115 Reacties
6 maanden geleden
Mijn zoontje (22-07) plast elke ochtend en avond op de wc. Als het mooi weer is doet hij alle plasjes buiten op een potje (poepen ook al paar keer gelutk) maar als hij een broek aan heeft gaat het toch nog elke x mis. Komt vanzelf wel denk ik maar
6 maanden geleden
Hier heeft mijn dochter 1x op het potje geplast een tijdje gelegen. Toen d ...
Even een update
Mijn dochter is volledig zindelijk overdag. Plassen geeft ze zelf aan en loopt richting de wc.
Poepen is nog een beetje spannend maar ze geeft wel aan als ze moet.
Zo trots op der!
6 maanden geleden
Reactie op Boysmom🩵
Ik weet oprecht niet hoe ik moet beginnen. Hij vind de WC heel interessant, ...
Misschien heb je iets aan deze tips hier:
https://www.24baby.nl/peuter/zindelijkheid/zindelijkheidstraining-tips/
Of gewoon eens googelen naar welke methoden er zijn.
Ik heb niet per se een methode gevolgd maar ben eerst eens begonnen met vaste momenten op de dag m’n zoon op het potje of wc te zetten. Na het wakker worden en twintig moment na het eten of drinken.
Ze moeten simpelweg leren, dus uitgelegd krijgen en ervaren hoe het werkt, dat hele plassen en poepen op de wc of pot.
Op deze leeftijd kunnen ze gelukkig veel uit onze uitleg gebruiken dus doe daar je voordeel mee.
Geef zelf het goede voorbeeld en laat je kindje zien dat jij ook steeds naar het toilet gaat om te plassen of poepen.
Als je het idee hebt dat er steeds meer plasjes en poepjes in de pot of wc gaan kun je er voor kiezen de luier uit te trekken. Dat kun je ook al op dag 1 doen als je ervoor kiest om gelijk all the way te gaan. Voor dat laatste is het wel handig om een aantal dagen thuis de tijd te hebben en niet veel weg te hoeven gaan want het zal ongetwijfeld wat dweilen en natte broeken of onderbroeken opleveren.
Zie het als een hele leuke ontwikkeling. Je helpt je kindje zindelijk en daarmee weer een stapje zelfstandiger en autonomer te worden. Dat is iets heel positief. En iets wat echt gewoon geleerd moet worden. Dus er zullen foutjes genoeg worden gemaakt en dat hoort erbij. Help je kindje te leren om te voelen wanneer hij of zij moet plassen. En biedt eerst voldoende vaste momenten aan.
Veel
Plezier!!!!
6 maanden geleden
Tot slot nog een toevoeging. Ik heb zelf nog nooit een beloning gegeven voor iets. Dus ook niet met beloningen gewerkt voor zindelijkheid. Ik geloof daar zelf niet zo in. Het zal vast en zeker werken, maar zelf hou ik meer van de overtuiging dat kinderen überhaupt willen leren en zelfstandig willen worden. En ze dat het beste doen door het juiste voorbeeld te krijgen en veel te oefenen. Wc bezoek is iets dat bij het dagelijks leven hoort, net als aankleden, douchen, eten, drinken. Dus ook dit is een vaardigheid die je kindje gewoon moet leren met tijd en oefening. Niet met beloning (in mijn ogen).
Uiteraard mag je zelf je methode kiezen, maar aangezien ik hier al veel voorbij zag komen over beloningen, wilde ik je ook mijn visie en ervaring delen. Zonder belonen dus :)
Uiteraard geef ik duidelijk aan wat het uiteindelijke doel is en ben ik heus wel positief en trots als het lukt op de wc, maar ik ben er ook als het niet lukt en leg uit dat hij er echt wel komt als we blijven oefenen. Ongelukjes zijn niet leuk maar horen erbij en kunnen gebeuren. Volgende keer beter. Mijn zoontje vindt het super leuk om zelf ZIJN plas te mogen doorspoelen. Hij voelt zich duidelijk heel groot dat hij dat kan.
6 maanden geleden
Hoi allen, hier weer doorgezet en vandaag luier afgedaan. Inmiddels al 3 keer ongelukjes gehad. Is dit normaal(ik weet dat elk kind anders is ) ik probeer haar sws elk uur op het potje/wc te doen en geef aan dat zr elke keer moet plassen, dit moet aangeven, maar ik merk als ze aan het spelen is of tv aan het kijken, zegt ze het niet.
Hoe hebben jullie dit het beste aangepakt?
Ik twijfel nl of ze er wel aan toe is.
Afgelopen weken gaf ze wel steeds aan als ze moest plassen terwijl ze de luier om had.
6 maanden geleden
Reactie op 2124
Hoi allen, hier weer doorgezet en vandaag luier afgedaan. Inmiddels al 3 k ...
Heyey, dit was bij ons de 1e 3 dagen ook. Daarna werd het beter. Na een week of 2 volledig zindelijk overdag. Soms 1 ongelukje per week op het kinderdagverblijf. Voor mij hoort het erbij ;)
6 maanden geleden
Reactie op Reiziger
Misschien is ze er gewoon nog niet aan toe?
Ze is volledig zindelijk na een week. Had een update gegeven.
5 maanden geleden
Reactie op madameXenia
Zijn jullie kindjes ook zonderlijk in de nacht of alleen overdag?
In de nacht is het verschillend, ene keer is hij wel droog.. en andere keer toch weer plassen.
Hier alleen overdag zindelijk, nu half jaartje ongeveer..
Met heel af en toe nog wel eens een ongelukje als hij zichzelf geen tijd gunt. Dan is die net te laat hoor de wc.
5 maanden geleden
Reactie op chan1994a
Max wil juist het liefst op de wc🙈 potje vind ie stom😂 maar poepen lukt d ...
Oh haha.. maar misschien dat een poepie iets leuker is op het potje..
Ik heb een potje met een muziekje, toen we bezig waren met zindelijk worden heeft dat wel geholpen.
Misschien als hij dan zijn poepie legt en er komt daarna een muziek.. misschien stimuleert het ? 🤷♀️😊