37 Reacties

één jaar geleden

Hier een dame van bijna 20 maanden. Ook een sterk eigen willetje op dit moment. Herken alle punten wat jij noemt ook. Ze kan er niks aan doen, maar het maakt het niet makkelijk. Laten we uitgaan van een fase en dat deze fase snel weer voorbij is😅

één jaar geleden

Hier ook een sterk eigen willetje maar niet zn drama als bij jou. Ik denk goed op de strepen blijven staan en niet alles vragend doen, of een keuze geven. Sommige dingen zijn geen vraag, bijvoorbeeld, we gaan nu een schone luier aan doen(geen vraag), loop je zelf naar de kamer of moet ik je dragen hem een mogelijkheid geven om wel een keuze te kunnen maken en hiermee het gevoel geven dat die nog controle heeft. Het geeft voor je kind ook zekerheid en hij weet waar die aan toe is. Soms is het ook even doorzetten en duidelijk zijn een paar keer en is het daarna goed omdat hij weet wat die kan verwachten en het geen zin heeft om drama te maken. Ik weet niet of je alles vragend doet? Zovan kom je mee een schone luier aan doen? Ik wel iniedergeval maar ik las laatst dat kinderen daar heel onzeker van worden omdat ze een vraag wordt gesteld maar eigenlijk geen keuze hebben. Ik ben hier dus op gaan letten bij mijzelf en moet zeggen dat sommige dingen wel gemakkelijker gaan, om een voorbeeld te geven net toen ik haar naar bed ging brengen zei ik we gaan naar bedje toe. Loop je zelf? Of moet ik je dragen? Ze wou eigenlijk niet want ze was nog aan het spelen, uiteindelijk gaf ze aan dat ik haar moest dragen en kon ik haar zonder moeite klaar maken voor bedje. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. 😘

één jaar geleden

Reactie op PBJJ

Hier ook een sterk eigen willetje maar niet zn drama als bij jou. Ik denk g ...
Ik geef hem inderdaad ook vaak de keuze en doe niet veel in vraag vorm. Ik ben zelf pedagogisch medewerker maar bij m’n eigen zoontje zit ik vaak met m’n handen in het haar.. 😅 toch wel apart.. maar ik word er zelf ook erg onzeker van. Ik laat hem ook vaak zien wat we gaan doen. Bijvoorbeeld een luier pakken en laten zien. Vertellen dat hij een poepbroek heeft etc. Ook met eten koken laat ik zijn bord met eten zien zodat hij weet wat we gaan doen. Normaal sprong hij nog net niet in z’n stoel (nog tijdens het koken) en moest ik hem bijna tegenhouden 😅 waar is die tijd gebleven? Het lijkt er echt op alsof hij alles wil bepalen 😕 soms ben ik gewoon te moe om de strijd aan te gaan 😣😢 dan sta ik zelf ook op instorten. Maar ik ga er meer op letten en probeer zoveel mogelijk consequent te blijven. Bedankt voor je verhaal en de tips 🥰

één jaar geleden

Reactie op tango

Ik geef hem inderdaad ook vaak de keuze en doe niet veel in vraag vorm. Ik ...
Als pedagogisch medewerker lijkt het mij dat je veel weet, maar ik kan mij ook voorstellen dat het best frustrerend is dat je zoveel kennis hebt en dit dan bij je eigen kindje niet zo werkt. Ik snap dat je daar onzeker van word dat heb ik zelf ook, daarom je doet niks verkeerd, soms kunnen tips helpen en soms niet. Mijn eigen ontwikkeld nu ook echt driftbuien en is behoorlijk aan het uittesten, ze zijn ook gewoon aan het kijken wat wel en wat niet kan en je moet eerst 500x iets duidelijk hebben gemaakt tot ze het niet meer proberen te doen. Maargoed ik hoop dat het iets makkelijker gaat worden met je kindje want ik kan mij voorstellen dat het erg vermoeiend is zulke dagen als je denjt niks goed te kunnen doen, Maar geloof mij je doet het echt wel goed😘

één jaar geleden

Reactie op PBJJ

Als pedagogisch medewerker lijkt het mij dat je veel weet, maar ik kan mij ...
Ohhh bedankt voor je lieve woorden. Hier ben ik al onwijs mee geholpen. Je hebt me weer op weg geholpen en wat bomen omgezaagd (iets met bomen en bos 😜) Het is soms zo vermoeiend en dan ben ik gewoon het overzicht kwijt 😓 sinds augustus is avond eten een strijd en de laatste tijd ging het even goed en nu zijn we terug bij af (al weer enige tijd). En ik ben ook echt gewoon moe en dan zie ik het allemaal niet zo helder meer. En het sluipt er ook gewoon in hè 😮‍💨 Ik merk dat m’n zoontje graag de regie heeft bij bepaalde handelingen en ik heb net met m’n man besproken hoe we hem de regie kunnen geven binnen de grenzen die wij hem stellen. Sowieso was communiceren met m’n man wel ff handig 😂😂 tjeesz! Alsof we niet bij elkaar zijn ofzo.. maar hij zit gewoon naast me op de bank 😉 M’n zoontje wil alles zelf doen dus misschien is het handig om hem zoveel mogelijk zelf te laten doen en hem daar meer in te stimuleren. Helpen met de vaatwasser en de was deed hij al. Met boodschappen doen helpt hij ook heel goed. Nu willen we kijken of we samen ontbijt kunnen klaarmaken. Zelf de tafel laten dekken, bestek pakken etc. Met het avond eten zelf laten opscheppen. Zelf auto laten rijden gaat nog een beetje ver 😜 dat gaat hem niet worden 😅 Lang verhaal kort: zoveel mogelijk hem de regie geven (ook met keuzes aangeven) zonder die stomme tv / tablet of speen.. Wish me luck 🍀 Tips zijn nog steeds welkom 🤗

