26 Reacties
één jaar geleden
Wat lastig zeg dat dit jullie zo bezig houdt.
Ik zou denk toch even naar de huisarts gaan als je je zorgen begint te maken en als hij zelfs z’n favoriete eten eigenlijk nauwelijks meer eet.
Die kan met je meedenken of het meer met gedrag te maken heeft of wellicht iets medisch/lichamelijks.
Dat het eten een ding wordt wil je inderdaad graag voorkomen. Jullie zouden er volgens mij het best echt geen druk op moeten leggen.
Heb je wel eens geprobeerd een tafeltje neer te zetten met lekkere (gezonde) snacks zoals een broodje wat fruit, wat groente, wat dan ook eigenlijk, en dan je kindje zelf laten kiezen of en wanneer en wat hij er van eet tijdens het spelen?
één jaar geleden
Idem hier... Eet op dit moment weinig of niets... Zelfs zaken die ze super lekker vindt! Verder vol energie, niet ziek ofzo... Ik probeer het nu wat los te laten... Als ze honger heeft zal ze wel eten denk ik dan. Misschien heeft ze gewoon even minder nodig + in combinatie met de peuterpuberteit.... Ik volg haar gewichtje op maar tot nu toe vermagert ze niet.
één jaar geleden
Jeetje wat lastig. Groeit en ontwikkeld hij zich goed?
Soms zijn het fases maar dit zou wel een lange fase zijn.. zou toch aan de bel trekken bij de huisarts voor een verwijzing oid. Je kan logopedie of voedingsdekundige ook nog overwegen maar kno lijkt me eerst meest logische oplossing.
Volg je gevoel vooral eigenlijk. Dat klopt vaak wel qua richting
één jaar geleden
Reactie op Famke123
Jeetje wat lastig. Groeit en ontwikkeld hij zich goed?
Soms zijn het fases ...
Ja heel erg goed zelfs! Hij loopt 2 lijnen voor qua gemiddelde op lengte groei en verder heeft hij super veel energie, praat al veel meer dan de meeste kindjes (vlg consultatiebureau) etc, dus top!
Het kan zeker wel een fase zijn, het is nu namelijk echt mega slecht.. en normaal gaat t een beetje in fases goed/minder goed maar dan tijdens de minder goede fase kregen we er dan wel wat in als we beetje moeite doen. Nu dus helaas niet.
één jaar geleden
Ooh wat lastig joh. Hier ook een moeilijke eter gehad met fases maar gaat nu alweer een tijdje goed. Ontbijt nog wel moeizaam. Ze heeft vanmorgen bijvoorbeeld alleen wat aardbeien gehad en heeft de smeerworst met haar vingertje van de cracker geschraapt 🤷🏻♀️. Ik maak smiddags vaak een bordje met soepstengels, een volkoren koekje, groente chips, snoepkomkommers, banaan of een appel en een fruitzakje. Dan eet ze dat gedurende de middag op. Is dat misschien nog een idee?
één jaar geleden
Hier eentje van 2 en eet geen avondeten.
Soms likt hij er aan en dan is t prima voor hem. Eet weleens komkommer en tomaat en dat is het qua groente.
Ik heb het al maanden geleden opgegeven om me er zorgen over te maken. Van verschillende kanten gehoord dat hij zelf goed kan aangeven als hij honger heeft of wil eten.
Hij eet wel brood en fruit dus dat is natuurlijk een voordeel.
Hij krijgt maar weinig snoepjes of koekjes, af een toe als middagsnack een koekje van de hema.
Wij zijn wel gestopt met veel melk geven, omdat dat blijkbaar heel erg vult.
Hij krijgt alleen in de ochtend een halve beker, meer drinkt hij niet. En in de avond 50ml.. dat is nog een klein flesje. Als ik dat probeer over te slaan of in een beker te doen dan is het hel. Dus doen we lekker niet.
Heb je al weleens contact gehad met de huisarts over het eten?
