136 Reacties

2 jaar geleden

Wasbare luiers!

2 jaar geleden

Ik had een menstruatiecup trouwens. Ik vond het fijn. Geen doorlekken. En geen droge poes meer van tampongebruik. Alleen als je een dagje weg bent en op het toilethokje zit geen wasbakje dan is het even zorgen dat je iets van doekjes hebt. Of bij de invalide-wc gaan. Daar zit meestal wel een wasbakje bij.

2 jaar geleden

Wat een leuk topic! Wij proberen te letten op de verwarming, deze zetten we maximaal op 19 graden en trekken een extra trui aan als het fris is of zitten onder een dekentje op de bank. Huis (gebouwd in 1964) hebben we volledig geïsoleerd en we hebben zonnepanelen geïnstalleerd. Ik ben overgestapt van tampons naar een menstruatiecup, bevalt mij heel goed! Het inbrengen is even oefenen maar als het goed zit dan voel ik er niks van. Kan langer blijven zitten dan een tampon dus minder vaak verschonen. Ik geef nog borstvoeding en gebruik wasbare compressen. Ik probeer zoveel mogelijk lokaal en seizoensgebonden voedingsmiddelen te kopen. Was zoveel mogelijk op eco programma's. Kleding voor de kinderen is veel 2e hands. Ik koop niks van aliexpress, shein etc. Pak zoveel mogelijk de fiets ipv de auto. Er is altijd ruimte voor verbetering. Hopelijk komen hier nog wat leuke tips.

2 jaar geleden

Wat goed!! Super leuk zo’n topic! Hier ook heel erg met het milieubewuste bezig en ook of het Fairtrade kan, maar dat vind ik nog best moeilijk. Soms vind ik de afweging kosten ten op zichtte van milieu ook best lastig. Vooral als het om grote dingen gaat, zoals huis isoleren, elektrisch rijden bijv. Wat ik hier al doe: - Zonnepanelen - Verwarming niet hoger dan 18 of ‘s avonds evt 18,5 - Wasbare luiers overdag, wasbare billen en snoetendoekjes, wasbare zoogkompressen, wasbare inlegkruisjes - Hier ook van die fruitnetjes - Bijna alles 2e hands kopen, behalve ondergoed en sokken of tenzij ik het niet 2e hands kan vinden. Dus ook boeken, speelgoed, schoenen, pannen, servies, je kunt het zo gek niet bedenken 😂 - Blokken zeep of inderdaad van gerecyclede verpakking. Ik let heel eerlijk gezegd nog niet op palmolie, heb mij daar ook nog niet zo in verdiept qua hoe slecht dat is 😊🙈 - Broodtrommels, flesjes, bakjes zoveel mogelijk van glas, rvs e.d - Servies van de kids van siliconen (Liewood). Wat ik nog graag zou willen: - Goede wasbare nachtluier, dus tips welkom 😬 - Geen inpakpapier met stof gebruiken. Heb ik een tijdje gedaan, restjes bij de kringloop gekocht, maar het gewone inpakpapier is er weer een beetje ingeslopen. Dus ik ga er weer op letten 😬 - Naar je wasbare maandverband ben ik ook wel benieuwd @Juliguppi Welke gebruik je en hoe bevalt het? - Elektrische auto. We hebben zelfs wel eens gezegd: We verkopen onze auto en als we er echt 1 nodig hebben huren of lenen we die, maar in de praktijk zie ik dat toch nog niet helemaal voor mij 🙈 - Muurverf, meubelverf, lak voor de schutting etc milieubewust - Zelf wasmiddel maken. Tijdje gedaan, maar ik vond m’n kleding er niet schoon genoeg van worden en snapte niet zo goed waarom. Dus weer over gegaan op wasmiddel uit de super. Hebben jullie hier nog tips voor? Ik gebruikte marseillezeep van Jacob Hooy met 72% olijfolie en had een recept van 40gr zeep op 5L, maar het bleef enorm waterig. En als het afgekoeld was deed ik er ongeveer 20 dr etherische olie bij, maar echt beter rook het er niet van 🤔

2 jaar geleden

Reactie op Zandhoopje

Wat goed!! Super leuk zo’n topic! Hier ook heel erg met het milieubewuste b ...
Geen inpakpapier MAAR stof bedoel ik 😬