één jaar geleden

Reactie op tango

Ohhh bedankt voor je lieve woorden. Hier ben ik al onwijs mee geholpen. Je ...
Heel veel succes, en het komt uiteindelijk echt wel goed 😘 blij dat ik je iniedergeval een beetje heb kunnen helpen. Mijn dochter wilt ook alles zelf doen en helpen met alles dus bijvoorbeeld kleren uitzoeken, de was in de droger, vaatwasser uitruimen, boodschappen opruimen overal mee helpen. Eten wilt ze ook altijd zelf doen, boterham snij ik nu nog maar in 4 stukken omdat ik merk dat als ze een stuk heeft waar ze zelf van kan bijten en zelf kan vasthouden, beter eet dan kleine blokjes. Ook geef ik bij het eten van lunch en avond eten verschillende dingetjes bijvoorbeeld de boterhammen een stukje fruit en dan nog een kaasje of worstje, of een roer ei erbij zodat ze dan ook weer zelf kan kiezen wat ze pakt en dan hoeft het ook niet allemaal op natuurlijk. Ook merk ik dat als ik mij zo min mogelijk bemoei ze beter eet dan dat ik ga zitten kijken en proberen te voeren ofz. Soms zit ze eerst 10 minuten met avond eten te kijken en raakt ze geen eten aan, en gaat ze uiteindelijk toch ervan eten. En ja soms zit ik echt lang aan tafel maar ik heb dan ook een hele trage eter. Maar met avond eten ook altijd als ze bijvoorbeeld macaroni krijgt, maak ik een eitje erbij en wat augurkjes erbij en krupuk zo heeft ze de keuze in wat ze wilt eten. En als ze het bord wegschuift dan zeg ik oke als je niet hoeft dan zetten we het hier neer, dan staat het bord nog net binnen hand bereik van haar en kan het vaak ook zo zijn dat ze dan toch er naar reikt en iets pakt, dan schuif ik het bord weer terug. Als ze gaan klooien met t eten zeg ik ook oke als je het niet hoeft dan leg het maar terug op je bordje maar je hoeft er niet de tafel mee onder te strijken, dan legt ze t terug. Het duurt soms echt even voordat ze wel toegeven om te willen eten. En ik geef altijd of ze nou wel of niet eet wel gewoon een toetje achteraf.

één jaar geleden

Het ‘nee’ begint al voor de 2 🙈 je kleintje is ‘heerlijk’🤯🤯🤯 de grenzen aan het opzoeken. Ik kan je echt het boek jagen, verzamelen en opvoeden aanraden. Geeft mij veel inzicht in hoe om te gaan met die dagelijkse strijd en hoe mijn dochtertje en ook zoon (5jr) te leren welke dingen nu wel belangrijk zijn en gewoon moeten en welke dingen ik wat meer los kan laten. Mocht je de ruimte hebben om hem te lezen of zo, echt een aanrader 😊 You can do it mama! Opvoeden is iets wat we nooit geleerd hebben en in die zin worden we (ook al kiezen we er zelf voor 😜🙈) flink voor de leeuwen gegooid. Lief blijven voor jezelf, je rust pakken en proberen uit de situatie te stappen als het je even teveel wordt. Succes ❤️💪🏻

één jaar geleden

Reactie op Zandhoopje

Het ‘nee’ begint al voor de 2 🙈 je kleintje is ‘heerlijk’🤯🤯🤯 de grenzen ...
Ik moest hier ook aan denken! Heb het boek net zelf gelezen, op een eerder advies van zandhoopje. Wat een fijn boek, geschreven door een moeder die ook continue strijd had met haar kindje en door verschillende culturen te bezoeken heeft gezien hoe andere culturen hun kinderen binnen bepaalde grenzen wel heel vrij opvoeden en veel zelf laten doen en veel laten helpen. Ik merk echt dat die benadering mijn zoontje heel erg goed doet. Er minder bovenop zitten, de hele dag door iets minder van hem vragen of tegen hem praten, hem meer op zijn eigen tempo dingen laten doen en initiatief laten nemen. Hierdoor zit er door de dag heen veel minder spanning op en gaan de activiteiten veel vloeiender. Succes want oh wat is dit toch lastig allemaal! 🍀

één jaar geleden

Hier hetzelfde helaast zoontje nu 19 maanden en we zitten in de nee nee fase, niks is goed snachts ook ineens wakker soms meerdere keren terwijl hij altijd een goede slaper is geweest

één jaar geleden

Reactie op lovemyboy💙

Hier hetzelfde helaast zoontje nu 19 maanden en we zitten in de nee nee fas ...
Hier dus ook hetzelfde… het is echt vreselijk

één jaar geleden

Hier zitten we ook in een fase dat bijna niks leuk is. Gelukkig kan je hem wel heel blij maken met fietsen/ buiten spelen of gewoon even erop uit.

