32 Reacties

2 jaar geleden

Ik denk dat hier aan wennen heel normaal is hoor! Het duurt bij ons ook altijd even voordat een plek vertrouwd voelt voor de kleine. Ik bereid haar zelf wel heel goed voor. Misschien kun je een foto laten zien, vertellen wat ze gaat doen en dat je haar weer komt halen. Vertellen dat je erop vertrouwt dat ze het kan en dat je haar smiddags weer ziet. Mocht het echt moeilijk blijven misschien afspreken om eerst korter te doen? Zodat ze leert dat je haar ook echt weer komt halen.

2 jaar geleden

Mijn zoontje is vanaf 3 maanden naar de opvang gegaan. Hij is nu net 2 en gaat met plezier naar de opvang, “spelen kindjes” zegt hij . Er is een fase geweest dat hij het niet leuk vond en huilen als ik wegging, maar ik heb het doel voor ogen gehouden. Een sociaal kind wat zonder problemen naar de basisschool kan. Beter met 1/2 jarige leeftijd een periode huilen, dan met 4 jaar elke dag drama

2 jaar geleden

Reactie op Mama43210

Ik denk dat hier aan wennen heel normaal is hoor! Het duurt bij ons ook alt ...
Ja dat doe ik inderdaad ook! Vertellen wat ze gaat doen, dat het huilen niet erg is en dat is haar altijd weer kom ophalen. Misschien moet ik het idd nog even de tijd geven. Maar vind het echt verschrikkelijk dat ze het er zo moeilijk mee heeft 😣

2 jaar geleden

Reactie op MarMaya

Ja dat doe ik inderdaad ook! Vertellen wat ze gaat doen, dat het huilen nie ...
Heel begrijpelijk!! En als t echt niet goed voelt moet je het ook niet doen. Maar zoals je schrijft denk ik zelf ook dat het wel heel leuk voor haar kan zijn. Mijn dochter van 2 vindt het ook echt heel erg leuk om naar de opvang te gaan (gaat ze van jongs af aan al heen). Dus denk wel de moeite waard om het nog iets meer tijd te geven om gewend te raken en er plezier in te gaan zien. En mocht ze zo verstijfd en ongelukkig blijven kan je altijd denken het is nog niet het moment, probeer het later nog een keer? Want als je kind 4 is is het ook heus heel anders dan als ze 2 zijn. Dus denk niet dat de conclusie is als dit niet lukt gaat school ook niet lukken ofzo. Veel succes!!

2 jaar geleden

Wat super naar dat je kleine meid het niet als leuk ervaart en zo spannend vindt! Mijn mening is ook dat het vooral plezierig zou moeten zijn op de PSZ. Mijn dochter is ook bij opa’s en oma’s als wij werken. Met dezelfde gedachte als jij heb ik haar ook ingeschreven. Toen ze 2 werd heb ik besloten het een jaar te verschuiven. Bij opa’s en oma’s gaat het goed! Ik ga zelf heel vaak op uitjes met haar en ze komt genoeg in contact met andere kindjes. Wellicht nog een aantal keer proberen en dan de knoop doorhakken….heel veel succes met jullie beslissing!

2 jaar geleden

Hier precies hetzelfde. Ook vorige week voor de eerste twee keer geweest. Ik ben altijd thuis met hem geweest, dus hij is niks gewend qua oppas/opvang. 1e keer ging goed totdat hij besefte dat we er niet meer waren. Even gehuild maar eenmaal buiten spelen en alles was weer goed. 2e keer mocht ik niet weg. Huilen en boos was hij toen ik toch ging. Dat heeft een uur geduurd. Daarna ging het weer met hem. Vandaag de 3e keer. In de ochtend zei hij ook steeds: geen zin in school. En onderweg naar school hing hij aan mijn nek. Ik mocht hem niet loslaten, hij begon gelijk te huilen. Maar ben toch weggegaan en na een kwartiertje ging het weer zei de juf. Ik hoop dat het snel beter gaat want wat is het vreselijk om hem zo achter te laten. De juf voelt hem al wel goed aan merk ik. Wij hebben het boekje Bobbi naar school. Die lees ik al weken met hem en nu praten we tijdens het lezen ook over het knutselen, buiten spelen, fruit eten etc wat hij ook doet bij de peuters. Ik hoop dat het helpt. Uiteindelijk zullen ze er allemaal aan wennen denk ik. Bij de een duurt het misschien iets langer.

