136 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op Zandhoopje
Geen inpakpapier MAAR stof bedoel ik 😬
Stof is wel zwaarder belastend dan inpakpapier wat meestal van gerecycled papier wordt gemaakt en meestal in de papiercontainer terecht komt en weer wordt gerecycled.
2 jaar geleden
Reactie op Viva29
Mijn man is nog fanatieker dan ik, scheelt dat we samen veel docu's hebben ...
Welke docu’s raadt je zoal aan?
2 jaar geleden
Leuke topic!
Wat doen we al:
grote moestuin, ik denk 70 procent zelfvoorzienend in groenten, en 30 procent in fruit
Wasbare luiers en billendoekjes ongeveer voor 90 procent van de tijd. We Gebruiken nog op verplaatsing en snachts geregeld wegwerp.
Huis volledig geïsoleerd
Ik droog de was aan droogrek en strijk zo weinig mogelijk( elektriciteit besparend) 😅
Koekjes en gebak maak ik zoveel mogelijk zelf, geen ingepakte koekjes dus minder afval.
Ik geef borstvoeding ook geen afval aan de dozen enzo.
Wat deden we maar nu voorlopig even niet meer:
We hadden geiten; eigen zuivelproductie, en zei aten de restjes van groenten op, schellen van spruitjes, van erwten,...
Zelf in vlees voorzien, kippen, kalkoenen, varken, en af en toe een koe of geit
# boerendochter.
Wat willen we nog doen; zonnepanelen, fruittuin uitbreiden
en wat minder eten weggooien! Ik schil vaak te veel patatjes of bak een flesje te veel ofzo😮
2 jaar geleden
Stof is wel zwaarder belastend dan inpakpapier wat meestal van gerecycled p ...
Ook als je het uit de restjes van de kringloop haalt en vraagt of je het terug mag of dat de volgende het weer gebruikt?
2 jaar geleden
Reactie op Famke123
Grote zelfvoorziende moestuin, het hele jaar? Wauw. Heb je ook tips voor de ...
Het belangrijkste is denk ik gewoon je passie ervoor ontwikkelen.
Ik ben ongeveer 4 jaar geleden begonnen en toen eerst veel erover gelezen en op basis daarvan gewoon van alles uitproberen.
En beginnen met makkelijke groente! Dat werkt lekker motiverend en geeft meteen veel voldoening.
Ik vind courgette, sla, radijsjes, boontjes, tomaat en paprika het makkelijkst.
En lekker ongegeneerd experimenteren en wanneer een keer iets niet goed lukt het zeker niet als een mislukking zien!! Je leert daar juist mega veel van. Vooral veel plezier erin hebben.
Veel succes! 👩🏻🌾
2 jaar geleden
Moestuin hebben we hier ook! Denk zo’n 8m2 waar ik vooral in het voorjaar/z ...
Heerlijk he tuinieren! Ik zag laatst toevallig op pinterest een uitvinding voor het kweken van aardappels wanneer je weinig ruimte hebt.
Je kan dan aarde in een oude ton doen of in een vat of iets. Onderin doe je de pootardappelen en je kan ze steeds blijven ophogen met aarde. Schijnt heel productief te zijn, misschien het opzoeken waard.
2 jaar geleden
Reactie op Zandhoopje
Ook als je het uit de restjes van de kringloop haalt en vraagt of je het te ...
Dan zeker niet. Goed bezig 🤩
2 jaar geleden
Reactie op pgaia
Ik ben on ...
Paprika lukt hier juist niet goed 😅
Warmoes of snijbiet vind ik heel gemakkelijk en pompoenen, courgette sla en boontjes
2 jaar geleden
Hoe staan jullie partners er eigenlijk in? Die van mij vindt het allemaal m ...
Ik zat trouwens nog te denken. Als je hem het kostenplaatje eens laat zien hoeveel je bespaard met wasbare luiers? Zeker als je ze tweedehands koopt 😊 zelfde geld voor uitwasbare billen en snoetendoekjes
https://www.greenbutt.nl/blogs/wasbare-luiers/zijn-wasbare-luiers-echt-goedkoper/
https://www.consumentenbond.nl/verzorging-van-je-kind/wasbare-luiers-of-wegwerpluiers
2 jaar geleden
Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal doen!
Ik probeer ook zo goed mogelijke keuzes voor het milieu te maken.
