Hoi mama’s,
Misschien ja al een topic over, maar ik moet even mijn verhaal kwijt. Onze zoon is 20 maanden en een temperamentvol mannetje. Onze dochter is nu een maand oud. Sinds dat onze zoon 17 maanden is, is hij heel vaak erg driftig als hij iets niet wilt. Het lastige is: hij zegt nog geen woord. Wij hebben de peuterspeelzaal vervroegd naar exact als hij 2 jaar is en hij krijgt een vve indicatie. Hij kan zich dus niet goed uiten in woorden en wordt dan zó boos. Hij gooit zich op de grond, gooit spullen van zich af, bonkt en slaat tegen de deur of muur en krijst en gilt heeel heeeel hard. Dit doet hij bijvoorbeeld bij elke dag naar bed brengen middag en avond, als hij van buiten spelen naar binnen moet, bij groepen mensen, als hij zijn zin niet krijgt, billen verschonen. Alles moet op zijn manier en andere zie je de driftbui al aankomen. Ik probeer al te knielen en het rustig uit te leggen, hem te knuffelen, afleiden en het belangrijkste het voorkomen. Maar niks helpt en ik kan hem niet overal zijn zin in geven. We oefenen heel veel met praten, boekjes lezen en elk slaapje bouwen we op met even rust creëren, zelfde ritueel, boekje lezen knuffelen liedje zingen en slapen (avond). Overdag alleen liedje zingen schone billen en slapen.
Ik ben normaal van een geen huilen beleid maar ik ben zo klaar met dit gedrag.. ik laat hem nu savonds 10 minuten krijsen en dan is hij vaak wel stil, maar het gaat door merg en been. Hij wordt zó boos dan.
Overdag wil ik hem nu rustig toespreken en als hij zo driftig doet anders maar op de gang of zijn kamer (veilige ruimte in ieder geval) zetten om af te koelen. Maar ik weet ook niet of dat goed is.
Oftewel.. wie heeft er tips? Met dit gedrag van de dreumes kan ik niet echt van mijn verlof en pasgeboren dochter genieten, want alle aandacht gaat naar hem. Dit gedrag is overigens niet erger geworden met haar geboorte, maar had hij al een maand of 2/3. Hij geeft zijn zusje vaak kusjes en is niet jaloers en we hebben ook veel 1 op 1 tijd met onze dreumes.
Help me out… 🙏🏻🙏🏻🙏🏻 iemand tips wat ik juist wel of niet moet doen?