VRIEND

2 jaar geleden

Onze dochter gaat morgen voor het eerst naar de speelzaal. Ze heeft al wel een jaar kdv gehad, maar kon niet goed wennen daar. Nu gaat ze 2x per week naar de speelzaal vanaf morgen. Ik hoop dat ze hier sneller went en de dagen zijn korter gelukkig. Neemt niet weg dat ik het heel spannend vind hoor. Ook hier zal ze weer doorheen moeten. Het zal wennen zijn voor je dochter, maar uiteindelijk gaat het goedkomen. Heel veel succes ook 💖🍀

2 jaar geleden

Mijn zoontje is vandaag aan de 3e week begonnen, hij gaat twee ochtenden per week 4uurtjes. Niet verwacht maar het gaat tot nu toe echt harstikke goed. Hij gaat vol enthousiasme naar school. Speelt wel voornamelijk nog alleen maar schijnt normaal te zijn volgens de juf. Vanmorgen voor het eerst wel huilen bij het afscheid nemen op het schoolplein (mochten alleen de 1e week mee naar binnen), maar had thuis ook al zijn ochtend niet (oa 2x hard gevallen), de juf heeft hem echt moeten optillen. Vond het echt verschrikkelijk om weg te moeten gaan naar mijn werk. Had eigenlijk ook verwacht dat ze zou bellen,maar bleek allemaal heel snel over te zijn. En hij heeft ontzettend leuk gespeeld. Ik denk dat het sowieso nog te kort is en ze nog moet wennen. Is natuurlijk wel een hele verandering voor zo'n kleintje. Merk nu na die twee weken al echt een verschil. Zijn woordenschat is opeens ook echt gigantisch toegenomen. We hebben het echt continu over school en wat hij gaat doen etc. Momenteel zijn de boekjes bobbi naar school en bobbi naar de speelzaal favoriet. Hij vind het wel heel gek, dat mama steeds foto's heeft van hem op school

2 jaar geleden

Ik vond als kind de peuterspeelzaal alleen leuk als mijn zus er ook was en daarna alleen als mijn zusje er was of als mijn moeder er ook was (toen waren er nog geen opgeleide leidsters). Was iemand er van hun niet, deed ik niets en ging ik heel de ochtend onder de tafel liggen😅 Ik weet er niets meer van. Weet dit van mijn moeder en van foto's. Ik was een heel erg verlegen meisje. Dat is uiteindelijk best goed gekomen ;) Mijn oudste vond de peuterspeelzaal ook zo'n drama. Heb hem toen even niet laten gaan. Pas toen mijn zusje daar vrijwilligerswerk ging doen, ging hij zonder problemen. Mijn jongste gaat sinds hij 6 maanden is 1 dag per week naar de opvang. Hij is inmiddels 2 jaar en huilt nog steeds bij het afscheid. Maar dat is maar kort en daarna vermaakt hij zich prima. Tijdens zijn opvangdag draait hij het ochtendprogramma met de peuteropvang mee. Dat gaat ook prima. Als ik jou was zou ik het nog een paar keer proberen. Mocht het niet beter worden, zou ik het over een half jaartje weer proberen.

2 jaar geleden

Ik denk dat je dochter nog moet wennen en dat het langzaam beter zal gaan. Die verwachting heb ik iig bij mijn dochter. Mijn dochter is vorige week gestart op de peuterspeelzaal. Hiervoor is ze ook altijd bij haar opa's en oma's geweest op onze werkdagen en nooit naar een kdv. We hebben ook niet veel kindjes in de omgeving/bij familie of vrienden, dus vandaar dat het ons goed voor haar leek om naar de psz te gaan. We hadden zelf niet gedacht dat het meteen goed zou gaan (ze is erg verlegen bij vreemden) en dat ging het ook niet. De 1e dag belden ze mijn man na 2 uurtjes op om haar op te halen omdat het niet meer ging (veel huilen, eigenlijk alleen bij de leidsters zitten, niet spelen). Dag 2 was hetzelde en ook toen heb ik haar na 2 uurtjes al gehaald. Ze vindt het erg spannend geeft ze zelf ook aan. Vandaag was dag 3 en heeft ze het 3 uurtjes volgehouden, dus er is verbetering. Morgen dag 4. Ik ben benieuwd... Ik vind het heel sneu voor haar, maar ben er ook van overtuigd dat het in de lange termijn goed is voor haar sociale ontwikkeling. Ik denk in het geval van mijn dochter dat het haar niet zal helpen op een later moment te starten.

