6 Reacties
2 jaar geleden
Hier is het al drama als ik z’n schoenen pak om het huis te verlaten haha. Uiteindelijk komt het wel goed hoor! Het is even een fase voor de kleintjes. Ze huilen tot je buiten zicht bent en vaak is het daarna weer over. Ik werk zelf ook in de opvang en wij doen een kort afscheid bij kinderen die er moeite mee hebben. Anders blijf je hangen en rek je het alleen maar en het is verwarrend voor het kind (blijf ik hier of ga ik weer mee).
Had laatst een vader die buiten echt mega lang bleef hangen en zwaaien (kind de hele tijd overstuur). Uiteindelijk vader weggestuurd.. 🤭
2 jaar geleden
1,5 jaar is voor vele kindjes een piek in de verlatingsangst, dus zou daar mee te maken kunnen hebben.
Deze keer lijken we eraan te ontsnappen, maar God, wij hebben ons deel ook wel gehad..
Hier enorme verlatingsangst gehad rond 9 maanden en rond 13-14 maanden. Dat uitte zich in: vaak wakker worden 's nachts en dan even nabijheid nodig hebben, angst van vreemden: zij mochten hem niet aanspreken of aanraken, enorm aanhankelijk aan mama/papa en vaak ook pas tevreden als we beiden in de buurt waren. Maar in die periodes dus ook: ineens enorm huilen bij het afzetten bij de opvang terwijl dit daarvoor nooit een probleem was. Echt krij-sen... Zich aan mij proberen vast te klampen... En het ging jammer genoeg ook niet meteen voorbij als ik vertrok. Sommige dagen was hij echt alleen maar stil en tevreden die volledige dag als de leidster hem op de arm nam (wat wel betekent dat hij haar ook als vertrouwenspersoon ziet, dus op zich goed en zij deed dat ook oprecht zoveel mogelijk, maar gaat natuurlijk niet continu met nog andere kinderen om voor te zorgen). Mijn hart brak elke keer. Ik ben meer dan eens huilend naar het werk gereden. Mijn man heeft het afzetten zelfs even overgenomen omdat ik het mentaal niet aan kon 😬
Maar achteraf bekeken was het wel ook redelijk snel weer voorbij. Vastgehouden aan de vaste routine, daar doet hij het uiteindelijk nog het best op. Nu gaat hij weer vrolijk naar binnen, soms krijg ik nog een zwaaitje, maar vaak wordt er zelfs niet meer naar mij omgekeken 😅
2 jaar geleden
Reactie op Coco
Is een fase, beloofd. Ik zie het ook bij kindjes van vriendinnen die niet n ...
Nou dat is altijd fijn om te horen ❤️