11 Reacties

één jaar geleden

Hier zegt hij soms mama en verder alleen klanken/brabbelen. Hij snapt wel alles en idd motoriek gaat ie als een speer. Hier zal hij ook dan pas starten en dus meer in contact met andere kinderen. Maar idd herkenbaar soms nog echt baby, Hier een ontzettende kroel en loopt ook nog met speen , is er niet afhankelijk van ofzo want is het ook vaak genoeg kwijt en gaat pas zoeken als ik vraag waar het is 😜 Wij hebben zelf de conclusie getrokken dat hij wil wachten tot hij zeker weet dat hij kan praten en niet schaamt als het niet lukt wat hij ook heeft als hij valt 🤣 als niemand het ziet is het goed anders gaat ie grommen even verstoppen

één jaar geleden

Hier heeft het ook een tijdje geduurd voor er interesse was in het praten/nazeggen. Het klauteren en stoeien was veel interessanter. Sinds een paar weekjes heeft hij de smaak te pakken en probeert van woorden zinnen te maken ( 3 woordjes achter elkaar). Zoals papa is werken of oma is thuis. Ik praat erg veel tegen hem en verwacht nooit een antwoord terug. Van de week vroeg ik zonder erbij stil te staan wat meneer op zijn brood wilde. “Pasta” kreeg ik als antwoord. Stond met m’n mond vol tanden. Dus ik zeg dat hebben we niet. “Hagelslag” antwoord hij hierna. Ik heb hier enorm om gelachen. Vaak als ze de taal begrijpen dan komt het wel. Zoontje is van 29 juli trouwens. De interesse ligt hier in beestjes en dieren en merken dat hij hiervan ook woordjes wil leren. Jongetjes zijn over het algemeen wat later met taal en inderdaad dat eten met een lepel… maar toch alles zelf willen doen haha. Enorme bende elke keer. Maar ach als dat het ergste is.

één jaar geleden

Onze zoon is van 5 juli, en vind dat hij best goed praat. Hij kan veel dieren nadoen, ook als ik vraag wat voor dier het is kan hij dit zeggen. Zegt ook precies wat hij op de boterham wilt. En praat ook vaker met 2 woorden als we aan tafel gaan zitten zegt hij: "Mama zitten" Zijn taal begrip is ook erg goed, als ik bijvoorbeeld zeg: "zet je bordje maar op de aanrecht" dan doet hij dat ook. Laatste weken gaat hij qua praten echt vooruit

één jaar geleden

Klinkt volgens mij als heel normaal gedrag. Mijn zoontje zegt woorden, komen er ook steeds meer bij. Zinnen zegt hij nog niet. Heel af en toe 2 woordjes achter elkaar. Onze oudste sprak echt al lange zinnen nu, de middelste was iets langzamer maar sneller dan haar broertje. Ik zie ontwikkeling dus maak mij er niet druk om. Met betrekking tot het aanhankelijke baby gedrag: lekker van genieten toch? Komt vanzelf en ineens heb je een grote peuter😳

één jaar geleden

Hier wordt er met 3/4 woorden gesproken. “Mama kijk cracker eten” “Papa buiten lopen”

één jaar geleden

2 woorden praat ze nu steeds meer. Echt zinnen zeggen is vroeg op deze leeftijd gaan ze vanzelf. De ene sneller dan de anderen Merk wel dat onze dochter steeds meer na zegt met woorden. vooral woorden met de S kan ze goed Mama en oma zegt ze niet. Kan ze wel. Papa en opa is het de hele dag door haha. Als ik haar ophaal op het kdv is het Papa Hahah

één jaar geleden

Hier ook grove motoriek ver gevorderd en nog niet zo ver met praten, ze begrijpt veel en wij begrijpen haar redelijk maar 10 echte woorden nu? ;) ze kunnen maar 1x hun energie kwijt, komt vanzelf.

één jaar geleden

Ik herken je verhaal heel goed, hier is dat ook precies zo, Alleen hier wordt ze tweetalig opgevoed dacht eerst dat het daaraan lag. Ze zingt liedjes na in klanken, telt tot 10 in klanken en brabbelt enorm veel in haar babytaal 😂 maar vaak niet echt een woord wat er uitkomt alleen simpele dingen als; bal, mama, papa, etc. Verder kort ze woorden ook in omdat t net te lang is voor haar. Heeeel af en toe 2 woordjes die ze samen voegt maar ook heel weinig en soms onverstaanbaar.. Ik maak me er niet heel veel zorgen om, hoop dat het goed komt als ze gaat peuterspelen 😩.

één jaar geleden

Hij begrijpt alles maar voor een buitenstaander is er denk ik nog weinig van z’n praten te begrijpen. Bu = bus tij= tijger koe was steeds ghoe maar inmiddels zegt ie wel koe😂 en zo zijn er nog veel meer “halve” woordjes😅 maar sinds kort is de intresse er wel en hij begrijpt wel alles wat ik zeg. Kan hem gerust vragen of die even z’n drink beker wil pakken of even z’n broertje een speeltje wil geven oid. Heb er vertrouwen in dat het goed komt 💪🏼

één jaar geleden

Mijn dochter begrijpt bijna alles wat ik zeg, als ik haar iets vraagt doet ze het gelijk en ook heel erg goed, zoals haar eigen bord pakken als we gaan eten of als ik zeg gooi je spullen in de prullenbak en ik zeg ook waar het in moet doet ze dat ook altijd heel erg goed. ( ik vind haar daar in heel erg snel en ook best wel slim) alleen het praten doet ze eigenlijk niet meer, heel soms een woordje (eerder was het altijd wel mama, papa, die, deze enz) nu is het eigenlijk alleen nog maar die soms en ja en soms is het nee , maar meestal als ze iets niet wilt schudt ze haar hoofd. Vorige week kon ze nog Toet Toet zeggen maar dat doet ze ook al niet meer. Maar ik merk ook nog niet dat ze er verder iets mee wilt doen en ook omdat wij het waarschijnlijk allemaal wel snappen wat ze bedoelt vaak en ze zich daar ook mee red.

één jaar geleden

Hier een dochtertje eind mei 2 geworden ( wel geboren met 33+4 weken ). Die ook nog heel weinig zegt. En hier en daar wat losse woordjes. Maakt duidelijk wat ze wil door het woord die , en mee ! En dan neemt ze ons mee. Maar snappen doet ze alles. Heeft een flink ik besef al, en een goeie fijne motoriek. Er zijn dagen dat ik me zorgen maak om t praten. En soms ook niet. Blijft lastig !