18 Reacties

2 jaar geleden

Ik heb een dochter ze is gek op witte bonen in tomatensaus, bietjes, worteltjes en doperwten. We laten haar ook lekker zelf aanklooien want op deze leeftijd kunnen we alles wel zelf en is dat veel interessanter. En dan gaat er ook vaak meer in dan als wij zouden helpen. Succes!

2 jaar geleden

Reactie op Chantalsikking

Ik heb een dochter ze is gek op witte bonen in tomatensaus, bietjes, wortel ...
Oja, die hebben we ook geprobeerd. Deze groenten werden ook vakkundig uitgespuugd, op de grond gegooid of in de haren gesmeerd. Wij laten hem ook lekker zelf proberen, en dat ging prima. Maar nu gaat er bijna niks meer echt in

2 jaar geleden

Ja lastig is dat! Ehummm en eventueel soep? Daar kan je natuurlijk ook je groentes in doen.

2 jaar geleden

Reactie op Chantalsikking

Ja lastig is dat! Ehummm en eventueel soep? Daar kan je natuurlijk ook je g ...
Soep hebben we ook geprobeerd. 1 keer was het lekker, maar de eerstvolgende keren vond ie het vreselijk en was ie na een of twee hapjes wel klaar

2 jaar geleden

Och wij eten met onze 5 jarige nog steeds drie keer in de week broccoli met aardappels en vlees omdat ze niks anders lust hahaha

2 jaar geleden

Hier precies hetzelfde. Eet super weinig ‘s avonds. Ik geloof zelf erg in het gevarieerd blijven aanbieden en soms eet te goed en meestal niet de laatste tijd. Schijnt ook bij de leeftijd te horen. Ik denk dat als ze echt trek hebben ze wel eten

2 jaar geleden

Hier wordt momenteel alle groente geweigerd. Heb ergens gelezen dat groente verstoppen averechts kan werken dus het ligt op d’r bord, maar er gaat geen hap in😅 Maak me er niet zo druk om, komt ooit wel goed😂

2 jaar geleden

Mijn dochter van 5 lust echt niks mijn zoontje van dus ook bijna 21 maanden eet gelukkig echt alles. Als hij de pasta lekker vindt, misschien kan je de saus eens met rijst geven. Of iets van chili con Carne. Is ook saus met groentes. Of orzo of noedles eens proberen met zo'n zak voorgesneden fijne wokgroenten (of zelf groenten klein snijden) met vlees of kip en woksaus. Aardappels doe ik meestal prakken met wat jus. Weet niet of dat helpt..

2 jaar geleden

Onze zoon heeft nog nooit graag groenten gegeten 😅 Heel af en toe eet hij wat boontjes en soms een erwtje. Maar verder vooral aardappel, vlees en ook pasta gaat er meestal goed in. We bieden het altijd aan. Ze zeggen dat je ervan uit mag gaan dat ze zelf weten wat ze nodig hebben. Misschien krijgt hij een groeispurt en heeft hij even wat meer koolhydraten nodig. Onze zoon eet ook met momenten ineens mega veel aardappelen bv en dan valt na een tijdje op dat hij flink gegroeid is. Wij zorgen dat er altijd iets op z'n bord ligt wat hij sowieso lekker vind (meestal yoghurt) en de rest gewoon wat wij ook eten en dan bepaald hij zelf wat hij eet. De laatste tijd gaat hij steeds meer groentes proeven gelukkig, maar alles word nog zorgvuldig uitgespuugd 🤣 Vooral niet pushen, want dan kunnen ze een slechte relatie met eten krijgen 😁 Wij bieden soms tussen de maaltijden nog tomaatjes, paprika en komkommer aan. Dus rauwkost. Misschien vind hij dat wel lekker? Of zelf hartige cakejes bakken met groentes erin. Of hartige pannenkoeken. Boeren omelet.. Succes!

2 jaar geleden

Zo ziet zijn bordje er bijvoorbeeld uit. En als iets op is wat hij lekker vind, vraagt hij daar meer van en vullen we dat aan

2 jaar geleden

Reactie op Annemiek1990

Zo ziet zijn bordje er bijvoorbeeld uit. En als iets op is wat hij lekker v ...
Wat een handig bordje! Waar is deze van? Misschien hier ook eens proberen