Soms voel ik me hier best alleen in en natuurlijk zijn heel veel dingen een druppel op een gloeiende plaat, maar dan kan ikzelf in ieder geval mijn keuzes verantwoorden, ook richting mijn kind later.
Ik heb wel gemerkt dat je niet te veel in één keer moet willen.
Het kost tijd en energie om dingen uit te zoeken en uit te voeren.
Daarom moet je gewoon beginnen en dan komt er vanzelf meer.
Ik probeer zoveel mogelijk plantaardig te leven, maar 100% lukt voor nu nog niet.
Dat probeer ik dan maar los te laten en elke stap is er weer één :)
Als ik nu terug kijk zie ik dat ik de afgelopen paar jaar toch heel veel heb veranderd, terwijl veel nu geen moeite meer kost.
Ook grappig om te merken hoe je verandert. 5 jaar geleden dacht ik helemaal niet na over verpakkingen, terwijl ik alles nu heel veel vind!
2 jaar geleden
menstruatiecup is heel fijn!het is even oeffenen heb nog veel problemen gehad na mn zwangerschap dus heb hem nog niet gebruikt maar ik had de merula. je doet hem smorgens in en hebt er 10 uurlang geen omkijken na! als je naar het toilet gaat. kun je gewoon plassen en verder geen verwisseling nodig! je kan er ook mee zwemmen zonder slingerende touwtjes🤣🤣
2 jaar geleden
Wat wij ook doen sinds kort is boodschappen bestellen bij Pieter Pot.
Dat is een verpakkingsvrije online supermarkt.
Het is wel een stukje duurder, maar zoveel minder afval!
En omdat ik nu veel minder naar de Appie hoef doe ik minder impulsaankopen, dat scheelt ook geld xD
Verder haal ik broodbeleg en noten bij de kaasboer met m'n eigen bakjes.
Mijn man vindt het ook belangrijk om duurzame keuzes te maken.
Dat is wel heel fijn.
Alleen over plantaardig eten is hij erg sceptisch.
Dat is soms lastig, maar ik doe gewoon m'n ding en dan zie je dat ie toch vanzelf meegaat in sommige dingen.
Soms is gewoon doen beter dan erover praten :-)
2 jaar geleden
Reactie op Famke123
Herkenbaar. Ik koop geen boterhammetjes meer nu moet die wel. En je hebt bi ...
https://www.blabloom.com/nl/producten/keuken/bewaren-en-invriezen/abeego-herbruikbare-bijenwasfolie-smalmediumlarge/7115/
Ja deze! Gebruiken wij ook, alleen vind het soms iets te stug voor brood. Ik zag wel ooit bij een collega iets met stof aan de buitenkant en ook een soort coating binnenin om het brood niet te laten uitdrogen.
2 jaar geleden
Reactie op pgaia
Ik ben on ...
Hey, wat heb je zoal gelezen qua boeken hierover?
2 jaar geleden
Reactie op Zandhoopje
Hey, wat heb je zoal gelezen qua boeken hierover?
Hoi!
Ik heb m’n moestuin op basis van permacultuur principes ingericht en gebruik een paar biodynamische technieken. deze boeken hadden me daarvoor heel veel inspiratie gegeven:
- Permacultuur in je moestuin
Christopher Shein
- Holzer’s permacultuur
Sepp Holzer
- Biodynamic Gardening
Monty waldin
Verder gewoon heel veel blogs en artikelen online gelezen en ik had toen ook een online permacultuur cursus gedaan. Die waren destijds gratis bij Oregon State University. Wellicht nog steeds?
Uiteindelijk heb ik verreweg het meest gewoon geleerd door het te doen, maar vond het wel fijn om een beetje basis te hebben. En gewoon voor de inspiratie
Ga je een moestuin aanleggen?
2 jaar geleden
Reactie op pgaia
Hoi!
Ik heb m’n moestuin op basis van permacultuur principes ingericht en ...
Ja, ik ben er weer helemaal enthousiast voor en we willen het ook echt graag weer oppakken, omdat we er bij onze vorige woning wel 1 hadden. Toen huurden we een halve boerderij, ruimte zat 😬 nu rijtjeswoning met kleinere achtertuin en voelt ook wel als uitdaging en het smaakt zoveel beter, mooi om m’n kids het te leren 😬
Trouwens voor de mensen die wasbare luiers, inlegkruisjes, maandverband, etc willen: 10% korting bij blabloom t/m zondag! Ik heb nu toch een starterssetje voor maandverband gekocht, ook al ben ik nog niet ongesteld, maar goed 😊