11 Reacties
één jaar geleden
Pff wat een lastige situatie en deels herkenbaar. Mijn zoontje eet sinds 10 maanden super moeilijk. De enige manier waardoor hij af en toe wel eet is afleiden met de tv aan. Anders gewoon niet. Het is echt een dagelijkse strijd maar gelukkig krijgt hij nog borstvoeding waardoor hij niet helemaal ‘niks’ binnenkrijgt. Zelfs een koekje wil hij niet. Het is echt super zwaar en ook niemand begrijpt het. Mag ik vragen wat de pre logopediste jullie heeft geadviseerd of wat volgens haar de reden kon zijn? Bij ons was dat namelijk 10x niks, ze gaf aan dat hij koppig is en dat ik hem gewoon niks mag geven, ook geen borstvoeding. Totaal niet geholpen natuurlijk. Mijn zoontje is ook echt wel pittig en weet precies wat hij wil. Soms gaat er opeens wat in en dan denk ik hehe eindelijk, en dan de dag erna helaas weer niks. Ik lees mee voor tips..
één jaar geleden
Hoi hoi,
Wat lastig zeg voor jullie! En ook voor haar zelf zo te lezen. Je zegt niets over de groei en het gewicht van je kindje. Is daar aan te merken dat ze eventuele tekorten zou oplopen?
Drinkt ze nog melk uit een fles/beker?
Met haar oortjes klinkt het alsof eten gewoon niet fijn is voor haar. Maar als er met koekjes niets aan de hand lijkt is het misschien meer een psychisch ding aan het worden. Heb je het idee dat er bij jullie thuis veel focus op het ‘moeten eten’ ligt ondertussen?
Hoe zou het gaan als jullie toch echt samen aan tafel eten, in elk geval de avondmaaltijd maar liefst ook lunch. En dan gewoon de verschillende keuzes op tafel aanbieden zodat je kindje zelf kan pakken/opscheppen/aanwijzen wat zij daarvan zou willen hebben op dat moment?
één jaar geleden
Ter aanvulling;
Ofwel de stress of spanning of strijd hierover helemaal loslaten. Je kindje de regie geven. Jullie bepalen het aantal eet momenten, de keuzes die er dan zijn en de tijden waarop die zijn. Je kindje bepaalt dan zelf wat ze wel of niet neemt en hoeveel.
Ook gezamenlijk aan tafel waarbij jullie gewoon je eigen ding doen, dus enkel op je eigen bord en eten focussen en het gewoon gezellig hebben. Niet praten over het eten, of over hoe lekker het is of over hoe goed papa of mama of dochter wel of niet eet.
Laat haar zelf kliederen met bord en kommetje, met en zonder bestek etc.
Misschien heb je dit allemaal al (consistent) geprobeerd. Dan heb ik verder geen tips behalve het medische uit laten sluiten bij de dokter.
één jaar geleden
Geen tips want hier is het ook een doffe ellende op het moment.. iets met gedeelde smart? Sterkte 😣
één jaar geleden
Reactie op happy24
Hoi hoi,
Wat lastig zeg voor jullie! En ook voor haar zelf zo te lezen. Je ...
De groei en het gewicht is prima, daar uit blijkt dat ze gek genoeg genoeg voedingsstoffen haalt uit haar voeding om te groeien. Gelukkig ergens!
Ze drinkt helemaal geen melk meer, als sindsdat ze 7 maanden oud is niet.
Drinken gaat verder wel goed!
Er ligt ondertussen zeker een focus op moeten eten, daar moeten we vanaf. Maar het is moeilijker dan je denkt 😅
We hebben net aan tafel gegeten met z’n 3e en ze heeft toch 2 vissticks en de helft van wat ik heb opgeschept aan aardappels met spinazie op 👏🏼
één jaar geleden
Ohje alles tegelijk dus. Ziek, eigen willetje en al een lastige eter.
Hier een goede eter maar een vriendin met een zoontje die geen groente eet. Ze heeft hulp van een voedkngsdekundige ingeschakeld. Op dat gebied geen tips want je hebt vast alles al geprobeerd.
Mbt stress rondom eten, misschien heb je hier iets aanoodpreppen zou misschien helpen. 2x per week iets voor meerdere dagen maken
Houdt het vooral simpel, dan kun je toch samen aan tafel eten
Zolang de kleine iets eet, beter iets dan niets. Je mag het best even loslaten, jij doet je best en je kan de kleine niet dwingen. Maak het weer gezellig aan tafel. Biedt je kleine wel gewoon groente aan. Desnoods paar stukje groente en een half broodje. Dan geef je wat keuze. Op insta heeft kleinbuikjesvullen hier leuke ideeën en tips voor.
