23 Reacties

2 jaar geleden

Wij zijn er net mee gestart eigenlijk. Hij mocht eerst eigenlijk altijd wel zijn speen. Nu zijn we gestart met alleen in bed en eventueel de auto als hij 'moet' gaan slapen. Gaan nu eerst over op een peuterbed dus laten het voor nu hierbij. Maar als hij goed over is, gaan we starten met het middagslaapje om daarbij geen speen te proberen en als laatste pas de nacht 🤞

2 jaar geleden

Mijne heeft nog een speen. Op de opvang mag hij het alleen met slapen. Thuis wil hij hem vaker. Ik vind het nog niet echt een probleem. Bij mijn dochter ging het vanzelf eigenlijk.

2 jaar geleden

Onze dochter wordt bijna 2. Gisteravond was haar speentje kapot en ik had nog nieuwe. Maar de overgang naar een nieuwe speen is altijd zo dramatisch bij haar… dus na een uur huilen dat het nieuwe speentje niet fijn was heb ik met haar overlegd hem weg te doen. Het is ellende. Maar we gaan wel doorzetten! Geen tips dus, maar wel herkenbaar. Ze had hem alleen met slapen overigens

2 jaar geleden

Reactie op Blueyfamilyof5

Onze dochter wordt bijna 2. Gisteravond was haar speentje kapot en ik had n ...
Ja precies dit had ik met mijn dochter. Haar speen was kapot en die nieuwe vond ze niks dus ze wou het niet meer. Was eigenlijk heel makkelijk gegaan. Na een paar dagen was er niks meer aan de hand.

2 jaar geleden

Mijn zoontje gebruikt alleen in bed een speentje, verder overdag niet. Alleen af en toe op het moment dat hij niet zo lekker is of einde van de dag als hij heel moe is. Dus ik laat het voorlopig maar even zo. Als we naar beneden lopen legt hij zelf al de speen in bed of in de la met een high five erachteraan 😁

2 jaar geleden

Reactie op Liz5792

Mijn zoontje gebruikt alleen in bed een speentje, verder overdag niet. Alle ...
Hier hetzelfde. Af en toe is het even strijd als we naar beneden gaan en de speen in bed moet, maar de meeste keren legt ze hem zonder problemen en uit zichzelf in bed. Ze is de meeste nachten nog steeds onrustig, dus ik vind het nog niet het moment om het verder af te bouwen;-)

2 jaar geleden

Reactie op Willemijn34

Hier hetzelfde. Af en toe is het even strijd als we naar beneden gaan en de ...
Same here :) ik vraag me alleen soms af of het wakker worden in de slaap ook niet met de speen te maken heeft. Vaak is mijn dochtertje haar speen uit als ze snachts huilt en als ik de speen weer aan haar geef slaapt ze rustig weer verder..

2 jaar geleden

Nee geen speen meer. Cold turkey mee gestopt vlak voordat hij 9 maanden werd

2 jaar geleden

Onze zoon word woensdag 2 jaar en heeft alleen met slapen een speen. Als hij 's nachts wakker word en we geven een speen slaapt hij meteen weer door. Wij willen binnenkort over gaan naar groot bed, dus wachten nog even met stoppen. Eventuele tips die ik gekregen heb als je toch wilt stoppen: of cold turkey stoppen en uitleggen wat er gaat gebeuren en waarom en dan ook echt volhouden want het kan zijn dat het een paar dagen tot een week drama gaat zijn. Je kunt bv samen de tutjes weggooien of aan een pasgeboren neefje/nichtje/vriendje geven en uitleggen dat die hem nu nodig hebben. Of afbouwen door zodra je kindje slaapt het tutje uit de mond te halen en dat moment steeds vroeger te doen. Dus eerst als hij/zij slaapt, daarna als ze bijna slapen en dan dus niet meer. Zodat ze leren zonder speen in slaap te vallen. Ook kreeg ik de tip om een vervanging voor de speen te geven, dus een knuffeltje ofzo. Iets troostend. Als je kindje ook overdag nog veel de speen gebruikt zou ik eerst dat afbouwen door alleen in bed te geven. Anders is het wel erg extreem denk ik om cold turkey te stoppen

