5 Reacties
één jaar geleden
Ik snap je heel erg goed! Ook het proberen te voorkomen van het gedrag. Wel merk ik dat dat hier averechts werkt. Hij kreeg er een handje van om nog meer uit te testen/zijn zin door te draven omdat hij aanvoelt dat wij het gedrag proberen te voorkomen.
Wat hier helpt is de driftbui te “leiden“ en controle te nemen op zijn gedrag. Dit kun je zien als voorbeeld: Zoontje loopt de berging in en luistert niet wanneer we vragen om uit de bering te komen hij weet dat daar “gevaarlijke” spullen staan en daarom is het zo interessant. Wanneer ik zijn handje pak om samen weg te lopen, overstrekt hij zich en wil op de grond gaan liggen. Ik begeleid hem voorzichtig naar de grond en benoem, rustig aan anders heb je dalijk au aan je hoofd. Vervolgens laat ik hem liggen en loop zegt weg of schenk er geen aandacht aan.
Hij merkt dat zijn gedrag geen effect meer op ons heeft waardoor de de driftbuien korter worden of hij gewoon luistert wanneer we hem vragen om te komen of iets niet te doen.
Bij het naar bed brengen was dit eerst ook ooit zo. Als we nu vragen of hij naar bed wil zegt hij standaard nee (stopwoordje ofzo haha). Wanneer je dan vraagt, wil je zelf naar boven lopen? Dan wordt het interessant omdat hij hier regie in kan krijgen.
Op deze manier kunnen we er beter mee omgaan. Hopelijk heb je er iets aan 😊
één jaar geleden
Poeh die driftbuien… er zijn soms dagen dat ik echt niks goed kan doen bij m’n zoontje. Aan het einde van de dag ben ik er dan ook wel echt klaar mee (geduld is op). Ik kan dan wel eens boos worden.
Ik geef hem zoveel mogelijk regie en blijf ook zoveel mogelijk rustig als hij een driftbui heeft. Hard tegen hard werkt inderdaad niet en maakt het erger. Maar soms ben je ook even op!!!
Negatief gedrag / stout gedrag negeer ik zoveel mogelijk omdat hij dan weet dat hij er aandacht mee krijgt en dan zit hij toch te glunderen als hij iets doet wat niet mag! Dan zie je zijn oogjes helemaal glimmen (boef!)
Ik hoorde een collega die had een dochter die werkte met speciale kinderen en zelf had ze ook een zoon met driftbuien, die sloopte letterlijk de hele toko.
Ze bleef bij hem, hield hem tegen en van haar af (zodat hij haar geen pijn kan doen) en bleef zo zitten tot hij rustig werd. Soms duurde het wel 20 minuten.
Als hij rustig is, kon ze praten.
één jaar geleden
Ohhhh ik voel je!!!
Dit is net onze zoon behalve dat hij wel wat begint te praten en hij zich nu dus soms wel kan uitdrukken. Nog steeds niet altijd want natuurlijk spreekt hij nog maar beperkt.
Ik vind het ouderschap hierdoor met vlagen niet eens leuk. Vooral als hij net een beetje half ziek is ofzo of moe is een hij soms dagen achter elkaar zo intens en ongelukkig en boos.. zo moeilijk..
Ik probeer voor mezelf vooral extreem veel begrip op te brengen. Het moet zo ontzettend moeilijk zijn voor onze kleintjes die zich nog niet kunnen uitdrukken en al zoveel willen terwijl ze nog niet kunnen.
Enige tip die ik heb is het boek: jagen verzamelen en opvoeden.
Dit helpt me enorm bij het kweken van begrip voor m’n zoontje en met een heel aantal handige tools tips en manieren om met hem om te gaan. Heel handig en interessant.
Maar verder, weet dat je niet de enige bent.. de radeloosheid slaat hier soms ook toe. En ook met naar bed brengen ging het gekrijs hier regelmatig door merg en been. Heb nu weer een tijdje gekozen om dan maar bij hem te blijven zodat hij ontspannen in slaap kan vallen. Maar dat kost even tijd en geduld en kan me goed voorstellen dat je dit niet altijd op kunt brengen. Zeker met een tweede kindje nu erbij.
Voel je vrij om hier je gevoelens te uiten als dat helpt… 🍀
één jaar geleden
Dankjulliewel voor jullie reacties! Ik vind, bij dit soort buien, het ouderschap ook echt niet leuk. En moet ook zo mijn best doen om niet boos te worden en mijn geduld te verliezen. Vrij pittig met een new Born kan ik je zeggen. Zeker als je veel avonden alleen bent. Als de een stil is jankt de ander en soms tegelijk. Enorme mom guilt want dan voelt het alsof je aan alle kanten faalt en het niet goed kan doen.
Ik heb het boek jagen verzamelen opvoeden besteld en die komt morgen binnen!
Ik zal eens proberen om hem meer regie te geven, zelf te laten kiezen en “stout” gedrag te negeren. Het probleem is alleen dat ik hem wel meer regie kan geven, maar soms begrijpt hij dingen niet die ik zeg en kan hij weer boos worden omdat hij het niet begrijpt.
We blijven maar stoeien en proberen 🤦♀️