15 Reacties

2 jaar geleden

Dag lieve moeder , Mijn kleine is 2 j hij zegt al een paar woordjes en zinnetjes maar dat is ook heel soms de meeste van de tijd begrijp we niet wat hij zegt . Ik dacht dat de taal ontwikkeling bij elke kind anders is …ene is vroeger dan andere. …? Hoe oud is jou kind ?

2 jaar geleden

Jaaa mijn dochtertje! Mijn tweede! Ze is precies zelfde! Ze snapt het wel, maar 2 talig opgevoed! Ze is 2 jaar geworden in juli en vorige week ging ze naar peuterspeelzaal voor het eerste keer! (Met VVE brief) We hadden dit ook met onze eerste dochter maar ze was sneller dan onze tweede qua taal ontwikkeling! En onze tweede is sterker qua begrijpen en onze eerste was anders! Ik geloof dat alle kinderen op hun eigen manier en tempo gaan zichzelf ontwikkelen. Misschien kan je via cb VVE brief krijgen om meerdere dagen naar peuterspeelzaal te gaan voor haar taal ontwikkeling. Of zit ze bij kinderdagverblijf?

2 jaar geleden

Reactie op saharnaz

Jaaa mijn dochtertje! Mijn tweede! Ze is precies zelfde! Ze snapt het wel, ...
Oh sorry ik bedoelde hij🙈

2 jaar geleden

Dag mama, ik heb een zoontje van 2 jaar, die veel begrijpt, maar nog niet praat. Hij zegt alleen wat woordjes zoals papa, mama , auto. Voor de rest snapt hij goed als je zegt: ga maar je schoenen pakken of pak de bal. Hij staat nu op de wachtlijst voor de pzs met een vve indicatie waar hij helaas pas in feb 2023 naar toe kan.

2 jaar geleden

Mijn zoontje is eind juli 2 geworden en praat ook nog niet heel veel. Zeker geen twee woordjes achter elkaar. Soms zeiden mensen al dat ik aan de bel moest trekken. Ineens gaat hij echter woordjes zeggen. Nog niet allemaal super goed, maar wel bewust en hij probeert ook twee lettergrepige woorden, maar nee hij zegt nog geen twee woordjes achter elkaar wat zou moeten volgens het CB. Komt vanzelf. Mn zoontje snapt trouwens ook alles en volgt aanwijzingen moeiteloos op.

2 jaar geleden

Reactie op Babyjuly2020

Dag mama, ik heb een zoontje van 2 jaar, die veel begrijpt, maar nog niet p ...
Hallo... M'n eerste zoontje had met twee jaar wat en geen dingen Begreep en niet kon praten, schreeuwd jou zoontje wel dan als hij wat wil? En bijv z'n handje uit steekt? En uit eindelijke was het achterstand bij m'n zoontje wat nu zes jaar is en hij krijgt wel gewoon wekelijks logopodi. En heeft wel op de taaltrein gezeten en hij heeft net als wat jou zoontje krijgt vve. Maar dat was voor m'n oudste zoontje niet voldoende. En uiteindelijk taaltrein en dat was een heel warm bad voor hem. En met m'n tweede zoontje nu, hij gaat niet naar psz, omdat hij al op kdv zit. Maar ik ga nu dus maar het traject taaltrein opstarten. En hopelijk maakt hij een sprong in taal.

2 jaar geleden

Reactie op saharnaz

M'n zoontje zit al drie dagen op kdv

2 jaar geleden

Reactie op saharnaz

Twee tallig woord je dochter dus opgevoed, welke taal doen jullie erbij? En wie praat de één taal? Mijn vriendin heeft Spaanse man en ok twee tallig opgevoed, moedwe praat Nederlands man praat Spaans tegen de Kids, zo leuk om te zien dat als ze dan aan tafel zitten dat ze dan Spaans en Nederlands door elkaar gooien... Gaat dat bij jullie ok zo?

2 jaar geleden

Reactie op valya

Dag lieve moeder , Mijn kleine is 2 j hij zegt al een paar woordjes en zi ...
M'n zoontje is 2 jaar en een maand

2 jaar geleden

Mijn zoontje is 24 juli 2 geworden en gebruikt 6 woorden: mama, ja, nee, aap, ijs en tut (speen) Hij hoort prima en begrijpt ons verbaal ook vaak goed. Hij gebruikt zelf verder alleen klanken zoals uuuuh!!! En gebaren om iets duidelijk te maken. (Niet door ons aangeleerd, maar super duidelijk herkenbaar zoals een drink of eetgebaar maken) Ik maak me wel een beetje zorgen over zijn taalontwikkeling, omdat zijn broer ook Toe heeft, maar mijn man helemaal niet omdat Dex ons wel goed begrijpt, waar zijn broer dat niet had op deze leeftijd. Hij is nog niet bij het consultatie bureau geweest. Ik heb ze gebeld, maar ze gaven aan dat de afspraak waarschijnlijk pas in okt of november plaats zal vinden ivm drukte, ziekte en vakanties. Dex gaat nu sinds deze week 2 dagdelen p week naar de peuterspeelzaal. Hopelijk zal het de taalontwikkeling bevorderen.

2 jaar geleden

TOE moet TOS zijn ( taalontwikkeling stoornis)

2 jaar geleden

Zoontje is 20 juni 2 jaar geworden. Praat nog niet veel woorden. Begint zich nu iets te ontwikkelen, maar net zoals m’n oudste zoon is hij gewoon wat trager. Als hij nog geen woorden zegt, kan het nooit kwaad om ermee aan de slag te gaan. Liever te vroeg dan te laat. Waarschijnlijk vindt hij het testen ook alleen maar leuk. Succes gewenst!!!

2 jaar geleden

Hier ook een trage prater. Mijn zoon is van 18 juli, dus nu 26m. Hij kan nog geen woordjes zeggen, alleen keelklanken maken. Passief vind ik zijn taalbegrip wel goed: hij kan van alles aanwijzen als ik erom vraag en hij begrijpt simpele instructies. Hij kan met gebaren redelijk goed duidelijk maken wat hij wil en ik heb de indruk dat zijn oren uitstekend werken. Hij gaat trouwens 1 dag p/w naar het kdv en 2 dagen naar de grootouders, dus afwisseling genoeg qua input. Ik ben eerlijk gezegd niet zo verbaasd: hij lijkt in zijn ontwikkeling héél sterk op mij. En ik begon pas na mijn 4e te praten. 🤷🏼‍♀️ Mijn zusje trouwens ook. Ik ben nu bezig om contact te leggen met een logopediste om te kijken wat überhaupt mogelijk is op deze leeftijd, maar ik maak me er niet druk om. Met ons (zusje en ik) is het dik in orde gekomen. Bij mij met minimale hulp, bij mijn zusje met speciaal basisonderwijs.

2 jaar geleden

Reactie op Anonieme Mama

Hallo... M'n eerste zoontje had met twee jaar wat en geen dingen Begreep en ...
Jaa dat doet mijn zoontje: schreeuwen en aanwijzen wat hij wilt.

2 jaar geleden

Hier een dochter die op 8 juli 2 jaar geworden is. Nu bijna 26 maanden. In 1 maand tijd is ze zoveel bij gaan praten, de ontwikkeling kan soms zo hard gaan echt bizar. Hier zijn het inmiddels van helemaal niets naar zinnen van 3 of 4 woorden gegaan. Terwijl ik ook dacht nou dat praten duurt wel lang