40 Reacties
één jaar geleden
Ons zoontje is vandaag, 23-07, 2 geworden, weegt rond de 12 kg en zit met shirtjes op 92/98 en broekjes 86/92. Qua woordenschat denk ik dat hij gemiddeld zit. Hij snapt ontzettend veel. Iedere dag horen we nieuwe woordjes en meestal gebruikt hij 3woord zinnen, maar soms horen we ook wel eens 4/5; papa ninn (Finn) boete spelen. Maar ook wel eens; pap ninn neet boete spelen, naat. ; Papa (en) Finn niet buiten spelen nat (regen).
één jaar geleden
Hier 2 sinds 1 juli, ong 16 kilo en maatje 98(/104).
Praten helaas nog eigenlijk niet, op een paar woordjes na. bij cb denken ze dat als hij na vakantie bij peuteropvang begint dat er dan snel vooruitgang in komt dus na paar maanden kijken we even hoe het dan gaat. En wat anders de volgende stap is
één jaar geleden
17 juli 2 jaar geworden.
Hier juist praten als brugman, hele zinnen. Snap heel veel..
Zingt heel veel liedjes en ook verstaanbaar.
Hij weegt rond de 13 kilo en heeft van broekjes maat 92. En tshirt wel 98/104 verschillend per merk wat hij draagt.
Laatste keer dat we hem gemeten hadden was hij 93 cm lang..
Ene kindje is snel, andere kindje is misschien in andere dingen weer sneller en praten misschien niet.
Die van me ene schoonzus is 1 maand jonger, en zegt alleen nog maar mama en papa..
En van mijn andere schoonzus die is 2 maanden jonger, die praat ook als de beste,
Het is zo verschillend.
Maar zou zeggen volg vooral je gevoel, als jij denk dat hij naar een logopedist moet, dan moet je op je strepen gaan staan, jij bent de moeder dus jij bent de baas.. en de cb of huisarts moet daar in mee gaan..
één jaar geleden
Reactie op DemiJJ
Hier 2 sinds 1 juli, ong 16 kilo en maatje 98(/104).
Praten helaas nog eig ...
Joh komt goed ik werk in de opvang en met 2 jaar zouden ze 10 woorden moeten zeggen voor dat er echt een probleem wordt voorzien. Die van ons is van 11 juli 2 en praat veel en 3 woordzinnen maar is motorisch geen uitblinker loopfiets ho maar. Ieder gaat op zijn eigen tempo.
één jaar geleden
Mijn zoon is ook net 2 geworden. Hij weegt 13kg en heeft schoenmaat 24. Het is een enorme actieveling en motorisch heel handig. Hij zegt precies niks😂 Heeel soms een keer “die” of “daar” als ik vraag waar iets ligt. Hij heeft goed door dat ik me suf oefen, want savonds wil hij geen boekje meer lezen (schut nee) en gaat gewoon in bed liggen en zwaait me de deur uit 🙈 We staan op de wachtlijst van een audiologisch centrum en hij start direct met VVE indicatie in augustus bij de peuterspeelzaal. De verwachting is dat het dan sneller zal gaan en anders gaan we langs een logopedist. Het interesseert hem echt geen moer dat hele praten niet. Hij redt zich wel 🤷♀️
één jaar geleden
Onze dochter is 10 juli 2 geworden en weegt 10kg, maatje 80/86 dus nog wel echt een kleintje ❤️ maar volgt haar lijntje dus gaat helemaal goed.
Ze liep op haar taalontwikkeling altijd al vooruit, is de hele dag aan het praten en ook al zinnen van 4-5 woorden. Ze was motorisch juist iets langzamer en bv redelijk laat begonnen met lopen. Ik zou me nog geen zorgen maken over je zoontje, zeker als hij al veel woordjes zegt en pas eind mei buisjes heeft gekregen. Dan had hij waarschijnlijk wel een hele tijd een slechter gehoor waardoor de taalontwikkeling ook wat achter kan lopen. En elk kind ontwikkelt gewoon anders.
Maar zoals Manu26 al zegt, als jij je zorgen maakt moet je er gewoon op staan dat je een verwijzing wilt
één jaar geleden
Onze dochter is van eind juni. Ze is 8,5 kilo en zit in maatje 74/80. Wel echt een klein meisje.
Ze kletst de hele dag. Ze maakt zinnen van 4/5 woorden. Wij kunnen haar meestal wel verstaan. Voor anderen wat lastiger.