2 jaar geleden

Wat een handig bordje! Waar is deze van? Misschien hier ook eens proberen
https://www.bol.com/nl/nl/p/bubbeloo-dinner-plate-bordje-met-zuignap-siliconen-bpavrij-ftalaatvrij-kinderservies-peuter/9300000038553870/?s2a= Hij is helaas niet meer leverbaar! Maar ik heb destijds gewoon gezocht op "vakjes bord met zuignap" omdat onze zoon steeds z'n bord op de grond gooide 😁 Ik bied nu nog steeds sommige dingen apart aan. Bijvoorbeeld pasta, groente, saus, vlees en dan in 1 bakje de mengelmoes die wij ook eten. En dan kan hij zelf kiezen wat hij eet. Soms eet hij alleen de mengelmoes en soms alleen het vlees en pasta bijvoorbeeld. En in 1 bakje bijna altijd yoghurt, omdat hij dat sowieso lust en er dus geen weerstand is tegen de maaltijd of de yoghurt als alternatief aangeboden wordt en hij denkt dikke doei ik eet niks want dan krijg ik yoghurt haha. Nu is het onderdeel van de maaltijd en proeft hij bijna alles nadat de yoghurt op is. En als hij alles geproefd heeft en toch niet lekker vind vraagt hij nog meer yoghurt 😁

2 jaar geleden

Mijn zoon vindt alles lekker wat niet erg gezond is...frikandel, kibbeling, aardappel rosti uit frituur...🤦‍♀️ Is gek op zalm ( ook niet erg gezond), uit een stoompan of oven met aardappelpuree. Ik maak mix van aardappelpuree met wortel en ui of met knolselderij en broccoli. Ik weet soms ook niet wat ik moet voor ons gaan koken... maar als er niks werkt, dan maak ik een tosti met kaas en paprika en/of roerei. Elke dag maak ik een verse smoothie: avocado + banana + spinazie + mango/sinaasappel. Ik zet in hergebruikte knijpzakje en ik hoop dat hij via deze weg het meeste vitamine booster krijgt ✅

2 jaar geleden

Gewoon met de pot mee laten eten. Wij merken hier met onze jongste, maar ook met z’n oudere broer en zus dat wel/niet of goed/slecht eten echt in fases gaat. M’n dochter at top en mn zoon niet, tot paar maanden terug en nu zijn de rollen omgedraaid. Zou gewoon alles wat je zelf hebt geven, ze moeten ook aan smaken wennen en wat ze nu even niet lusten, eten ze later wel merkten wij.

2 jaar geleden

Reactie op Amie1984

Gewoon met de pot mee laten eten. Wij merken hier met onze jongste, maar oo ...
Ja hij eet al een hele tijd met de pot mee. Dit eet hij niet: - Bloemkool - Spinazie - Spruitjes - Rode bieten - Doperwtjes - Witte bonen (in tomatensaus) - Bruine bonen - Broccoli - Rijst - Aardappelpuree - Zoete aardappelen (alleen soms, als het frietjes zijn) - Gehaktbal - (kip)schnitzel - Zalm - Ui - Worteltjes (af en toe wel, meestal niet) - Witte kaas (geen mozzarella of iets anders wit) - Tomaat - Paprika - Makreel - Alles wat gemixt is eet hij per definitie niet En ik zal vast dingen vergeten. Vaak duimen we dat het eten binnen blijft en dat hij het niet uitspuugt (om het daarna in zijn haar te smeren of op de grond te gooien)

2 jaar geleden

Ik heb vandaag even navraag gedaan bij m'n verloskundige (moest toch op controle haha) en die zei dat die kleintjes vaak maar een vingerhoedje nodig hebben qua groentes! En als ze kauwen op groentes en vervolgens uitspugen krijgen ze wel de sappen binnen, dus da's al iets 😉 zij zei ook dat je er op mag vertrouwen dat ze zelf heel goed weten wat ze nodig hebben. Ze gaan vanzelf meer proeven en eten!

2 jaar geleden

In principe krijgt onze dochter gewoon wat wij ook eten, ook al vindt ze dat niet lekker. Ze proeft wel altijd 1-2 hapjes als ik haar dat vraag. Als ze de groente niet lust eet ze wel wat van het vlees, vis of de aardappelen. Krieltjes zonder olie uit de airfryer gaan hier ook vrij goed. Soms eet ze een hapje wel als het van mijn bord komt. Ik doe altijd heel enthousiast als ze iets proeft of als ik zelf een hap groente neem en dan neemt ze vaak nog een hapje 😂 Ze is wel gek op stukjes komkommer, zoete puntpaprika en snoep tomaatjes. Dus als ik iets aan het koken ben wat ze niet zo lekker vindt geef ik haar van te voren alvast wat snackgroenten. Pasta’s met rode saus zijn hier ook nog steeds de grote favoriet en rode kool met appel.