2 jaar geleden

Mijn zoontje gaat sinds kort ook naar de opvang. Hij gaat een halve ochtend. En het heeft een maand geduurd voordat hij een beetje gewend was. Daarvoor ook drama. Hij hield mij stevig vast, huilen, krijsen. Ik was al van plan om.hem daar weg te halen. Want het voelde niet goed. Hij nam elke keer een knuffel van hem mee. Dat gaven ze als tip om te doen. Ik geloof echt dat het beter voor je kleine zal worden. Maar ik snap je ontzettend goed. Om je dochtertje zo te zien is moeilijk!

2 jaar geleden

Ik zou even praten met de leidsters van de peuterspeelzaal en vragen wat zij denken. Ze hebben dit vast eerder meegemaakt. Misschien nog even proberen? Een knuffel meenemen? Helpt het als je nog even blijft tot ze lekker bezig is daar? Mocht het echt niks worden dan kan je altijd nog een half jaar later opnieuw proberen.

2 jaar geleden

Sorry dat ik dit topic een beetje kaap, maar ik wil heel graag even iets vragen aan jullie.. Ons zoontje is vanmorgen voor de eerste keer een ochtend op de peuterspeelzaal geweest. Dit is ook überhaupt de eerste keer externe opvang, want ik ben normaal gesproken altijd bij hem (of mijn man). Nu zit ik ergens behoorlijk mee in mijn maag.. Ik wil morgen toch even de juf nog wat dingen vragen.. Ik snap en begrijp dat ze bij de peuteropvang niet aan dagoverdrachten doen net zoals op een kdv. Maar ik heb nu totaal geen idee van wat hij gedaan heeft en hoe of wat.. alleen “dat het goed ging”. Ik heb na zo’n allereerste dag toch wel behoefte aan iets meer informatie, haha. Dus dat voelt nu even niet zo goed, dat ze dat uit zichzelf ook niet even gedaan heeft. Hoe was dat bij jullie, na zo’n eerste dag? Ons zoontje leek het super naar zijn zin gehad te hebben, ik heb veel meer moeite met het loslaten dan hij🫣. Maar ik vind dit ook wel het andere uiterste.. Dat ik nu helemaal niet weet wat hij daar de afgelopen uren gedaan heeft ed. Er is wel een app waar ik me voor kan aanmelden, waar ze dan foto’s enz. op kunnen zetten begreep ik. Maar is het zo gek dat ik wel enige evaluatie had verwacht na zo’n eerste dag?

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op KSG

Sorry dat ik dit topic een beetje kaap, maar ik wil heel graag even iets vr ...
Ja het is toch al zo spannend zo'n eerste dag. Ik zat er ook mee in m'n maag vandaag. Toen kreeg ik een half uur na de opstart een berichtje van de juf dat het goed ging en een foto van m'n dochter erbij. Ze zat een tekening in te kleuren. M'n moeder heeft m'n dochter opgehaald. Ik kreeg van haar ook een berichtje: het ging goed. Daar ben ik blij om. Ik krijg vanmiddag wel meer te horen verwacht ik. Uiteraard kan je nog eens wat meer info vragen aan de juf. Logisch hoor. Ik zou me ook zeker aanmelden om foto's te ontvangen. Dan krijg je er ook een beetje beeld bij. Succes!

