4 Reacties
één jaar geleden
Het klinkt alsof je misschien vast loopt in de communicatie / opvoedstijl die je wilt gebruiken.
Je noemt boze/schreeuwende moeder, het ondeugende uitdagen, wel begrijpen maar niet luisteren.
Je zou eens het boekje ‘how to talk to kids’ kunnen lezen. Of als je nog meer van lezen en verdiepen in opvoeding houdt dan kan ik je ‘jagen verzamelen en opvoeden’ van harte aanbevelen. Die laatste is geschreven door een vrouw die niet die schreeuwende moeder wilde worden maar dat wel was geworden. Zij is op zoek gegaan naar hoe andere culturen hun kinderen liefdevol, zelfstandig en tot behulpzame kinderen opvoeden. Super interessant en voor mij zelf een eye opener.
Over het eten kan ik niet meepraten. Wij hebben vanaf dag 1 rapley gedaan en dat werpt z’n vruchten af. Misschien heb je iets aan de tips van solidstarts? Die geven veel tips over de problemen zoals gooien met eten enzo.
Succes!!!
één jaar geleden
Bedankt voor het delen van je verhaal! Geloof dat heel veel ouders worstelen met hun peuter.
Soms denk ik dat als kinderen (en volwassenen) onwenselijk gedrag vertonen, dat ze niet genoeg uitgedaagd worden en verantwoordelijkheid hebben. Maar lastig is het wel met die peuter pubers.
Qua eten en drinken denk ik wel dat ie op een leeftijd is, dat hij begrijpt dat hij geen eten op de grond mag gooien. De mijne deed het ook. Mega irritant, want ik moest het dan weer opruimen. Ik geef haar max 3 waarschuwingen, dan pak ik haar gezicht en kijk ik haar streng aan en zeg ik dat het genoeg is geweest. Ze doet het niet meer.
Ik voer haar niet, ze krijgt het op haar bordje. Als ze wilt eten doet ze dat, zo niet, dan niet. Hier heel veel discussies met mijn man over gehad en nu gaat ze steeds beter met eten.
Ik merk ook wel dat peuters vaak zoeken naar reactie. Zelf probeer ik zo min mogelijk te reageren op vervelend gedrag en juist positief te reageren op goed gedrag.
Succes! Heel benieuwd of je tactieken vindt die werken!
één jaar geleden
Hier zelfde leeftijd. Qua eten stuggelen wij op dit moment ook, hij eet de hele dag goed maar van zijn avondeten wil hij sinds deze week geen hap! Ik voer hem dir ook nog steeds want anders eet hij überhaupt niets. Geen tips, hoop dat het een fase is die snel over gaat haha.
Qua zindelijkheid is vooral poepen altijd wel een dingetje! Kinderen vinden het vaak moeilijk om 'los te laten' en al helemaal op een wc. Ons zoontje is ook zindelijk aan het worden. Geeft aan als hij moet poepen en wil dan ook naar de wc maar wil er heel snel weer vanaf en heeft dan dus niet gepoept. Vervolgens poept hij kort erna in zijn luier (of in bad..) of op de grond als ik inderdaad snel nog iets anders moet doen en hij nog geen luier aan heeft.
Ik maak er in principe geen punt van en zeg gewoon rustig iets van 'oh oh heb je gepoept? Poep moet in de wc, kom we gaan het erin gooien!'. Nu ik dit patroon begin te ontdekken wil ik proberen het moment te pakken om hem op de wc te zetten zodra ik zie dat hij begint, zodat hij het daar kan afmaken. Maar veel kinderen vinden het dus moeilijk en eng en het is denk ik belangrijk om er niet een te zware lading aan te geven. Dan willen ze helemaal niet meer, gaan ze het ophouden, krijgen ze obstipatie, doet pijn, doordat het pijn doet willen ze helemaal niet meer etc. Dan kom je in een heel naar cirkeltje!
één jaar geleden
Lastig hé een kind opvoeden! Een aantal dingen herken ik wel. Vooral die "ik luister lekker toch niet blik". Vaak luistert onze zoon wel, maar we moeten hem ook vaak wat harder aan pakken. Ik wil ook niet de schreeuwende moeder zijn maar merk dat het toch regelmatig gebeurt 🙈. Ik lees dus mee met tips.
Ook het zindelijkheid is hier een dingetje. Mijn zoon doet precies hetzelfde als die van jou. Enkele weken geleden plaste hij bijna altijd op het potje (3x per dag). Maar sinds 2 a 3 weken zit hij vooral op het potje om voorgelezen te worden. Lijkt wel of hij er geen aandacht meer voor heeft. Hij is wel volop aan het praten. Iedere dag wel nieuwe woordjes, dus misschien dat zijn focus daar naar gaat?
Qua eten gaat het bij ons nu wel goed. Wellicht kun je wat met deze tips. We hebben de fase van eten op de grond gooien ook gehad. We gaven hem 2 waarschuwingen en bij een 3e keer pakten we zijn bord af en was hij klaar met eten.
We merkten toen ook dat hij heel graag zelf wilde eten. We hebben hem een vork gegeven en get hem laten proberen. De eerste weken was het vaak een geknoei, maar nu eet hij bijna alles zelf. Uiteraard knoeit hij nog wel eens, vooral met rijst 😉. Zodra hij nu gaat spelen met zij eten zetten we ook zijn bord weg. Als hij dan gaat huilen omdat hij nog wil eten mag hij het van ons nog een keer proberen.
Sorry voor het lange verhaal maar je bent dus niet alleen met deze struggles!