22 Reacties
2 jaar geleden
Ik denk dat de meeste of in elk geval heel veel kindjes van 14 maanden nog niet of nauwelijks spreken.
Als ik uit eigen ervaring spreek dan begint onze zoon (1 taal) nu pas een beetje herkenbare klanken te maken zoals iets dat op schoen en boek lijkt met heeeeeel veel fantasie.
2 jaar geleden
Is dat niet gewoon heel vroeg? Onze kleine man is 14 maanden en spreekt ook nog niet. Brabbelt wel, vooral dadada. Echte woordjes niet hoor
2 jaar geleden
Hier enkel mama en papa, verder brabbeld ons zoontje wel wat onverstaanbaars...
Het zou kunnen door de mengeling van talen maar het kan misschien ook gewoon nog vroeg zijn. Komt vanzelf wel zeker?
2 jaar geleden
Reactie op happy24
Je kunt bij twijfels of voor adviezen ook altijd even je CB raadplegen als ...
We waren vandaag bij de cjg.. Daar zei ze juist dat het te maken kan hebben met de meerdere talen. Ik d8 ook gewoon dat ze er te jong voor was. Maar zo te lezen is het dus niet raar dat onze dochter nog niet kan spreken. We kregen folders mee met tips enzo. Ik maakte me er zelf niet druk om, mijn vriend wel.
2 jaar geleden
Hier 2 Hollanders, geen andere talen en mevrouw zegt ook niets hoor 😂. Kan wel woordjes als ‘papa’ ‘klaar’ ‘enzi (de kat)’ en ‘bal’ maar dat is echt alles
2 jaar geleden
Dit is herkenbaar! Ons kindje wordt ook tweetalig opgevoed en zegt ook nog niks. Wel veel brabbelen, hij begrijpt eenvoudige zaken zoals mag niet en pak de bal in beide talen. Ik denk dat je gelijk hebt dat het bij meertalige kinderen wat langzamer gaat, maar als ze wat ouder zijn, spreken ze hopelijk perfect meerdere talen :) kan jouw dochter al zwaaien of wijzen?
2 jaar geleden
Ik heb me er tijdens de zwangerschap wat in verdiept (ook 3 talen hier) en het is heel normaal dat spraakontwikkeling langzamer gaat en de komende jaren ook langzamer zal blijven. Ze moeten tenslotte 3x zoveel taal verwerken, dat duurt dan gewoon langer. En ik kan me voorstellen dat het nog langer duurt als de talen minder op elkaar lijken, ik merk bij ons dat ze Duits makkelijker begrijpt dan Tsjechisch, ik denk omdat het meer op Nederlands lijkt (NL hoort ze het meest, de andere 2 niet dagelijks helaas, daar moeten wij nog wat meer ons best doen 🙈).
Los daarvan is nu nog geen woordjes sowieso niet raar zoals hier ook al is gezegd
2 jaar geleden
Ik denk dat je bij deze leeftijd je nog geen zorgen hoeft te maken. De logopedist zegt dat enkele woorden met anderhalf normaal zijn en Rond de 2a 2 en half zinnen met meerdere woorden.
Ik heb in mijn naaste omgeving met kinderen die tweetalig opgevoed zijn. Thuis Pools/hongaars bij de gastouder Nederlands. Qua taalontwikkeling ging het iets langzamer dan bij 1 taal maar met veel woordkaarten oefenen bleven ze niet heel ver achter.
2 jaar geleden
Herkenbaar. Ze wordt Duits Nederlands opgevoed. Mama, papa, da (wijzen), ai (als ze de poes gaat aaien) that's it! Ben zelf logopediste en weet dat de taalverwerving wat langer duurt omdat ze in eerste instantie receptief dubbel of 3x zo veel moeten verwerken. Maak je niet druk. Juist mooi dat ze later meerdere talen vloeiend spreekt. Wel consequent 1 taal praten. Anders kan het juist averechts werken.
2 jaar geleden
Mijn dochter wordt met drie talen opgevoed (Mandarijn Chinees, Nederlands en Engels).
Ze kan mama, baba, nainai (oma) guoguo (hondje) zeggen. Ik denk dat ze ook soms Neenee zegt. Maar dat klinkt heel erg als nainai (wat oma betekend in het Chinees).
Ik kan echt zien dat ze de taal aan het absorberen is. Want met zingen kijkt ze naar mijn mond en met een plotselinge wisseling van de taal kijkt ze verbaast op.
2 jaar geleden
Reactie op Marie Chen
Mijn dochter wordt met drie talen opgevoed (Mandarijn Chinees, Nederlands e ...
Ik denk dat het allemaal wel goed gaat en goed komt. Maar het is echt een onderwerp waar ik onzeker over ben. En ik probeer er dus op een speelse manier aandacht aan te besteden en te vertrouwen op mijn kindje.
2 jaar geleden
Klopt wat je zegt. Doordat een kindje meertalig wordt opgevoed kan het zijn dat het praten wat later op gang komt. Moet er wel bij zeggen dat het heeeeel normaal is dat kindjes van 14 maanden nog lekker brabbelen. Dus geen zorgen 😊. Werk overigens als jeugdverpleegkundige op het CB
2 jaar geleden
Mijn zoontje, 14 maanden, wordt ook 3 talig opgevoed: engels, nederlands en portugees. Zegt ook nog niets. Zowel de kinderarts, fysio en CB zijn niet bezorgd. Ze weten ook dat hij 3 talen te verwerken heeft. Ik heb ooit gelezen dat ze daardoor later zullen spreken, maar uiteindelijk wel een voordeel uit kunnen halen. Dus wees niet bezorgd. Ze brabbelt genoeg en dat is het begin :-).
2 jaar geleden
Ons zoontje wordt tweetalig opgevoed (Frans en Nederlands) en brabbelt vooral, maar er blijven wel een aantal woorden hangen in beide talen. Frans: allo, non, Câlin, gros, tonton, concombre, bal, boum Nederlands: doei, hoera, papa, mama, auw. Maar daar houdt het spreek repertoire ook echt op, vrij kort repertoire dus 😂 Lijkt me dus normaal dat een kleine van 14 maanden nog niet heel veel woordjes kan uitspreken (maar wel begrijpt).
2 jaar geleden
Reactie op Lou1991
Ons zoontje wordt tweetalig opgevoed (Frans en Nederlands) en brabbelt voor ...
Dat is een normaal repertoire hoor voor 14 maanden! (Ben logopedist). Zeker voor een tweetalig opgevoed kind en al mooi in beide talen!
Zoon hier wordt ook tweetalig opgevoed. Zegt ook al woordjes (qua hoeveelheid ongeveer even veel dan jouw kindje denk ik). Maar wel maar enkel in het Nederlands voorlopig (hoort hij ook wel het vaakst). Begrijpt wel echt al heel veel in beide talen. Benieuwd of hij binnenkort ook Duitse woordjes zal beginnen spreken.