één jaar geleden

We hebben een aantal aanpassingen gemaakt waardoor het iets beter gaat. Wel merken we hier en daar nog wat strijd. We kunnen ook niet alles goed doen, sommige dingen gaan we gewoon doen. - met het eten alles op tafel zetten en met hem erbij opscheppen en vragen wat hij wil. Voorheen kreeg hij een bord met eten en ik deed wel altijd iets erop wat hij lekker vindt maar dat vond het niet meer interessant. Nu is het een stuk leuker en hij gaat ook zelf weer aan tafel zitten. - helpen met tafel dekken. - kleed over de tv. De tv is verdwenen haha 😂 de afstandsbediening, tablet en onze telefoons uit het zicht. Hij vraagt niet meer om peppa pig 🐷 - elke dag buiten spelen en speeltuintje opzoeken. - zelf zijn schoenen laten kiezen. Voorbereiden en jas in het zicht leggen zodat hij weet wat er gaat gebeuren. - voor hij uit zijn slaapzak gaat lezen we een boekje op ons bed. - omkleden en verschonen op de grond. - Laten kiezen welke trui hij aan wilt. Het gaat al een stuk beter 🥰

één jaar geleden

Ik herken alle punten.. ik denk dat het typisch is aan hun leeftijd? Dat deze periode maar snel voorbij is 🥴😴

één jaar geleden

Hier is ie inmiddels weer veel vaker vrolijk 🥳🥳🥳 hij is van 5 juli dus bijna 20 maanden nu.

één jaar geleden

Reactie op chan1994a

Hier is ie inmiddels weer veel vaker vrolijk 🥳🥳🥳 hij is van 5 juli dus b ...
Het gaat hier ook al een weekje beter. De rust is weer gekeerd… weer een fase voorbij. Merk wel sinds twee dagen dat hij in de avond in bed nog veel huilt en weigert te slapen, dit heeft hij al maanden niet gehad…

één jaar geleden

Hoe lang heeft dit bij jullie geduurd? Het lijkt niet te stoppen 😒😒

één jaar geleden

Reactie op def246

Dat is het gekke, als je er middenin zit lijkt er geen einde aan te komen, heeft denk ik echt wel een aantal weken geduurd. Maar inmiddels gaat het een stuk beter en ‘vergeet’ je het ook weer een beetje, net als alle fases. Het komt soms nog wat met vlagen, maar dat vind ik niet storend. Hopelijk gaat het snel wat beter bij jullie!

één jaar geleden

Reactie op def246

Het heeft bij ons denk wel zes weken geduurd volgens mij.. het moeilijke is, dat m’n zoontje van het ene in het andere rolt. Tanden, kiezen, ziek zijn, fases van ontwikkeling. Het loopt zo in elkaar over. Maar juist als je er echt helemaal klaar mee bent en denkt ‘dit komt nooit meer goed’, haha… dan is het vaak op z’n retour 😅 Op de opvang zijn ze ook weer blij met hem (gelukkig).

één jaar geleden

Reactie op tango

Het heeft bij ons denk wel zes weken geduurd volgens mij.. het moeilijke is ...
Het leek vandaag weer terug bij af 😭 Wat een dag! Echt verschrikkelijk! Ik kon niks goed doen in z’n ogen en hij zat zoooo de grens op te zoeken. Alles was huilen en schreeuwen 😰 Kopstoten geven, slaan en bijten, de hele dag door! Op een gegeven moment zat ik maar een beetje te huilen op de grond. En als ik meneer toespreek dan draait hij letterlijk met z’n ogen en gaat hij lachen 😢 Ik hoop dat hij zich morgen beter voelt.. ik begrijp niet wat hem zo dwars zit.

één jaar geleden

Reactie op tango

Het leek vandaag weer terug bij af 😭 Wat een dag! Echt verschrikkelijk! ...
Ah wat een zware dag voor je zeg…. Jeetje.. ik snap wat je kunt voelen op zo’n dag. Hebben zulke dagen helaas ook best wel vaak gehad en prees me elke keer gelukkig als het weer maandag was en de opvang weer open ging. Wij lijken nu het ergste achter de rug te hebben van deze fase. Maar.. zoals bij jou ook bleek durf ik nog niet te hard te juichen. Sterkte en goede moed voor de volgende dag. Het wordt vanzelf beter maar voor nu is het helemaal ruk..!