2 jaar geleden

Reactie op Maria123

Ja het is toch al zo spannend zo'n eerste dag. Ik zat er ook mee in m'n maa ...
Dankje voor je berichtje! Ja ik ga morgen toch eens wat meer vragen… Ik was zelf ook zo overdonderd vandaag eigenlijk door alles, haha. Ik heb werkelijk geen idee wat hij daar die uren heeft gedaan…. Aanmelden heb ik zojuist gedaan bij die app inderdaad, moet even wachten op goedkeuring vanuit daar. Ben benieuwd hoeveel ze daar dan op gaan zetten. Fijn dat het bij jouw dochtertje ook goed ging vandaag en dat je zelfs al een berichtje en foto hebt gehad! Bedankt nogmaals voor je berichtje, jij ook succes en je dochtertje veel plezier!

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op KSG

Dankje voor je berichtje! Ja ik ga morgen toch eens wat meer vragen… Ik was ...
Dankjewel 😁

2 jaar geleden

Reactie op KSG

Ik ben de eerste dag na ongeveer 1,5uur gebeld door de leidster. Kreeg een heel verslag met hoe het tot die tijd ging. Toen ik hem 2uur later ophalde, werd er ook verteld hoe het verder was gegaan. En werden regelmatig ook foto's via de app geupload, dus zo kan ik ook zien wat hij heeft gedaan

2 jaar geleden

Ik ben de eerste dag na ongeveer 1,5uur gebeld door de leidster. Kreeg een ...
Dankje voor je berichtje! Ik heb er de hele dag al buikpijn van dat ze echt niks gedeeld hebben over vanmorgen (het eerste uur was ik erbij, daarna ben ik naar huis gegaan, dus hij is nog 2,5 u alleen geweest daar) en dat ik vervolgens ook zelf in alle zenuwen van die dag niks duidelijk gevraagd heb en gewoon naar huis ben gegaan met ‘m na enkel een “het is goed gegaan”. 🫠 Wat fijn dat ze bij jullie zo veel gecommuniceerd hebben! Klinkt super. Baal er stevig van. Geeft me gelijk zo’n slecht gevoel over dit hele gebeuren. Terwijl onze zoon het heel leuk leek te vinden hoor en hij zei meteen dat hij weer wilde gaan spelen daar, haha. Maar ik hou zo van duidelijkheid, transparantie en open communicatie en ik baal dat ik hier nu zelf achteraan moet. Geeft me weinig vertrouwen. Sorry klinkt heel overdreven allemaal. Moest het even kwijt na een hele middag malen, haha. Morgen mag hij weer. Ik ga even een kort gesprekje aanvragen na zijn ochtend morgen….

2 jaar geleden

Reactie op KSG

Dankje voor je berichtje! Ik heb er de hele dag al buikpijn van dat ze echt ...
Logisch hoor, dat je iets meer wil weten. Heb je morgen die app al? Het kan wel zijn dat je daardoor heel veel meer weet! En anders inderdaad gewoon aangeven dat jij meer behoefte hebt.

2 jaar geleden

Reactie op KSG

De 1e dag kregen we na een half uur een foto met tekst via de app dat het goed ging (ondanks huilen bij het wegbrengen). Dat was erg fijn. Na 2 uurtjes werd mijn man gebeld dat ze toch wel veel moest huilen en heeft hij haar opgehaald. Ze is nu 4x geweest en elke keer krijgen we 1 of meerdere foto's of filmpjes via de app met soms tekst erbij. De keren dat ik haar heb opgehaald kreeg ik een kort verslagje van wat ze hebben gedaan (en wat m'n dochter niet wilde doen🙈). De dag dat mijn man haar haalt krijgt hij volgens mij minder informatie, dus het zal ook per leidster verschillen. Ik vind het heel fijn dat ze die foto's en filmpjes sturen, want het ze gaat vooralsnog niet graag heen. Daaruit blijkt dat ze het toch ook wel leuk heeft en uit de verslagjes die ik krijg blijkt dat het steeds beter gaat. Ik denk overigens niet dat ze die verslagjes bij het ophalen blijven doen als ze het een hele dag volhoudt. Dan worden tenslotte alle kinderen opgehaald, dus dat wordt dan erg druk voor de leidsters. Ze sturen wel naar alle ouders minimaal 1x per dag een foto.