Hoe is het ontlasting? Lastige eters hebben hier soms ook last van, probiotica kan helpen
Succes en wees niet te steng voor jezelf. Je doet het super knap😘
één jaar geleden
Oh my god, alsof ik mijn eigen verhaal lees. 😑 Hier ging het altijd goed tot haar eerste verjaardag, daarna begon alle ellende.
Nu??? het enige wat ze eet is mijn ziel. Ik ben echt vermoeid met het continu bezig zijn van eten aanbieden en vanalles proberen. Ik heb het echt opgegeven. Snoep en koek en chocola gaat er zonder enkele moeite in wanneer haar dit aangeboden wordt.
Samen avondeten kennen wij hier niet, ze eet nooit mee of schuift haar bord weer van haar af, of speelt met het eten en gooit het op de grond.
Melk krijgt ze nog wel in de ochtend en avond , dit is ook t enige wat zij opdrinkt. Door de hele dag alleen beetje fruit en 1 sneetje brood en dat zelfs zonder beleg anders hoeft ze het niet dramaqueen 🙄 , knijpfruit, heel soms een plakje kipfilet , en wanneer ze zin heeft eet ze ook een gekookt ei en dat zonder het eigeel natuurlijk🙄🙄.
Ik heb zelfs een tijdje weer potjes gegeven en dit ging goed maar nu sinds een paar maanden weigert ze het weer dus ben weer terug bij af. Ik zit ook echt met mijn handen in het haar.
Wat je eventueel zou kunnen proberen is om een (gezonde) snackmandje te maken en die in de keuken/woonkamer te leggen waar ze makkelijk bij kan, ze zal ongetwijfeld hier en daar wel wat pakken als ze trek heeft. Dit werkt hier vaak wel.
één jaar geleden
Dochterlief heeft hier tot 1jr goed gegeten a la rapley en bv erbij. De bv stopte zodra ik zwanger was. Eten ging toen nog redelijk. Daarna merkten we al snel dat haar slechte eten gekoppeld was aan sprongetjes, ontwikkelingen, ziek zijn, tandjes krijgen. Soms duurde die fase 1-2 wk en soms een maand of langer. Dan at ze hoogstens een half broodje op de dag, een paar stukjes appel en soms nog wat hapjes avondeten of kwark. Dochtertje is ook een enorm pittige tante. Gaat gooien met dingen of heel hard gillen/huilen. Wat ik nu doe:
- Vaste eetmomenten: 7:00 ontbijt - 10:00 fruit - 12:00 brood - 15:00 koekje met drinken - 17:30 avondeten.
Eet ze dan niet, zet ik het op een bordje bij haar speelgoed en soms eet ze dan wel de boel alsnog leeg. We noemen haar ook ons lopend buffetje, want ze eet liever kleine beetjes de hele dag door. Monkey platter is hier een topper.
Ik ben zelf persoonlijk heel streng/consequent op koek, snoep, etc aanbieden. Eerst bord leeg qua brood, fruit oid en dan de rest. Dat geeft strijd, maar dat negeer ik volkomen en ga mijn eigen ding doen en mijzelf van binnen opvreten, want man wat kost zo’n gillende, huilende dame een energie 😮💨
Ik zou vooral proberen consequent te blijven in hoe je je eetmomenten aanbied, vaste afspraken met jezelf en je partner maken over hoe lang een eet moment duurt, hoe jullie het eten aanbieden, etc. Structuur en vastigheid kan misschien helpen in het makkelijker maken voor jezelf en je kindje.
Wat je ook doet, je doet je best en je blijft zoeken naar het juiste voor je kind. Dat is al zo goed! Je bent een topper ❤️💪🏻
één jaar geleden
Oh en wat ik nog zat te denken, hoe is haar mondgevoel? Dochtertje moet echt geen stukjes in de kwark hebben bijv. Het moeten of grote stukken eten zijn of echt geprakt/gemalen.
En helpt het als ze mee mag gaan helpen met haar eten klaarmaken in wel meer eten? Dus taakjes geven bij het koken, lunch en ontbijt bereiden? En bijv ook tafel dekken? Samen van hetzelfde bord eten?: ‘een hapje voor mama en een hapje voor….’ Dat zij jou gaat voeren en jij haar of ze pakt dan zelf wat.
Als ze wel koekjes eet trouwens ehm groente koekjes maken? Groentemuffins. Dus alles verstopt 🤭