2 jaar geleden

Onze 2-jarige heeft alleen met zijn middagdut en in de nacht tijdens het slapen een speen. Ik vind het nog wel best eigenlijk.. Hij is er enorm aan gehecht geraakt😅. Als we zeggen dat hij naar bed gaat, roept ‘ie: Spenen, spenen!🫣 Hij “mag” ze alleen tijdens slaapjes, die spenen blijven boven zegmaar, zo doen we dat al best lang. En dat vind ik nog niet zo’n probleem. Als hij wakker is en naar beneden gaat, legt hij zijn spenen zelf in zijn bed (het is helaas wel zo gekomen dat hij nu ontzettend gehecht is aan twee spenen, een in zijn mond en een in de hand om te frummelen). Het slapen is nooit van z’n leien dakje gegaan bij ‘m, en nu dat op dit moment goed lijkt te gaan (afkloppen!) peins ik er niet over om die spenen af te pakken, haha😂. Dat komt nog wel!

2 jaar geleden

Reactie op Willemijn34

Hier hetzelfde. Af en toe is het even strijd als we naar beneden gaan en de ...
De mijne is vaak in de nacht ook nog erg onrustig. Ook voor mij inderdaad de reden om daar maar mee te wachten

2 jaar geleden

Cold turkey. Wij zaten ook te denken hoe we het aan gingen pakken. Tot hij zijn speen kapot had gekauwd en we hebben gezegd dat er geen andere was. Blijven herhalen dat hij zijn speen kapot had gemaakt en het was zo klaar.

VRIEND

2 jaar geleden

Hier wilde ze hem weggeven aan Bumba, zodat die hem aan de baby kon geven. Na 2 dagen was ze al gewend en nu slaapt ze alleen met 'doekie' (daar zat de speen aan vast). Soms zegt ze nu met slapen: speen is voor babies

2 jaar geleden

M'n dochter gebruikte de speen alleen nog maar in bed.. Na een nachtje bij oma logeren heb ik haar gezegd dat ze daar waren blijven liggen. Ze was een paar dagen verdrietig maar geen groot drama! Is me reuze meegevallen.. we zijn er nu een maand of 3 vanaf

2 jaar geleden

Reactie op Jewel84

Same here :) ik vraag me alleen soms af of het wakker worden in de slaap oo ...
Oh ja.. Hier helpt dat vaak ook. Alhoewel er ook nachten zijn dat het niet helpend is😅 Al met al is het soms best vermoeiend;-)

2 jaar geleden

Mijn dochter was met 8 maand ongeveer klaar met de speen. Ik heb een duimer (alleen als ze moe is en ik in slaap te komen) ik maak me er niet druk om

2 jaar geleden

Update vanuit ons: we zijn nu bijna een week gestopt. Het was rampzalig de eerste avonden. Onze dochter kwam uit wanhoop uit haar ledikantje geklommen en stond ineens op de gang. Daarna is ze bij haar zusje in het ledikant gekropen. Na overleg met het CB, waar we toch heen moesten voor haar zusje, hebben we besloten ook direct maar over te stappen op een peuterbed. En om de jongste (bijna 1) ook te laten stoppen met het speentje. Heftige week achter de rug, maar na een dag of 4/5 werd het beter en nu gaat iedereen rustig slapen ☺️

2 jaar geleden

Reactie op Blueyfamilyof5

Update vanuit ons: we zijn nu bijna een week gestopt. Het was rampzalig de ...
Brak je harte niet toen ze huilend om een speen vroeg

2 jaar geleden

Reactie op Anonieme Mama

Brak je harte niet toen ze huilend om een speen vroeg
Ja natuurlijk 😢 ik zou het liefste willen dat ze nooit verdrietig is. Maar dat kan niet. Daarbij, we zijn gestopt met de speen omdat de omstandigheden ons dwongen. Onze lieve dame haar speentje was kapot en ze kan niet goed met plotselinge overgangen, dus ze werd net zo verdrietig van de nieuwe speen (zelfde merk, type en plaatje) als van geen speen…

2 jaar geleden

Hier ook nog een speen maar alleen met slapen en rustmomentjes in de wagen of op de bank. Ik laat het nog even zo, denk dat er al genoeg veranderd voor hem als de tweede er straks is.