497 Reacties

2 jaar geleden

Weer spruw en pijnlijk voeden 😭 Dactarin helpt wel maar t komt telkens weer terug. Iemand nog andere tips ?

2 jaar geleden

Reactie op xxmaia

Weer spruw en pijnlijk voeden 😭 Dactarin helpt wel maar t komt telkens wee ...
Ben je zelf ook behandeld? Eventueel tepelhoedjes gebruiken en goed uitkoken én daarnaast jezelf behandelen..

2 jaar geleden

Ik wil na een jaar stoppen met kolven, omdat ik dit nu tijdens lunchtijd doe. Hoe doen jullie de overstap naar gewone melk? Gewoon in 1x cold turkey tussen de middag of meng je dat eerst?😅

2 jaar geleden

Reactie op JetteA

Ik heb sinds een paar dagen vreselijke aanvallen van nachtzweten. Doorweekt ...
Oh wat vervelend. Had ik na de bevalling ook heeeeel erg last van. Sindsdien gelukkig niet meer. Ook niet als ik plots weer vaker voed dan alleen sochtends en savonds. Hopelijk trekt t snel weer voorbij en anders toch even je huisarts raadplegen voor de zekerheid?

2 jaar geleden

Reactie op des721

Ik wil na een jaar stoppen met kolven, omdat ik dit nu tijdens lunchtijd d ...
Ik ben en zal nog niet over naar gewone melk ivm koemelkallergie bij m’n zoontje, maar ben wel over gegaan naar kunstvoeding overdag. Dat heb ik eerst eens gemengd gegeven en toen hij bleek het prima lekker te vinden en er goed op te reageren volledig. Ligt denk ik vooral aan of je kindje het lust en er lichamelijk goed tegen kan of je dit in 1 keer kan doen of beter eerst even mengt met gekolfde melk?

2 jaar geleden

Reactie op des721

Ik wil na een jaar stoppen met kolven, omdat ik dit nu tijdens lunchtijd d ...
Ik geef haar nu af en toe een flesje alpro grow drink (is plantaardige melk, aangevuld met Vitamines en mineralen, speciaal voor kleintjes) maar bij de oudste twee rond een jaar af en toe een fles gewone melk naast de borstvoeding. Mijn ervaring is dat ze het gewoon lusten en drinken :-)

2 jaar geleden

Reactie op JetteA

Ik heb sinds een paar dagen vreselijke aanvallen van nachtzweten. Doorweekt ...
Niet ‘s nachts, wel soms overdag en zeker richting m’n maandelijkse periode 😵‍💫

2 jaar geleden

Reactie op 24babywatcher

Ben je zelf ook behandeld? Eventueel tepelhoedjes gebruiken en goed uitkoke ...
Ja, ik smeer ook steeds bij mezelf. En dan is het ook wel weer weg. Maar telkens met m’n menstruatie komt ook de spruw weer terug. Een tijdje terug al een keer tepelhoedjes geprobeerd maar dan wil de meid niet meer aanhappen. Ze weigert ook de fles

2 jaar geleden

Reactie op xxmaia

Ja, ik smeer ook steeds bij mezelf. En dan is het ook wel weer weg. Maar te ...
Wat zegt de huisarts ervan dan? Want je hebt het vaak of niet? Is spruw dan een reactie op iets verminderde weerstand of zo? Geen idee hoor, want anders zou je daar misschien nog wat in kunnen doen qua antibiotica. Ik zit nog even te denken: honing op je tepel en er wel afhalen voor je kleine weer drinkt ivm zoete smaak? Honing van de imker werkt antibacterieel. Moet je niet die van de super hebben. En weet niet of je dit eerst met de huisarts moet overleggen hoor, want ben natuurlijk niet medisch onderbouwd zoals een arts, maar dat kwam nog in mij op 😊 en je hebt niet ergens anders last van een schimmeltje of zo? Of je kleintje Bijv bij de billetjes?

2 jaar geleden

Reactie op Zandhoopje

Wat zegt de huisarts ervan dan? Want je hebt het vaak of niet? Is spruw da ...
Ik bedoel probiotica, geen antibiotica 🫢

2 jaar geleden

Reactie op xxmaia

Oh jeetje wat raar en wat vervelend 😥.. dan zou ik het ook niet weten

2 jaar geleden

Reactie op xxmaia

Bij mij hielp zalf tegen schimmel super goed! Gewoon van de drogist die je ook voor voetschimmel etc kan gebruiken. Héél dun smeren en voor het voeden je tepel goed schoonmaken. Dit was toen het advies van de lactatiekundige. En toen ik geen klachten meer had maar de kleine nog wel moest ik extra vierge kokosolie op mijn tepels smeren (kokosolie die nog naar kokos ruikt, heb ik bij de ekoplaza gekocht), dan hoef je je tepels niet meer schoon te maken

2 jaar geleden

Reactie op Zandhoopje

Wat zegt de huisarts ervan dan? Want je hebt het vaak of niet? Is spruw da ...
@zandhoopje De huisarts geeft gewoon elke keer dactarin. Maar daar zit ik nu een 3e keer niet weer op de wachten. De kleine vind het zo verschrikkelijk. En t moet ook 4x per dag heel dik. @juon, smeer je dan alleen bij jezelf en niks bij de kleine? Of smeer je bij de kleine ook kokosolie? Die gewone schimmelzalf mag bij haar natuurlijk niet in de mond.

