Goedendag
Ik ga proberen alles waar ik tegen aan loop zo kort mogelijk te benoemen.
Mijn zoontje is 2 (25m) en laten we voorop stellen het is over het algemeen een schat van een kind en lief voor zijn baby zus (10m). Heel veel kusjes en knuffels en zodra ze huilt is hij er het eerste bij.
Op 2 ochtenden kdv na zijn ze altijd bij mij of mijn man of bij ons samen.
Hij krijgt genoeg aandacht, vaak meer dan zijn zusje. En krijgt hij geen aandacht dan eist hij het wel op.
1. Eten + drinken is altijd een rotzooi en een strijd.
Hij gooit altijd zijn eten en drinkbeker op de grond.. om het eten op de grond wat te beperken voeren we hem nog steeds. Hier zou ik wel graag vanaf willen ivm dat we zijn zusje van 10 maanden ook eten moeten geven.
Sidenote: Mijn man werkt s nachts ik overdag, dus op het weekend na eet er vaak altijd 1 van ons alleen met de kinderen. Ik wil ook niet pas kunnen eten als de kinderen op bed liggen.
Er is geen eten wat hij altijd lust. Iets wat hij bijv de dag ervoor met alle smaak op at, hoeft hij de volgende keer ineens niet meer.
En qua drinken hetzelfde. Enige wat helpt was vaak een andere drinkbeker kopen. Per merk verschillend, maar het gaat vaak van 1 dag tot een paar weekjes goed en dan is het weer klaar. Dan is de beker ook vaak wel weer kapot
2. Hij heeft paar maanden geleden buisjes gehad, want hij had altijd oorontstekingen.. Hierna zagen we meteen een verandering hij hoorde veel beter en begint nu ook steeds meer woordjes te zeggen. We staan ook op de wachtlijst voor logopedie en voor een gehoortest.
Hij begrijpt over het algemeen alles wat we zeggen of van hem vragen, maar hij vertikt het vaak om te luisteren. Hij kijkt je dan gewoon aan (uitdagend) en gaat door met wat hij aan het doen is. Een enkele keer luistert hij als ik het normaal vraag, maar ik moet altijd mijn stem verheffen en dan pas luistert hij. Is dit de peuter puberteit en/of gaat dit voorbij?
Ik wil namelijk niet die boze (schreeuwende) moeder zijn omdat der kinderen niet luisteren..
3. Zindelijkheid
Hij begrijpt het concept wc. En wanneer en hoe hij moet plassen en poepen. Zodra hij plast of poept in zijn luier laat hij dit ook altijd weten. Ook als hij in bad moet dus boven naakt loopt gaat hij express plassen. Van de week moest hij poepen en echt een half uur bij hem gezeten op de wc. Ze moesten in bad dus ik ging zijn zusje uit kleden, en toen poepte hij zo in de badkamer. Dit was 2 minuten na dat hij van de wc was.
Hebben jullie misschien tips?
Alvast heel erg bedankt voor het mee denken.