11 Reacties
één jaar geleden
Heftige tijd lieverd! Knap dat je zo sterk blijft staan en door wilt pakken. Advies om met de Hypotheker te contacten wat er mogelijk is. Garant staan is wel een lastig dingetje. Hebben je ouders vermogen? Dan wordt het makkelijker.
één jaar geleden
Jeetje wat heftig. Ja ouders mogen garant staan. Wel zijn niet alle banken hier heel makkelijk in. Het beste is bij je eigen bank (wellicht ook waar je ouders zitten) een adviesgesprek aanvragen met een van je ouders erbij hiervoor. Zij kunnen dan gelijk een berekening maken, kijken naar de mogelijkheden en hebben inzage dan in beide rekeningen etc.
Ondanks deze hele situatie wel “fijn” dat hij zijn verlies wilt nemen en wilt dat jullie goed achter blijven.
Wilt hij gaan huren of kopen zelf? Als hij gaat huren en jij krijgt geen hypotheek zou je nog kunnen overwegen om de hypotheek en het huis op beide namen te laten staan, maar dat jij alleen de kosten betaald.
Niet ideaal, maar gaat zijn naam van de woning af, betekend dus dat jij hem uit moet kopen. Is je huis meer waard geworden kost dat dus ook meer geld. Dat kan dus dan bovenop de hypotheek komen, mits je de hypotheek + deze extra kosten kunt dragen.
Huis moet officieel getaxeerd worden en dat kost ook weer geld.
één jaar geleden
Ik ben werkzaam op gebied van hypotheken. Mijn tips:
- zoek een goede hypotheekadviseur en neem een kenner (ouders) mee naar het gesprek. Als je iets niet snapt, vraag het. Stel dezelfde vraag 1000x totdat je het snapt! Laat je niet gekmaken of afwimpelen.
- kijk op porterenee en krijgt inzicht in jou financiële situatie ni en na de scheiding. Zet het op een rijtje.
- taxatie kan ook via een goedkoper calcasa rapport. Scheelt veel geld.
- zoek een goede boekhouder voor je belasting aangifte dit jaar en volgend jaar. Kost wat maar kan vooral veel opleveren.
Bedenk ook of je dit nu wilt regelen of wilt wachten tot na de bevalling. Waar heb je momenteel het meeste aan.
Sterkte en succes. Je kunt dit!!
één jaar geleden
Reactie op Famke123
Ik ben werkzaam op gebied van hypotheken. Mijn tips:
- zoek een goede hypo ...
Dank je wel!! Ik ga je tips meenemen, en mee aan de slag!
Ik "hoop" dat t opnieuw taxeren niet nodig is, gezien hij afziet van uitkopen (wilt dit ook officieel eventueel laten vastleggen als dir nodig is). Eigenlijk, als ons huis opnieuw getaxeerd wordt, en ik de nieuwe prijs zou moeten financieren is her al een kansloze missie. Ons huis heeft veel overwaarde.
één jaar geleden
Ja is sinds 2021 verplicht bij wijziging van je hypotheek om je huis opnieuw te laten taxeren.
Oud-collega van mij woonde altijd gratig in het huis van ouders en hadden gespaard om het te kunnen kopen. Helaas dure tijd en moesten het ook laten taxeren. Wel met taxateur overlegd alles zo laag mogelijk te houden waar kon, maar helaas moet dat wel.
één jaar geleden
Reactie op BabyMaehley
Ja is sinds 2021 verplicht bij wijziging van je hypotheek om je huis opnieu ...
Gratis*
één jaar geleden
Reactie op Ilse_ilse
Hoe is het nu met je?
Wat lief! T gaat, kan niet zeggen dat het goed gaat. Maar naar omstandigheden.
De zwangerschap gaat gelukkig heel goed! Voel me fit, en heb geen klachten.
De scheiding, het is een geregel. Er komt zoveel bij kijken, waardoor je er bijna dagelijks mee bezig bent. En er veel druk op de "nog" goede band komt te staan.
Gelukkig, hebben we het qua hypotheek wel kunnen regelen. Het is mogelijk dat hij afziet van hypotheek overwaarde, en ik de huidige hypotheek overneem. Dit laten we opnemen in het scheidingsconvenant.
We zijn er nog niet. Het kost veel tijd, veel geld.
Ondertussen de babykamer maken, en proberen t leven op te pakken.
Gelukkig, kan hij per januari tijdelijk in een huisje. Dat geeft wat rust. Want zo samen in een huis, wordt steeds moeilijker