2 jaar geleden

Reactie op xxmaia

@zandhoopje De huisarts geeft gewoon elke keer dactarin. Maar daar zit ik n ...
Oh ja, dat is niet fijn. Dat wat Juon zegt is ook een goeie tip!! Was ik helemaal vergeten. Idd kokosolie met de geur (heel belangrijk, want die werkt antibacterieel) en kan je gewoon in het mondje van de kleine smeren. Deed ik ook bij mijn meisje.

2 jaar geleden

Reactie op Zandhoopje

Oh ja, dat is niet fijn. Dat wat Juon zegt is ook een goeie tip!! Was ik he ...
Toevallig nog een potje staan. Ga er direct mee beginnen !!

2 jaar geleden

Reactie op xxmaia

Dat was ik idd even vergeten te zeggen, onze kleine kreeg nystatine. Dat was ook het enige wat de huisarts toen had voorgeschreven maar de lactatiekundige zei dat het geen nut heeft om het alleen aan 1 kant (=baby) te behandelen als de spruw ook op de tepel zit, dan besmet je elkaar telkens weer. Dus toen heb ik bij mij schimmelzalf en bij de kleine nystatine gebruikt. En toen het beter werd nystatine & kokosolie. Nystatine en dactarin is trouwens volgens mij vergelijkbaar.

2 jaar geleden

Reactie op xxmaia

Ik zelf heb in het begin ook een paar keer last gehad van spruw die elke keer terug kwam. In het begin smeerde ik miconazol voor mij en nystatine voor mijn dochtertje(beter kleinere beetjes elke voeding dan maar 4x pd), maar het kwam gewoon weer terug na aantal weken. Ook heb ik kokosolie en gentiaan violet(voordeel van gv is dat maar 1x per dag hoeft) geprobeerd, maar ook dat hielp beide niet. Uiteindelijk hier pas echt ervanaf gekomen toen mijn dochtertje dakatarin orale gel kreeg. Daarnaast mezelf ook nog behandeld met miconazol, en beide even mee doorgaan ook als het al weg is. Weet je trouwens wel zeker dat het spruw is? Ik had bij mijn menstruatie ook altijd het idee dat het weer terug was, maar mijn tepels waren de eerste paar keren gewoon enorm pijnlijk in aanloop naar en tijdens de menstruatie!

2 jaar geleden

Even klagen hier, mede-borstvoedingsmama's. Al maanden lang vraagt mijn schoonmoeder elke week aan mij als ik mijn zoontje bij haar breng of ik nog borstvoeding geef. En ik reageer altijd vriendelijk dat ik 's ochtends en tussen de middag nog borstvoeding geef en 's nachts als hij de behoefte heeft. Keer op keer reageert ze verbaasd en begint ze te blaten over dat het niet goed voor mijn lichaam is, dat ik blij mag zijn dat hij nog geen tandjes heeft enz. Ik probeer er niet te veel over te zeggen maar ik vind het wel vervelend. Vanochtend deed ze er nog een schepje bovenop. Ze vond dat ik veel te veel voeding aan hem geef en dat ik echt moet stoppen. Het was in haar tijd echt niet gebruikelijk dat ze nog melk kregen, maar hij moest maar pap gaan eten. Dus ik zei lacherig, dat is toch ook melk en ik zei dat ik gewoon het schema van het CB volg. Ze bleef maar dingen zeggen, dat het geen gezicht is dat hij nog aan de borst drinkt, dat het beter was dat ik me moet gaan richten op afvallen. *diepe zucht* Ik heb echt wel een goede verstandhouding met mijn schoonmoeder maar op het gebied van voeding liggen wij zo niet op één lijn. Het kwam alleen wel binnen even bij mij. Ik had mijn vriend gebeld, gevraagd of hij het stom vindt dat ik nog bv geeft. Hij is heel trots op mij dat ik het nog geef en ook mijn zoontje daarmee veel kan bieden.

2 jaar geleden

Ik zou zeggen dat jullie de keuze voor BV hebben gemaakt en dat je het heel vervelend vindt dat ze zich ermee bemoeit. En dat je het er niet meer over wilt hebben. Herkenbaar hoor, niet zo heftig als bij jou. Maar hier ook opmerkingen over, geef je nog steeds BV, hoe lang nog? 6x per dag nog? Woow, de kleine van die en die is jonger en krijgt nog 3 fles voeding. Dus daar zit ook zeker een ondertoon in. Ik zeg altijd, ik doe wat goed voelt.

2 jaar geleden

Reactie op AnouckD

Ik zou zeggen dat jullie de keuze voor BV hebben gemaakt en dat je het heel ...
Ja ik zeg ook altijd dat ik nog fijn vindt en mijn zoontje ook. Maar zij lijkt mijn boodschap elke keer weer te vergeten. Sowieso vergeet ze makkelijk dingen. Zwaar irritant.