Motorisch is het wat anders. Ze kan als de beste klimmen, maar lopen zonder handje buiten is nog heel spannend. Rennen lukt motorisch ook niet. Maar springen met 2 benen in de lucht kan ze dan weer wel. 🤣
Zo zie je maar, ieder doet het op zijn eigen manier. 😊
één jaar geleden
Ons zoontje is vorige week 2 geworden. Weegt 15kg en is 92cm lang (net bij consultatiebureau geweest daarom weet ik het zo goed haha). Maat 98/104. Hij praat echt de oren van mijn hoofd, veel 3/4 woord zinnen en begint nu ook met zingen. Ik begreep op het consultatiebureau dat dit echt voor loopt en dat kindjes normaal gesproken rond deze leeftijd net 2 woorden aan elkaar gaan koppelen, dus dit is zeker niet standaard.
één jaar geleden
Hier 85 cm en 13 kg. Babbelt de hele dag, sinds een week meer dan 2 woordjes per zin. Zingt ook liedjes mee. Nog heel pril maar plots(na 6 weken slaapregressie) praat hij enorm veel!
één jaar geleden
https://www.humankind.nl/tips-voor-ouders/ontwikkeling/31-peuter-van-dada-tot-1000-woorden-alles-over-leren-praten
Ik kreeg deze podcast doorgelinkt, worden 5 feiten en fabels over taalontwikkeling besproken en adviezen wanneer en bij wie je aan de bel moet trekken als je je zorgen maakt.
één jaar geleden
Mijn zoontje wordt 27 juli 2 jaar.
Veel woordjes los.
2 woordjes achter elkaar zijn:
Nog meer (eten wat ie lekker vindt)
Tijger ook ( kusje aan Tijger knuffel als ie gaat slapen)
Opa en oma
Mama en papa
Dat was het wel zon beetje.
Ik maak me totaal geen zorgen, want dit is gewoon prima.
Waarom maak je je er zorgen om?
één jaar geleden
Vanochtend bij het cb geweest. Onze dochter is afgelopen vrijdag 2 geworden, weegt 11,8 kg en is 86 cm. Ze praat ondertussen 2 en 3 woordzinnen, arts gaf wel aan dat ze hier een beetje in voorloopt. Ook motorisch alles in orde, arts was erg onder de indruk van haar voetbalkunsten😅
Opa kan hele dagen met dr voetballen dus ja, had niet anders verwacht 😂🙈
één jaar geleden
Hoi hoi! Onze dame was vorige maand 10,6 kilo en 86cm lang. Een slanke dame dus. Bij het consultatiebureau waren ze tevreden want ze zien liever slanke kinderen dan te dikke. Praten gaat hier nog niet heel goed. In ieder geval niet verstaanbaar. Ze zegt ongeveer 15 woordjes (wel verstaanbaar) terwijl dit minimaal 50 moet zijn. Kunnen pas in oktober bij de logopedist terecht. Ben benieuwd!
één jaar geleden
Reactie op Love3
Onze dochter is van eind juni. Ze is 8,5 kilo en zit in maatje 74/80. Wel e ...
Mooi hè dat elk kindje anders is! Als ze straks allemaal 12 zijn kunnen ze vast wel praten en buiten rennen 😂🥰
één jaar geleden
Onze dochter is van 9 juli, 89cm 13,5 kilo. Ze loopt, springt met twee benen, zinnen van 3 woorden, kan al kleine opdrachtjes zoals iets in de prullenbak gooien of aan mama/ papa geven, zingt soms ook en houdt heel erg van boekjes lezen. Ook een enorme driftkikker als het niet gaat zoals zij wil
één jaar geleden
Hi! Mijn dochter weegt 9 kilo en is 89 cm. Zij is van 22 juli 2021. Het is altijd al een klein meisje geweest, ook in mijn buik. CB maakt zich geen zorgen, ik ook niet. Ze eet als een beer, poept 3 keer per dag (snelle stofwisseling) en is altijd mega energiek. Het is gewoon een klein poppetje!!
Ze gaat nu elke dag meer met 2 woorden spreken, sinds 2 weken is dit ongeveer. Zegt wel echt veel woordjes al. Maar geen hele zinnen van 5 woorden. Haha. 2 woorden achter elkaar is de max.
Meestal : mama ijsje, papa eten, mama poep(gepoept), kijk papa, kijk mama, Wolf lief(Wolf is de hond) en dit soort dingetjes.
Maak je niet teveel zorgen. Komt allemaal goed, ieder kindje heeft z'n eigen tijd nodig!!
X