In mijn stad zijn ook sociale wijkteams die bijeenkomsten organiseren voor ouders die tegen dingen aanlopen tijdens opvoeding bv over voeding. Is dat iets? Soms kun je dit ook bij de huisarts vragen
één jaar geleden
Reactie op TommieNic2021
Hier eentje van 2 en eet geen avondeten.
Soms likt hij er aan en dan is t p ...
Het stelt al gerust dat anderen hier ook tegenaan lopen. Nu eet hij zijn brood wel weer goed en maak smiddags een fruitsmoothie welke hij drinkt. Dan vind ik het alweer minder erg als het avondeten minder gaat omdat ik weet dat hij tenminste iets binnen heeft.
Geef jij iets anders ter vervanging qua avondeten? Bijv alsnog een broodje?
één jaar geleden
Reactie op Mirjamh
Het stelt al gerust dat anderen hier ook tegenaan lopen. Nu eet hij zijn br ...
Nee ik geef niets ter vervanging, hij krijgt wel vaak nog een toetje van danoontje zonder suiker.
Heb ik in het begin wel gedaan en ik was heel erg bang dat hij in de nachten wakker zou worden van de honger maar dat is niet gebeurd.
De ene keer heeft hij heel erg honger in de ochtend en de andere keer niet.
Voelde me heel schuldig in het begin, maar na uitgebreid google onderzoek en overleg gekozen om geen vervanging te geven, want dan kunnen ze daar aan wennen.
één jaar geleden
Reactie op Mirjamh
Het stelt al gerust dat anderen hier ook tegenaan lopen. Nu eet hij zijn br ...
Misschien is het nog een optie om een beetje groente door zijn smoothie te doen? Een bietje, wortel of wat spinazie? Dan hoef je je over het groente gedeelte ook geen zorgen meer te maken.
één jaar geleden
Misschien is het nog een optie om een beetje groente door zijn smoothie te ...
Ja dit is een goed idee, doe ik ook weleens.
Banaan - aardbei - wortel - yoghurt is een lekkere combi.
Ik pak dan de kokosyoghurt van de Albert Heijn.
één jaar geleden
Ik zit nog even mee te lezen. Goed groeien en ontwikkelen is het belangrijkste. Dus dan kun je er wel gerust op zijn dat hij voedingstoffen binnenkrijgt. Als vinden wij mama's dat het altijd meer mag 😊
2 vriendinnen van mij hebben kinderen die bijna geen groente eten. 2 kindjes hebben hierdoor wel last van ontlasting. 1van die meiden was onlangs bij de diëtist. Die gaf aan blijven aanbieden maar niet dwingen.
Samen eetmomenten aan tafel creëeren en waar mogelijk laten helpen met snijden.
Laten helpen met koken en samen eten zorgt er hier voor dat er meer in gaat. Ik heb speciale kindersnijmessen zodat ons mannetje kan helpen.
Leuke recepten, ook smoothies haal ik van instagram. Kleinebuikjesvullen of reallittlemeals
Succes, hopelijk wordt er snel meer gegeten
één jaar geleden
Reactie op Famke123
Ik zit nog even mee te lezen. Goed groeien en ontwikkelen is het belangrijk ...
Wat voor messen zijn dat? 👀
één jaar geleden
Reactie op Famke123
Deze, inclusief snijplank. Heb ook een mesje bij de oppas liggen. Kan hij d ...
Dankjewel!!!
één jaar geleden
Wat hier wel goed helpt is om samen eten klaar te maken, we hebben een leertoren waardoor hij makkelijk bij het aanrecht erbij kan staan en dan geef ik hem kleine opdrachtjes (zoals groente/ fruit uit de koelkast laten pakken, dit ook afspoelen onder de kraan etc). Hij vindt dit super leuk en ondertussen ‘snoepen’ we ook een beetje van het eten.
Avondeten gaat hier nog niet super maar sinds we dit doen eet hij iig wel meer groente (snij ook altijd wat rauwe groente zoals paprika, tomaat, komkommer etc).