2 jaar geleden

Haha krijg ik net deze in m’n mailbox 😬 https://bonusvegan.nl/een-week-palmolievrij-leven-doe-je-mee/?utm_source=Bonusvegan&utm_campaign=f174dc51c8-EMAIL_CAMPAIGN_2022_02_18_02_09&utm_medium=email&utm_term=0_3f5aa6c21f-f174dc51c8-477822991 Overigens denk ik soms ook over vegan leven en dat doe ik nu tijdelijk ook (behalve vlees) vanwege de koemelk, ei en soja intolerantie van dochterlief. Echter vind ik vegan leven ook best prijzig. Ondanks de geweldige alternatieven. Ik merk echt dat m’n boodschappen duurder zijn geworden sinds ik dus vrij van dierlijke producten eet. Zodra er het label vegan aan hangt wordt het direct duurder 😮‍💨

2 jaar geleden

Reactie op Anzzeliek

Ik had een menstruatiecup trouwens. Ik vond het fijn. Geen doorlekken. En g ...
Welke menstruatiecup gebruikte je?

2 jaar geleden

Wat een leuk topic! Wij proberen te letten op de verwarming, deze zetten w ...
Goed bezig hoor!

2 jaar geleden

Reactie op Zandhoopje

Goed bezig zeg! Ik heb nu 3 maandverbandjes van Elskbar gekocht via Nappys.nl. Zijn er veel te weinig natuurlijk, maar even kijken hoe me dit bevalt en dan koop ik er wat bij, en misschien ook een ander merk. Wasbare luiers is me al vaak door het hoofd geschoten, maar ik denk dat dat een te grote opgave is voor mij 🙈 Denk uiteindelijk wel dat ik over ga als hij overdag zindelijk is, dan voor de nacht. Blijkbaar voelen ze dan beter als ze geplast hebben en zou het ook qua zindelijkheid wat beter zijn? Tips bij wasmiddel heb ik niet. Zoals jij het schrijft ga ik binnenkort beginnen.. zal eens kijken hoe het gaat! Anders laat ik je zeker iets weten!

2 jaar geleden

Reactie op Zandhoopje

Haha krijg ik net deze in m’n mailbox 😬 https://bonusvegan.nl/een-week-pal ...
Qua vegan en vegetarisch is het helemaal niet voor mij weggelegd. Wil veel doen, maar een lekker stuk vlees pakt niemand mij af 🙈 Koop wel vaker groenteburgers en dergelijke, maar een lekkere hamburger of spareribs gaan me net wat beter af 🍗

2 jaar geleden

Hier vooral alles voor de kleine man tweedehands gekocht. Wegwerpluiers gebruiken wij en dat is wel echt slecht maar oh zo gemakkelijk.. was me met een reflux baby sowieso al een ongeluk. Maargoed.. waar een wil is is een weg. Nooit eten weggooien elkaar de restjes lekker bij de lunch eten. Liefst ook lokale of seizoensgroenten en fruit. Maar ook daar maak ik veel uitzonderingen. We eten ook veel bananen en avocado’s.. Wel veel meer vegan tegenwoordig net zoals zandhoopje door kma van zoontje.

2 jaar geleden

Qua vegan en vegetarisch is het helemaal niet voor mij weggelegd. Wil veel ...
Ja mee eens. Ik geniet ook heel erg van een goed stuk vlees en mis de kaas af en toe ook wel 😬 Om je toch proberen over te halen 😬😬 het is echt te doen hoor die wasbare luiers! Je hebt speciale inlegdoekjes voor de poep die ik zo hup in de wc gooi of evt in de container en de luiers gooi ik met zak en al in de wasmachine op voorwassen als ze heel vies zijn en daarna volledig programma op 60-75 graden. Zelfde met de wasbare doekjes. Anders net als met maandverband eens een paar proberen 😊 en klopt idd dat ze sneller zindelijk zijn. Dochterlief vind het echt niet fijn als de luier erg nat is en dat laat ze duidelijk merken 😬 Overigens gebruik ik met een weekendje weg wel wegwerp, maar dan de eco variant van Kruidvat of andere ecologische luiers via blabloom.

2 jaar geleden

Reactie op Zandhoopje

Ja mee eens. Ik geniet ook heel erg van een goed stuk vlees en mis de kaas ...
Welke gebruik je dan? En hoe gaat dat qua maat? Moet je dan om de zoveel tijd grotere kopen of kun je ze verstellen?

