136 Reacties
2 jaar geleden
Veel is al gezegd: wassen op 30gr (behalve wasbare billendoekjes enz), broodzakjes, veel tweedehands kleding en speelgoed (veel dankzij mijn mom tribe!), enzovoort.
Ik heb niet alles gelezen maar dit:
- gewone was met eco eggs (waseitjes ipv wasmiddel) -> kan niet voor echt vuile was, billendoekjes, slabbetjes enz maar zeker voor gewone was.
- dryer eggs om korter te drogen in de droogkast (en sowieso best op het rek drogen als het kan)
- shampoo bars en waspoeder ipv pods of vloeibare zeep. Het grootste deel daarvan is nl water en dat kost veel meer aan transport en verpakking.
- veel veggie/vegan en seizoensgebonden + lokaal eten! Dat heeft echt een grote impact. Ons kindje eet vlees/vis in de opvang en niet bij ons thuis.
- Zo weinig mogelijk reizen met het vliegtuig en anders je uitstoot compenseren (is echt niet zó duur).
Maar daarnaast: pick your battles, doe wat je kan en voel je niet 24/7 schuldig. Voed je kind bewust op maar wees ook mild voor jezelf als je toch eens een mango koopt ;)
2 jaar geleden
Hebben jullie nog leuke tips voor milieuvriendelijke kadotjes? De eerste verjaardag komt eraan, en ik kreeg al de vraag wat we wilden hebben.
Ik heb al een paar dingen maar misschien hebben jullie nog leuke tips/merken
- houten speelgoed
- Kleding
- Boekjes
- Duplo (misschien niet heel duurzaam vanwege het materiaal, maar het gaat wel super lang mee)
2 jaar geleden
Reactie op Zandhoopje
Klinkt goed! Hier ook een elektrische fiets met fietskar om zoonlief naar s ...
Ik heb ook een fietskar erachter om Nico naar de crèche te brengen super handig!😁
2 jaar geleden
Onze groente tuin op dit ogenblik, we hebben al spinazie en sla kunnen oogsten
2 jaar geleden
Reactie op Famke123
Ik heb m'n groente tuin maar weer leeggedronken en opnieuw begonnen. Had mi ...
Oh jammer dat je opnieuw moet starten, maar goed dat het nu goedkomt, er is nog wel wat tijd om nieuwe dingen te zaaien en planten😊
één jaar geleden
Wij hebben inmiddels ons eigen voedselbosje aangelegd 40 bessenstruiken, 2 okkernotenbomen, 2 kastanjes, en 26 fruitbomen van allerlij verschillende soorten. Ik had eens even alles opgelijst en was enorm verschoten dat het uiteindelijk toch zoveel geworden is.
Had dit zelf niet verwacht we hebben zo wekelijks een paar boompjes en struikjes gehaald en keam telkens weer iets nieuws tegen dat we nog niet hadden😅
Ook hebben we een serre besteld om de moestuin een beetje uit te breiden. Hoop op zo
Veel mogelijk zelfvoorzienend te gaan leven en ecologischer
één jaar geleden
Zijn er eigenlijk mensen die het (afval) water hergebruiken?
We zouden eigenlijk echt eens moeten zien om ons vooral op het regenwater aan te sluiten voor de wc en badkamer enzo.
Maar was nu ook aant denken als ik bijvoorbeeld mijn groenten was of kookvocht of het water dat wegloopt in de douche voordat er warm water uit de kraan komt. Is eigenlijk zoveel liters dat gewoon wegvloeit terwijl hier geen zeepresten inzitten. Maar om dit altijd met emmers op te vangen is misschien watveel gedoe.
Zijn er die dit toch doen met emmers om in de tuin te hergebruiken of een handig systeem om het te filteren of iets dergelijks?
één jaar geleden
We hebben deze week zonnepanelen laten plaatsen! Weer een stapje vooruit😁
één jaar geleden
Ik koop al mijn kleding en die van mijn dochtertje via Vinted. Mijn partner wil er niet aan maar ik vind het ideaal! Goed voor het milieu en voor de portemonnee 💰