijven voorlezen en zingen en kletsen en alles benoemen.
2 jaar geleden
Reactie op Mimamommy
Heb je een verwijzing nodig voor logopedie,
Nee je hebt geen verwijzing nodig logopodie. Ik heb het heft zelf in handen genomen. Maar puur omdat m'n oudste ok niet praate toen en ben ik gestart met 18 maand. Uiteindelijk moest m'n oudste naar de taaltrein en is dat zijn redding geweest. Daardoor kon hij daar door op tijd beginnen bij de taaltrein en was toen precies klaar voor hij naar gewonen school ging.
En toen bij m'n jongste heb ik het gewoon gedaan. En ik merk wel dat hij iets anders is als m'n oudste. Maar ik hou gewoon warm. Ik overleg niet met cb.
VRIEND
2 jaar geleden
Mijn zoontje praat ook veel, ook al vier woord zinnen. Maar zijn vriendinnetje is 3 maanden ouder en die praat(te) ook veel minder en zei nog bijna niks toen mijn zoontje wel al een beetje kon praten. Komt vanzelf wel een is gewoon wat sneller dan de ander.
2 jaar geleden
Ik zou mij niet te druk maken, ieder kind ontwikkeld zich anders.
Je kan niet veel meer doen dan hey voorlezen wat je al doet.
Ik ben zelf ook een alleenstaande mama en zoontje gaat niet naar de opvang (oma en tantes passen op als ik werk) hij gaat wel na de zomervakantie 2dagen naar de peuterspeelzaal. Gaat jouw zoontje daar dadelijk ook heen?
Maar hij praat echt volop. Maak ook zinnen van 3 woorden. Verbaas mij er af en toe wel over. Zegt hij opeens woorden waarvan ik denk huh.
Maar was daarintegen weer laat met lopen (met 17 maanden) terwijl de zoontjes van mijn vriendinnen veel eerder liepen maar wel veel minder woordjes zeggen.