2 jaar geleden

Wat wij doen: - zonnepanelen op het dak - plantaardig eten - verwarming een graadje lager - groente en fruit halen in zelf meegebrachte netjes - wasbare zoogcompressen, maandverband en billendoekjes (luiers geprobeerd, vond ik teveel gedoe..) - afval scheiden en zo min mogelijk plastic gebruiken - shampoo bars, Deo van loveli, tandpasta tabletjes ipv tubes - zoveel mogelijk tweedehands, van kleding tot baby uitzet tot meubels - eco egg als wasmiddel (je koopt 1 keer een 'ei' en daarin zitten korrels waarmee je heel vaak kunt wassen. Als ze op raken vervang je de korrels voor nieuwe) En nu vergeet ik vast nog dingen. Onze grootste wens is nog elektrisch rijden, maar dat is voor nu helaas nog te duur (3 kinderen, dus het liefst een skoda enyaq oid)

2 jaar geleden

Oh in wij hebben ook besloten nooit meer te vliegen, althans, niet zomaar voor een vakantie oid. Alleen in noodgevallen (al kan ik me geen noodgeval voorstellen waarbij het nodig zou zijn)

2 jaar geleden

Reactie op Zandhoopje

Wij hebben de anavy night met die enoooorme booster en een wolbroek en dat werkt top! Normaal hebben we overdag totsbots en als we niet goed zijn uitgekomen met wassen en dus geen nachtluier hebben, doe ik ook wel eens een totsbots bamboozle maat 2 met drie van die bijgeleverde boostertjes er in. Dat werkt eigenlijk ook prima 😊

2 jaar geleden

Voor iedereen die denkt dat wasbare luiers vies zijn of gedoe is: het was voor ons héél even wennen, maar zou nu echt niet meer anders willen! Er zijn ZO veel voordelen! Kijk eens op het instagramaccount @luierhuis en voordat je het weet ben je om 🥳 Zou overigens wel een consult doen via de webshop Nappys en niet via Kaatje Katoen. Nappys heeft meer keuze en in mijn ogen mooiere en betere luiers. 🥰

2 jaar geleden

Welke gebruik je dan? En hoe gaat dat qua maat? Moet je dan om de zoveel ti ...
Ik heb luiers van mother ease met drukknoopjes die ik kan verstellen. Zelfde met de overbroekjes van petit lulu. Ik heb ook al luiers van Little Lamb maat 3 vanaf 16kg of zo liggen mocht ze nog niet zindelijk zijn als ze rond dat gewicht zit 😬 je hebt er zo enorm veel keuze in, maar je zou gewoon eens een gratis consult kunnen vragen bij nappys bijv of er zijn vast nog andere winkels die dat doen, misschien blabloom in België ook wel? Dan kun je gewoon geheel vrijblijvend eens horen hoe en wat 😊 Ook qua kosten scheelt het gewoon echt. Ik heb ooit een heel groot pakket van familie kunnen overnemen en zelf ook 2e hands en nieuw wat bij gekocht en qua kosten haal ik het er nu met 2 kids echt wel uit. Zoonlief is bijv in de nacht nog niet zindelijk en alleen de luiers van Huggies drynites zijn goed voor hem qua voldoende opvang. 10 luiers kosten €6,80, een nieuwe wasbare luier in zijn maat kost rond de €30. Is veel geld, maar ik verwacht dat hij nog niet binnen het half jaar zindelijk is in de nacht en als ik 3 of 4 van die wasbare luiers aanschaf heb ik het er met dat half jaar qua kosten zeker uit. Hopelijk een beetje een duidelijk verhaal zo 🙈

2 jaar geleden

Reactie op Viva29

Wat wij doen: - zonnepanelen op het dak - plantaardig eten - verwarming ee ...
Maakt zo’n egg goed schoon? Hoor daar nl wisselende verhalen over 😊 Hier ook herkenbaar wat je met elektrisch rijden zegt en meerdere kids. Zo jammer vind ik dat. Hopelijk kopen veel mensen wel elektrisch en komen die voor een mooie prijs op de 2e hands markt 😬

2 jaar geleden

Reactie op mmhut

Wij hebben de anavy night met die enoooorme booster en een wolbroek en dat ...
Ah ok, en hoe doe je dat met een wolbroekje dan? Want ik heb er 1 gekregen voor de geboorte van m’n dochtertje, maar snap nog niet zo goed hoe het werkt qua niet doorlekken en zo 🤔